"אבטלת הצעירים בישראל נמוכה בזכות התרבות היזמית"

דוח של ארנסט אנד יאנג: עידוד יזמות וסובלנות לכישלון מייצרים משרות

רוב הסטארט-אפים הקטנים בישראל (76%) רוצים להגדיל את מספר המועסקים בחברה, לעומת 31% מהתאגידים הגדולים. הנתון הזה מופיע במאמר שכתב אורן בר-און, שותף בכיר בארנסט אנד יאנג ישראל, שעסק בקשר שבין אבטלת צעירים בישראל ובמדינות ה-G20, לבין תחום ההיי-טק. דיון בנושא זה ייערך בכנס הג'רני של ארנסט אנד יאנג בשיתוף "גלובס", שייערך ב-30 באוקטובר בתל אביב.

בר-און מתייחס במאמר לאבטלת הצעירים בספרד, יוון ואיטליה, שעומדת על כ-40%-60%. הוא מצביע על כך שהמצב בישראל טוב יותר - שיעור אבטלת הצעירים עמד על 7.6% בסוף שנת 2012, אולם מזכיר כי מדובר בעלייה ביחס לנתון נמוך יותר של 6.5% בסוף שנת 2011.

אחת הדרכים שיכולות למקסם את פוטנציאל התעסוקה של צעירים היא עידוד יזמות, מהלך שעשוי לייצר כאמור יותר מקומות עבודה.

דוח של ארנסט אנד יאנג מציג עשר המלצות שיכולת לסייע לממשלות ברחבי העולם לעודד את היזמות. אחת ההמלצות היא ליצור מנגנוני מימון, (בין אם כאלה שמנוהלים על ידי הממשלה או כאלה הזוכים ממנה לתמיכה), שמתנים את המימון בקבלת מנטורינג וחינוך פיננסי.

המלצה אחרת היא לעודד מקורות מימון אלטרנטיביים, על ידי יצירת מערכות יחסים משמעותיות עם קרנות ההון סיכון, החממות והאנג'לים. הדוח ממליץ לעודד את צמיחתן של חברות סטארט-אפ בעזרת הענקת מימון לקבוצות נבחרות - למשל, לספק מימון ממשלתי לחברות צעירות שמנוהלות על ידי נשים.

בר-און ממליץ בנוסף להעניק הלוואת לעסקים קטנים, לתת תמריצים בתחום המס ולעודד חממות ואקסלרטורים שיובילו ליצירת שיתופי פעולה עסקיים. הוא מוסיף כי "אחת מאותן 10 המלצות קריטיות, לטעמנו, היא עידוד הפיתוח ותמיכה באקו-סיסטם המקומי שיעודד יזמים ועסקים חדשניים לפרוח ולהצליח. אקו-סיסטם משמעו יצירת סביבה מקיפה לתעשייה בעלת גורמים רבים שמזינים ומעשירים אחד את השני: חקיקה רלוונטית תומכת, משקיעים מכל הסוגים - קרנות, אנג'לים, חממות, תמיכה ממשלתית, סביבה מיסויית המעודדת יזמות, יחידות עלית צבאיות בתחום הטכנולוגיה ומוסדות אקדמאיים ברמה גבוהה, חינוך לנטילת סיכונים ועוד. הצלחתו של אקו-סיסטם כזה תלויה גם ביכולתו להכיל ולהיות סובלני כלפי כישלונות.

בר-און מוסיף כי "ממדגם שערכנו בקרב יזמים במדינות ה-G20, עולה כי כרבע מהיזמים זיהו את הפחד מהכישלון העסקי כחסם עיקרי להקמת מיזמים חדשים בעתיד. אם אכן יצליחו הממשלות לפתח ולשמר אקו-סיסטם כזה, תחושת ההגשמה העצמית, המשרות הפנויות והצמיחה הכלכלית יגיעו גם הן".

לדבריו, "הסיבה לכך שאבטלת הצעירים בישראל הינה מתונה יחסית לעומת המדינות האחרות שצוינו, יכולה להיות העובדה שבישראל ישנו אקו-סיסטם מפותח ועשיר בתרבות יזמית מהמפותחות בעולם, חדשנות כערך חברתי וסובלנות לכישלונות, וכן ומשקיעים רבים מסוגים שונים שתומכים ומפרים את האקו-סיסטם המקומי. מספרם של העובדים החדשים והמתמחים בחברות היי-טק לעומת העובדים הוותיקים וההנהלה הינו גבוה, ולכן יש נפקות משמעותית לכך שהאקו-סיסטם מקדם את אותה יזמות והקמת חברות היי-טק חדשות באספקט של תעסוקת הצעירים.