הליגה הספרדית בדרך (כנראה) להסכם זכויות שידור היסטורי

ברצלונה כבר הסירה התנגדותה לעבור למודל שיווק קולקטיבי של כספי הטלוויזיה, במה שיסדר לה הכנסות גבוהות פי 4 "בלבד" ביחס לקבוצות הקטנות

דני אלבס / צלם: רויטרס
דני אלבס / צלם: רויטרס

האם הליגה הספרדית בדרך להסכם זכויות שידור היסטורי? אתר insideworldfootball מפרסם כי ה"לה ליגה" נמצאת במגעים מתקדמים בין כל 20 המועדונים המשחקים בה, לעבור למודל שיווק קולקטיבי של כספי הטלוויזיה - מודל שעשוי לקבל תוקף כבר החל מעונת 2016/17.

נכון להיום, הליגה הספרדית היא היחידה מבין הליגות הבכירות באירופה שבה הקבוצות עדיין מוכרות את זכויות השידור שלהן באופן פרטי. הדבר הזה מוביל ליצירת פערים אדירים בין שתי הגדולות, ברצלונה וריאל מדריד - לבין כל יתר המועדונים, ובפרט הקטנים: חלקם הכניסו 18 מיליון אירו בלבד ב-2013/14, בעוד בארסה וריאל קיבלו למעלה מפי 7 יותר (קרוב ל-140 מיליון אירו כ"א). כהשוואה, באנגליה, שם כאמור נמכרות הזכויות קולקטיבית, עמד בעונה האחרונה הפער בין המכניסה ביותר מטלוויזיה (ליברפול - 117 מיליון אירו) להכי פחות מכניסה (קארדיף, 74.5) על פי 1.5 בלבד.

על-פי סוכנות הידיעות "בלומברג", אחד המכשולים העיקריים בדרך לחתימה על מכירת זכויות קולקטיבית בספרד הוסר לאחר שברצלונה הסכימה על מודל "שיוויוני", במסגרתו היא תקבל פי 4 "בלבד" מהקבוצות הקטנות בליגה. מי שעדיין מביעה ספקות לגבי העניין היא ריאל: נשיאה, פלורנטינו פרז, אמר השבוע כי הוא "אינו בטוח" שהמודל הקולקטיבי נכון לליגה הספרדית. לטענתו, הפערים הקטנים בפרמטר הזה בליגה כמו הפרמיירליג "אינם פרופורציונליים".

חבייאר טבאס, נשיא מינהלת הליגה הספרדית, אמר לאחרונה על הנושא: "אנו רוצים 'לגדול' ביחד עם ריאל מדריד וברצלונה, מבלי לפגוע בהן. הרעיון הוא שהנתח של הקבוצות הקטנות יצמח - אבל לא על חשבונן של ריאל וברצלונה".

 הליגות הגדולות - הכנסות מזכויות שידור
  הליגות הגדולות - הכנסות מזכויות שידור