"אין לי מושג איך פיפ"א תתמודד עם בעלויות צד ג' על כדורגלנים"

ראש ה-ECA, קארל-היינץ רומיניגה: "נזדקק למספר שנים, לא חודשים, על מנת לסייע למועדונים שמשתמשים בשיטה הזאת כדי לממן רכישת שחקנים"

קארל היינץ רומינגה, נשיא באיירן מינכן / צלם: רויטרס
קארל היינץ רומינגה, נשיא באיירן מינכן / צלם: רויטרס

אחד הנושאים הכי חמים על הפרק בכדורגל האירופי הוא המסחר בשחקנים באמצעות בעלויות צד ג' - כלומר משקיעים חיצוניים ש"רוכשים" אחוזים עתידיים מדמי העברות של כדורגלנים (TPO - Third Party Ownership).

עד כמה נרחבת התופעה, יעיד מחקר שביצעה ב-2013 פירמת רואי החשבון KPMG, בו נמצא כי כמות הכדורגלנים באירופה ש"שייכים" לגורמים שונים במסגרת פעילות ה-TPO עומדת על כ-1,100 שחקנים. על-פי הערכות, שווי האחזקות הכולל של צדדי ג' (גורמים פרטיים שאינם מועדוני כדורגל) על זכויות ממכירת שחקנים, עומד על כ-1.1 מיליארד אירו, סכום המהווה כ-5.7% מהשווי של כל שחקני הכדורגל באירופה.

למרות שבפיפ"א הכריזו על ניסיון להילחם בתופעה, יש מי שסקפטי במיוחד לגביי סיכויי ההצלחה של ארגון הכדורגל העולמי. קארל-היינץ רומיניגה, יו"ר באיירן מינכן ויו"ר התאחדות המועדונים האירופיים (ECA - הגוף שמאגד תחתיו כ-200 קבוצות מרחבי היבשת), צוטט השבוע באתר insideworldfootball: "נזדקק למספר שנים, לא חודשים, על מנת לסייע למועדונים שמשתמשים בשיטה הזאת כדי לממן רכישת שחקנים".

חלוץ העבר של נבחרת גרמניה הוסיף: "כמעט כל הקבוצות בחלק הדרומי של אירופה שמשתמשות ב-TPO, למשל בפורטוגל ויוון - יזדקקו לתקופת מעבר ארוכה על מנת להסתגל לחיים ללא האפשרות הזאת. הבעיה היא שכל הכדורגלנים בדרום אמריקה נסחרים בשיטת ה-TPO. כל שחקן שם שייך לצד שלישי - כך שאין לי מושג איך פיפ"א תתמודד עם הבעיה הזאת".

המתנגדים ל-TPO מצביעים בעיקר על בעיות של שקיפות (לא ניתן להבין בוודאות מי אמור לקבל כספים בכל העברה), ויצירת תלות של שחקנים, מאמנים וקבוצות בצדדי ג' שהאינטרסים שלהם הם כמובן אקזיט מהיר - ולא טובתם של הכדורגלנים.

ז'רום ואלקה, מזכ"ל פיפ"א, כבר הבהיר כי הארגון מתנגד ל-TPO, אך טען כי הכדורגל העולמי יזדקק לתקופת מעבר ארוכה על מנת להתמודד עם העניין, בעיקר בשל ריבוי השחקנים בדרום אמריקה שכבר נמצאים עמוק בתוך העסק.

מנגד, נשמעים קולות אחרים. בשבוע שעבר הצהיר חבייאר טבאס, נשיא מינהלת הליגה הספרדית, כי ה-TPO היא דרך לגיטימית עבור מועדונים רבים במדינה שלו לעשות עסקים - והוקיע את הרצון של פיפ"א להילחם בתופעה.

יש להזכיר כי העניין הופך לבעייתי עוד יותר, כשגם כאלו שידועים כסוכני שחקנים נקשרים ל-TPO. בחודש שעבר פירסם "הגרדיאן" תחקיר שמצא כי ז'ורז'ה מנדש הפורטוגלי, שבין לקוחותיו נמנים כריסטיאנו רונאלדו, אנחל די מאריה, פלקאו ודייגו קוסטה - "מייעץ" לקרנות הון סיכון פרטיות, שמקום מושבן במקלט המס ג'רזי - לגבי השקעות בסך של יותר מ-125 מיליון אירו ב"רכישת זכויות כלכליות" של שחקנים.

התומכים בפרקטיקת ה-TPO טוענים כי מדובר על דרך לגיטימית לניהול סיכונים בעולם ההעברות הבעייתי של הכדורגל. בכתבה מ-2005 ב"אובזרבר" מצוטט הסוכן הישראלי פיני זהבי כאומר: "באנגליה לא מבינים איך העניין הזה עובד. זה קל יותר לקנות שחקן תמורת 10 מיליון ליש"ט אם אתה חולק את הסיכון ביחד עם שותף. עכשיו, אם השחקן הופך לעילוי ונמכר תמורת 30 מיליון ליש"ט - אתה אולי תרגיש טיפש שיש לך רק מחצית מהזכויות עליו. אבל אם השחקן מתברר כפלופ, או אפילו כזה שלא ניתן למכור אותו, אתה אומר - 'פנטסטי, האסון לא נופל רק עליי'".