הפרת זכויות תוכן ביו-טיוב עולה לאתר מיליארד דולר

חברות שתוכן שלהן הופר בקליפים שעלו באתר יו-טיוב יכולות לקבל פרסום כפיצוי

יו טיוב youtube / צלם: בלומברג
יו טיוב youtube / צלם: בלומברג

יו-טיוב עברה את רף מיליארד הדולר בתשלומים לחברות המשתתפות בתוכנית המוכרת פרסום על גבי קליפים שמייצרים המשתמשים. מדובר בקליפים המפירים לעתים זכויות יוצרים, מה שגרם לקבוצות המדיה לראות באתר הסרטונים ידיד ולא אויב.

יו-טיוב, הנמצא בבעלות גוגל, השיקה ב-2007 אפליקציה בשם Content ID, כדי לסייע למפיקים לנהל את זכויותיהם וליצור הכנסות מתוכן המפר זכויות יוצרים. הקליפים נעים מקטעים של תוכניות טלוויזיה וסרטים ועד לסרטונים של מעריצים הכוללים שירים המוגנים על-ידי זכויות יוצרים.

יותר מ-5,000 חברות משתמשות בתוכנית, לרבות כל רשתות הטלוויזיה ואולפני הסרטים הגדולים בארה"ב. כשמתגלות הפרות של זכויות יוצרים, הבעלים של הזכויות יכול לבצע "מונטיזציה" של התוכן על-ידי כך שהוא מאפשר למכור פרסום כנגד ההפרה, וכן לנתח ולעקוב אחר נתוני הצפייה והקהל שמספקת יו-טיוב - או שחוסמים את הסרטונים ומורידים אותם מהאתר.

"הרוב המוחלט בוחר לבצע מונטיזציה ולעקוב אחר הצפייה, במקום לחסום את הסרטונים", כך לדברי פרד פון לוהמן, המנהל המשפטי שלל זכויות היוצרים בגוגל.

יו-טיוב עדיין שולחת הודעות הדורשות להסיר תוכן המפר זכויות יוצרים - בעיקר בגין סרטונים של אירועי ספורט - אך רוב המתח בין האתר לבין בעלי זכויות היוצרים התפוגג. "חלק ניכר מזה הוא בזכות Content ID", כך אמר פון לוהמן.

לחברת FremantleMedia, קבוצת הפקה היוצרת תוכניות טלוויזיה כמו "אקס פקטור" ו-"Britain's Got Talent", יש 160 ערוצים ביו-טיוב, והיא משתמשת בקליפים המועלים על-ידי צופים כדי להגביר את העניין של הקהל בתוכניות שלה.