ה-IMF למנהיגי העולם: לא לקצץ בתקציבים, דווקא להרחיבם

אחרי שנות דור שבהן קראה קרן המטבע באדיקות להישמר מגרעונות תקציביים, נחרדים קברניטיה מסטגנציה ויוצאים בסיסמה חדשה: צמיחה מעל לכל ■ "מדינות צריכות ליישם את האסטרטגיות הפיסקליות שלהן בגמישות" ■ גרמניה מתנגדת

כריסטין לגארד שרת האוצר הצרפתייה / צלם:רויטרס
כריסטין לגארד שרת האוצר הצרפתייה / צלם:רויטרס

קרן המטבע הבינלאומית (IMF) והבנק העולמי חגגו בשבוע שעבר את יום הולדתם ה-70, אך מצב הרוח בוועידה החצי-שנתית של שני הגופים בוושינגטון, שמסתיימת היום (א'), היה עגמומי. הכלכלה הגלובלית אולי אינה ניצבת על עברי פי פחת, כפי שקרה ב-2008 בעקבות קריסת ליהמן ברדרס, אבל היא נאלצת להתמודד עם התאוששות רופסת ואינה מסוגלת לעלות על פסים של צמיחה בת-קיימא.

ראשי הבנקים המרכזיים וכלכלנים רבים, ובהם לורנס סאמרס, שר האוצר האמריקאי לשעבר, מדברים על סיכוני "סטגנציה ארוכת טווח" (secular stagnation), ואפילו על דפלציה.

"ההתאוששות נמשכת, אך היא חלשה ובלתי אחידה", אמר הכלכלן הראשי של קרן המטבע, אוליביה בלאנשאר, בהודיעו עם פתיחת הוועידה על קיצוץ נוסף בתחזית הצמיחה הגלובלית לרמה של 3.3%. קיצוצים בתחזיות הצמיחה של הקרן היו אירועים חוזרים ונשנים בשנים שחלפו.

זה הרקע למסר החדש של קרן המטבע למעצבי המדיניות הכלכלית במדינות תבל, מסר שהתגבש לאיטו מאז 2008: אל תקצצו בתקציבים הממלכתיים; להיפך, הרחיבו אותם, או, לפחות, הימנעו מקיצוצים דרסטיים בהם. אחרי שנות דור שבהן קראה הקרן באדיקות להישמר מהנגע של גרעונות תקציביים, נחרדים עתה קברניטיה מהדשדוש הכלכלי העולמי והם יוצאים עתה בסיסמה חדשה: צמיחה מעל לכל.

וכך, ועדת ההיגוי של קרן המטבע קראה אתמול במושב הסיכום שלה: "את האסטרטגיות הפיסקליות צריך להוסיף וליישם בגמישות כדי לתמוך בצמיחה וביצירת מקומות עבודה".

ובקטע על המלצות הקרן לגבי המדיניות המונטרית נאמר: "המדיניות המונטרית בכלכלות המתקדמות (צריכה) להוסיף ולתמוך בהתאוששות והיא חייבת להתייחס ללא דיחוי לאינפלציה שנמצאת באופן מתמשך מתחת לקו היעד... יהיה צורך בנורמליזציה של המדיניות המונטרית בהקשר של חיזוק הצמיחה ויציבות המחירים".

יו"ר ועדת ההיגוי, תארמאן שנמוגאראטנאם, שר האוצר של סינגפור, אמר: "בראש דאגותינו עומדת המשימה למנוע את הסיכון הממשי של תקופה מתמשכת של צמיחה נמוכה מהמקובל".

אם מקלפים את העגה המקצועית מההודעות הרשמיות, מתבלט מסר חד-משמעי: העדר צמיחה הוא הסכנה הגדולה ביותר שנשקפת לכלכלה הגלובלית; עידוד הצמיחה הוא, אפוא, התפקיד החשוב ביותר שמוטל עתה על הבנקים המרכזיים, ולאו דווקא מאמצים להחנקת לחצים איפלנציוניים, מאמצים שהיו מאז ומתמיד לחם חוקם של הבנקים המרכזיים. הלחצים האלה פשוט אינם קיימים עתה. את מקומם תפסה סכנת הדיפלציה.

ועדת ההיגוי של הקרן התייחסה להתאוששות החזקה יחסית בארה"ב, אך הבליטה את הדשדוש בגוש האירו וביפן, אם כי אזהרתה היתה עטופה בכסות דיפלומטית, כך: "לכמה מדינות נשקף איום של האטת צמיחה או של צמיחה חלשה, ושיעור האבטלה בהן מוסיף להיות גבוה במידה בלתי קבילה.

"התאוששות של הפעילות הכלכלית מורגשת בכמה מהכלכלות המתקדמות, וראויות לציון הן אלה של ארה"ב ובריטניה. ההתאוששות ביפן עודה צנועה, ובגוש האירו - ראשונית. בכלכלות מתעוררות רבות נרשמה צמיחה יציבה והיא צפויה לגדול במידה מתונה. במדינות מתפתחות מעוטות הכנסה הצמיחה לא תשקע".

מי שלא התרגשה מאזהרות הקרן על חולשת הכלכלה בגוש האירו וביפן היא גרמניה, עמוד התווך של הכלכלה האירופית. שר האוצר של גרמניה, וולפגאנג שויבל, דחה על הסף את האזהרות האלה ואת השלכותיהן הצפויות: "אין שום סיבה לדבר על משבר בכלכלה הגלובלית", אמר.

ועדת ההיגוי של הקרן קראה למדינות תבל להנהיג רפורמות בשוקי העבודה ובמערכות הביטוח הלאומי, גם אם רפורמות אלה יהיו בלתי פופולריות ועתירות מכשולים פוליטיים, במטרה לשחרר כספים שיהיה אפשר להשקיעם בתשתיות וביצירת מקומות עבודה חדשים.

ובצעד יוצר דופן קראה הקרן לבנקים המרכזיים לנהוג בזהירות בהודעותיהם לציבור כדי לא להכניס את שוקי הכספים להלם בגין שינויים חדים. ההודעה לא הצביעה על בנק מרכזי כלשהו, אך לדברי סוכנות "רויטרס", נראה שהאזהרה מכוונת לפדרל ריזרב, שעומד לסיים את תכנית ההקלה הכמותית שלו כבר באוקטובר. הצעד הבא, כך לדברי "רויטרס", יהיה העלאת שערי הריבית, החל באמצע 2015.