יוזם מחאת ברלין: "אני עושה זאת בשביל ישראל"

מנהל הקבוצה "עולים לברלין" מעדיף לשמור על אנונימיות, אך בריאיון ראשון לעיתון גרמני הסביר: "אנחנו סובלים מפוליטיקאים שהפכו את החיים בישראל לקשים"

מילקי / צילום: מתוך אתר חברת שטראוס
מילקי / צילום: מתוך אתר חברת שטראוס

קבוצת הפייסבוק "עולים לברלין" עוררה סערה רבה בישראל, מאז פרסום הסטטוס המשווה בין סל מוצרים שנקנה בבירה הגרמנית למחירי המוצרים בישראל. מנהל הקבוצה, בן 25, נותר אנונימי לחלוטין, אך בריאיון ראשון לעיתון הגרמני "דר שפיגל" שפורסם שלשום (ו'), הוא מסביר: "אני אוהב את מדינתי, ועושה זאת למען ישראל".

הדיווח בעיתון הגרמני נפתח בהסבר לקוראים, שמרביתם כמובן אינם מעורים במתרחש בישראל, החל מהמקום המרכזי שתפס בדיון הציבורי "פודינג שוקולד עם קצפת" - "מילקי" - שמחירו בברלין 19 סנט בלבד, דרך דבריו של שר האוצר יאיר לפיד על כך שיוזמי המחאה הם אנטי-ציוניים, "המקבילה הישראלית לבוגדים", וכלה בהסבר על המחאה החברתית של שנת 2011 ושיעור העוני בישראל, אחד מהגבוהים ביותר בקרב מדינות ה-OECD.

"חיכינו 3 שנים שהפוליטיקאים שלנו יעשו משהו, אבל שום דבר לא השתנה", אמר מנהל הקבוצה. "למדתי בבית-הספר שציונות היא הקמת בית לאומי ליהודים בארץ ישראל. רגשות לאומיים אינם מספיקים, המילה 'בית' גם מופיעה בהגדרה. כרגע אני לא רואה עתיד עבורי בישראל".

"ראש הממשלה שלנו בנימין נתניהו מדבר כל הזמן על האיום האיראני ואיום הרקטות, אך לא אומר דבר על יוקר המחיה", הוסיף.

מנהל הקבוצה הדף את הביקורת שנשמעה בישראל נגד המחאה, ואמר: "אני בספק שאני הוא האנטי-ציוני. הדור שלי סובל מפוליטיקאים שבמשך 20 השנים האחרונות הפכו את החיים בישראל לקשים יותר ויותר".

לדבריו, הוא שומר על עילום-שם, מכיוון שהוא "רוצה שהמיקוד יהיה בסוגייה, ולא בי כאדם". הוא הציג למראיינים את הדרכון הישראלי שלו, והסביר כי אין שחר בטענות לפיהן מי שעומד מאחורי המחאה הם זרים המעוניינים להשחיר את שמה של ישראל בעולם. "כבר קיבלתי הודעות מיותר מ-12 אלף אנשים, לפעמים אפילו בצירוף קורות-חיים", אמר.

כעת הוא מעביר כמה שעות בכל יום במענה לישראלים הרבים שפונים אליו בבקשה לייעוץ בנוגע להגירה ומציאת עבודה במדינות אחרות. "אני רוצה לבקש מקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל לספק 25 אלף ויזות עבודה לישראלים", הוסיף, "אני יודע שהכלכלה הגרמנית אינה מושלמת, אבל יש פה הרבה שהולך כמו שצריך".

"עבורי, תל-אביב וברלין הן ערים תאומות", סיכם. "תקליטנים רבים אפילו מדלגים בין הערים". הוא סיפר כי הוא מתכנן להישאר בברלין כמה שנים ולחסוך כסף, ואז לשוב לתל-אביב. "אני יודע שזה ביתי", אמר.

התגובות לכתבה מעורבות, וניכר כי חלק מהגרמנים חשים אמפתיה כלפי המהגרים הישראלים ובקשתם לחיות בברלין, אולם חלקם הביעו ביקורת על הקריאה להגירה המונית למדינתם לשם מציאת עבודה. אחד המגיבים, אזרח פולין, קרא לישראלים להגיע למדינה. "המילקי אצלנו עולה רק 15 סנט!", כתב.