ג'נט ילן: "העלייה באי-שוויון בארה"ב מדאיגה אותי מאוד"

יו"רית הפדרל ריזרב אמרה כי המגמה אינה עולה בקנה אחד עם הערכים של האומה האמריקאית

ג'נט ילן Janet Yellen / צילום: רויטרס
ג'נט ילן Janet Yellen / צילום: רויטרס

יו"רית הפדרל ריזרב ג'נט ילן התריעה היום (ו') בנוגע לעלייה באי-שוויון בהכנסה בארה"ב, אמרה כי הדבר מדאיג אותה "מאוד", ורמזה כי המגמה הזו אינה עולה בקנה אחד עם הערכים האמריקאיים. העשורים האחרונים התאפיינו ב"עלייה העקבית ביותר באי-שוויון מאז המאה ה-19", ולפי כמה אומדנים הפערים בהכנסות ובעושר נמצאים בסביבות הרמה הגבוהה ביותר שלהם ב-100 השנים האחרונות, אומרת ילן.

"מידת העלייה המתמשכת באי-שוויון בארה"ב מדאיגה אותי מאוד", אמרה ילן בוועידה על הזדמנויות כלכליות ואי שוויון שערך הפדרל ריזרב בבוסטון. "אני חושבת שנכון יהיה לשאול אם מגמה זו עולה בקנה אחד עם ערכים המושרשים בהיסטוריה של האומה שלנו, בין היתר הערך הרב שמקנים האמריקאים לאורך השנים לשוויון בהזדמנויות", אמרה ילן בנאומה.

מדיניות הממשלה יכולה לסייע בצמצום הפער באמצעות הוצאה על תוכניות לרשת בטיחות חברתית וחינוך, המסייעות להגביר את הניוד הכלכלי, אמרה.

אולם ילן לא הציעה המלצות מדיניות מפורטות, ותחת זאת התמקדה בתיאור היקף האי-שוויון בהכנסות והסיבות לו. היא גם לא מתחה ביקורת שממנה משתמע כי צעדיו של הפד להמריץ את הכלכלה, חסרי התקדים מאז השפל הגדול, באמצעות שמירה על שיעורי ריבית נמוכים, הוסיפו לאי-שוויון בהכנסות באמצעות עידוד עליות בשוק המניות, שמהן נהנים אמריקאים עשירים יותר מהאנשים הממוצעים.