נזקי האבולה: 32 מיליארד דולר עד סוף שנת 2015

דוח הבנק העולמי: בגינאה, שבה ההכנסה לנפש 460 דולר בשנה, נרשמה ירידה של 75% בתפוקת שמן דקלים, מקור הכנסה חשוב במדינה

צוות רפואי מעביר אוכל לחולה אבולה בסיירה לאון / צילום: רויטרס
צוות רפואי מעביר אוכל לחולה אבולה בסיירה לאון / צילום: רויטרס

הנזקים הכלכליים של מגיפת האבולה ייסתכמו בכ-32 מילארד דולר עד סוף 2015, אם הנגיף שמחולל את המגיפה ייתפשט ממוקדו הנוכחי ליבריה, סיארה-לאון וגינאה, במערב אפריקה למדינות שכנות, ובהן חוף השנהב, ניגריה וסנגל - כך נאמר בדוח של הבנק העולמי, שהתפרסם ערב פתיחת הוועידה השנתית של הבנק ושל קרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון.

דוח הבנק העולמי אינו מתיימר לכמת את הסבל האנושי כביר הממדים של תושבי המדינות הנגועות. עד ינואר 2015, צפויים עד 1.4 מיליון אנשים במדינות אלה להידבק במחלה, שקוטלת 80% מהחולים בה. אך המסמך מצביע על כך, שהרס כלכלי, נזק הלוואי העיקרי של המגיפה, עלול להמיט על מערב אפריקה משבר, שממנו לא יוכל האזור להיחלץ ללא סיוע מסיבי של המדינות המתועשות וגופים פיננסיים בינלאומיים.

מזה דורי דורות היה גוש המדינות במערב אפריקה מהעניים בעולם, אך בעשור שחלף החלו כמה מהן לצאת מביצת הדלות. ב-2013, דורגה סיארה-ליאון במקום השני בעולם במידרג הצמיחה הכלכלית. ליבריה דורגה במקום השישי. עכשיו, בעקבות התפרצות מגיפת האבולה, הצמיחה נבלמה כליל ולא מן הנמנע שאחת או יותר משלוש המדינות הפגועות תרשום צמיחה שלילית ב-2014. כך, למשל, בגינאה, שההכנסה השנתית לנפש בה מסתכמת ב-460 דולר, נרשמה ירידה בשיעור 75% בתפוקת שמן דקלים, אחד ממקורות ההכנסה החשובים ביותר במדינה.

התוצר בליבריה, סיארה-ליאון וגינאה יחדיו ב-2013 היה כ-15 מיליארד דולר. ברור אפוא שנזק שנאמד ב-32 מיליארד דולר הוא עניבת חנק כלכלית, שתביא לקריסתן של שלוש המדינות אם לא תושט להן יד מסייעת. "לנוכח הפוטנציאל של אבולה להמיט נזקים כלכליים מסיביים על גיניאה, סיארה-ליאון וליבריה ועל מדינות שכנות, הקהיליה הבינלאומית חייבת למצוא דרכים להתגבר על המכשולים הלוגיסטיים העכשוויים ולהזרים למדינות אלה יותר רופאים וצוותים מיומנים של עובדים רפואיים אחרים, לבנות יותר בתי-חולים ולהשיק פרוייקטים רפואיים לבלימת המגיפה", אמר נשיא הבנק העולמי, ג'ים יונג קים.

דוח הבנק קובע, שכבר בשלב זה הנחיתה המגיפה מהלומה כלכלית אדירה: עובדים מתים, הגרעונות הפיסקליים גדלים, המחירים מאמירים, ההכנסה הריאלית של משקי הבית נשחקת והעוני הולך וגדל. בטווח ארוך יותר, מגיפת האבולה תחולל שינוי בדפוסי התנהגות לאומיים, מעריך המסמך. ככל שהמגיפה תתפשט, יגדל הפחד מהידבקות. אנשים יחששו להיפגש ולהופיע לעבודה, והתוצאה תהיה סגירת מקומות עבודה ושיבושים בתחבורה. ממשלות מסוימות יגיבו, כנראה, בסגירת גבולות יבשתיים ומקבלי החלטות במגזר הפרטי יהיו עלולים לבטל טיסות מסחריות ולצמצם שירותי שינוע ימיים. התוצאה תהיה שיבושים בסחר.

למעשה, התחזית הזו מתחילה להתממש כבר עכשיו: חקלאים נוטשים את שדותיהם והשלטונות ברמת המחוזות והערים מטילים הגבלות על שינוע סחורות. הפחד מאבולה מתפשט מהר יותר מהמחלה עצמה ולכך יהיו השלכות כלכליות קטסטרופליות, לרבות מחסור במזון, לדברי המסמך.

וכך, קונצרן המכרות השני בגודלו בליבריה, צ'יינה יוניון, מושבת כבר מאוגוסט. יצוא הגומי המדינה מקרטע והקמת מפעל חדש לייצור שמן דקלים הופסקה.

על רקע זה החליטה אתמול קרן המטבע לפטור את שלוש המדינות הנגועות מהגבלות הרגילות על גובה ההלוואות שמדינות יכולות לבקש מהקרן. מנהלת הקרן, קריסטין לגארד, אמרה שבמצב הנוכחי מוטב להגדיל את הגרעון התקציבי של שלוש המדינות ו"זה דבר שאיננו אומרים לעיתים קרובות מדי".

בכל זאת, מנהיגי ליבריה, סיארה-ליאון וגינאה אמרו, כי הם אינם יכולים להתמודד עם המשבר וקראו לקהיליה הבינלאומית להגדיל את סיועה לאזור הנגוע. נשיא סיארה-ליאון אמר בנאום, שהועבר בווידיאו למליאת הוועידה בוושינגטון, כי המגיפה היא "טרגדיה שכמותה לא נראתה בזמנים המודרניים".

טום פרידן, מנהל המרכז לבקרת מחלות של ארה"ב (CDC), אמר בנאום בוועידה כי מבחינת התפשטות מגיפת האבולה, ניתן להשוות את המחלה רק לאיידס. "בכל 30 שנות עבודתי בתחום בריאות הציבור, ראיתי רק דבר אחד שדומה לאבולה: איידס. עלינו לעבוד קשה כדי שאבולה לא תהיה האיידס הבא".