מנכ"לית ערוץ 9: "ככה לא נוכל להמשיך לשרוד"

‎אחרי השקעה של עשרות מיליוני שקלים, בערוץ 9 דובר הרוסית הבינו שאי-אפשר להמשיך להיות ערוץ נישה ולהתנהג כערוץ ברודקאסט ■ מנכ"לית ערוץ 9, ויקי גורדין: "עולם הפרסום לא יכול לשאת את הערוץ על כתפיו"

ויקטוריה גורדין / צילום: איל יצהר
ויקטוריה גורדין / צילום: איל יצהר

בקרוב מאוד יגיש ערוץ 9 בקשה רשמית למועצת הכבלים והלוויין לחזור לתנאיו הבסיסיים והמוקדמים של רישיונו. בין היתר מדובר על כך ששידורי החדשות יופחתו למינימום האפשרי - חצי שעה ביום ולא יותר.

רק לפני כחודשיים, בעת מבצע "צוק איתן", נראה כי חדשות הערוץ דובר הרוסית בשיאן. השידורים הורחבו וסיפקו לצופי הערוץ מידע מסביב לשעון ומכל מוקדי השידור, באופן כמעט זהה לזה של ערוצי הברודקאסט המקוריים. ועכשיו, עשרות מיליוני שקלים של השקעה אחרי, הבין בעל הבית של ערוץ 9, אלכסנדר לוין, שככה אי-אפשר להמשיך.

במהלך החגים פיטר הערוץ הייעודי הוותיק יותר מ-30 עובדים, בגל שני של קיצוצים מאסיביים. נאמר שהמפוטרים הם בעיקר עובדים טכניים, שהתייתרו בעקבות השדרוג הטכנולוגי המשמעותי עם המעבר לאולפנים מפוארים במודיעין. אך אם יצומצמו עוד יותר שידורי החדשות, ולוח השידור יהודק עוד יותר - עוד עובדים ילכו הביתה, ובהם גם עיתונאים רבים שגויסו רק לפני מעט יותר משנה.

לדברי מנכ"לית ערוץ 9, עו"ד ויקטוריה גורדין, כנראה שהבעלים, שעשה את עסקיו בהפקות טלוויזיה במרחב דובר הרוסית, "קיבל שכל". כך היא מסבירה איך באחת הפכה הרוח החדשה והמרעננת של שוק התקשורת - זו שכמעט השתלטה גם על ערוץ 10 - לגוף משברי שנמצא בסכנה קיומית אמיתית.

גורדין, שלמדה בזמן קצר את הלכותיו המסובכים של שוק התקשורת המקומית, לא מנסה אפילו להסתיר את המצב הקשה בו נתון הערוץ.

"לוין העריך לראשונה נכונה שצריך להתאים את ההשקעה בערוץ לשוק", אומרת גורדין ל"גלובס". "כנראה שסוף-סוף הגיע לאוזניו מה שניסיתי להסביר לו בשנה וחצי האחרונות. מצד שני, אם נסתכל על החברה כעסק יותר מורכב, הקמת האולפנים במודיעין הייתה השקעה כדאית, כי אותם תמיד אפשר להשכיר ולתפעל. זה עסק שיכול להכניס כסף. כעת לוין מנסה להביא למצב שמכל הכיוונים נגיע למצב של איזון. יש אפיק נוסף של רווחים של מכירת פורמטים, ובמסגרת זו אנחנו במו"מ על שיתוף-פעולה עם דורי מדיה".

במילים אחרות, אומרת גורדין, מערוץ טלוויזיה נישתי אי-אפשר לעשות כסף, ולכן הדגש עובר לכל מה שנבנה מסביבו. "ערוץ 9 כערוץ לא יכול לשרוד, נקודה. עולם הפרסום לא יכול לשאת את הערוץ על הכתפיים", פוסקת גורדין.

תכנים לדוברי עברית

ב-2013 רכש לוין, שבאופן רשמי עלה חודשיים לפני כן לישראל ממוסקבה, את ערוץ 9 מידי לב לבייב ב-6.5 מיליון דולר, סכום גבוה משמעותית מהערכת השווי שלו. מיד הוא החל בקדחת השקעות, שבמסגרתה נבנו אולפנים חדשים ומרשימים, חוזקה חברת החדשות, והפקות חדשות יצאו לדרך. האולפנים צוידו בטכנולוגיה החדישה ביותר, פותחו תכנים ייעודיים בעברית, כמו תוכנית כלכלית עם יעקב אילון ותוכנית מוזיקה אלטרנטיבית לילית בשם "האנגר 9".

לצד החיזור אחר הקהל דובר העברית, גם הקהל שמקורו בברית-המועצות לשעבר חזר לפוקוס, בזכות תוכניות רכש ברוסית שזוכות לשידור ראשוני בארץ, עוד לפני שידורן בערוצים הרוסיים המרכזיים.

- ובכל זאת, את לא אופטימית.

גורדין: "אין אופטימיות במדינת ישראל. אם המדינה לא תתערב, לא יהיה ברודקאסט בישראל, ולא יהיו ערוצי נישה. המדינה מתערבת איפה שלא צריך להתערב, ולא מתערבת היכן שהיא נדרשת".

- למה את מתכוונת?

"הטילו עלינו עיצום של עשרות אלפי שקלים, כי העברנו את החדשות משעה 21:00 לשעה 20:00. זה אבסורדי. אני מאמינה שיו"ר מועצת הכבלים והלוויין החדשה, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, אולי תוכל לשנות משהו ברגולציה כלפינו. אבל זה היחס של המדינה. לא די שלא עוזרים ולא מנסים להיכנס לנעליים שלנו ולהבין את התרומה הציבורית שלנו, עוד מענישים אותנו. הם לא מניחים לנו כמו שהם לא מניחים לערוצים הייעודיים האחרים - 20 ו-24. אם המדינה לא רוצה ערוצים ייעודיים, שתפסיק לחלק רישיון".

במונחי רייטינג, מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 9, "יום", יכולה להגיע עד ליותר מ-2% במשקי-בית יהודיים בימים כתיקונם, ובמשקי-בית של עולים ליותר מ-10% צפייה.

"ראינו שכל 1.2 מיליון דוברי הערוץ בישראל צופים או צפו בנו, ויש חלק בלתי מבוטל מהם - בהם גם צעירים שהם לא דוברי עברית שוטפת וגם מי שקרובים יותר לחברה הישראלית - שעדיין שומרים על התרבות והשפה", אומרת גורדין. "יש עלייה נוספת היום, והאוכלוסייה קיימת. אם המדינה הזו חושבת שיש ערך באוכלוסייה הזו, המדינה צריכה למצוא דרך למענקים או להפסיק לסחוט כסף".

מסקרים עולה כי צופי ערוץ 9, שהולכים ונהיים צעירים יותר, שבעי-רצון ממנו - אך גורדין הייתה רוצה להפוך את הסיפוק הזה לכסף. "הרייטינג עלה משמעותית, אבל כשאתה לא מוכר אותו, זה לא באמת משנה. אנחנו קונים הרבה סדרות שיוצאות בערוץ 1 הרוסי אחרינו.

"הנה, למשל, אנחנו משדרים עכשיו מיני-סדרה על 'רספוטין', שהרייטינג שלה היה גבוה מזה של החדשות. בפלח העולים 18 זה הגיע גם ל-8%-9% צפייה, אבל אם אני לא מוכרת את הרייטינג הזה, אין לזה טעם. זה טוב רק לאגו של סמנכ"ל התוכן. אם השוק לא יודע לחבר את זה לתוכן, אין לזה ערך. זה נחמד שמדברים על הערוץ ושיש שיח, אבל לא יותר".

- ומה באשר לתוכן שאתם משדרים בעברית, האם זה מסייע לערוץ?

"זה מעלה רייטינג במשקי-בית יהודיים. זה נוח יותר לזוגות מעורבים בהם רק אחד מבני הזוג דובר רוסית, ואולי זה טוב לאסטרטגיה עתידית. אבל אני לא יכולה להגיד שאנחנו מתכננים או יכולים להיכנס לזירה של רשת וקשת".

שוק של 800 מיליון איש?

פרט לשינוי בחדשות, לא מתכננים גורדין ולוין שינויים דרמטיים אחרים בלוח השידורים. הדגש, כאמור, אמור להינתן למתקנים המפוארים של ערוץ 9, שעליהם שילם הערוץ כבר שכירות של 7 מיליון שקל ל-3 שנים קדימה, זאת לצד השקעה של כ-30 מיליון שקל בהשמשתם.

כבר היום יש שוכרים במקום, אולם מומחים בתחום האולפנים בישראל אומרים כי תחזוקת אולפנים אינה פשוטה ותחרותית מאוד במדינה כמו שלנו, שבה כמות הגופים המשדרים מעטה, והדרישה היא בעיקר לאולפנים המתאימים לתוכניות פריים-טיים.

כך, על מנת לקיים אולפן, יש צורך בתפעולו מסביב לשעון במשך 7 ימים בשבוע. עמידה של אולפן ריק - משמעותה הפסד כסף משמעותי.

אחת הדרכים שלוין בחן כדי להרוויח כסף באמצעותה היא הפקה בישראל של תכנים שיופצו לציבור דובר הרוסית ברחבי העולם, 800 מיליון איש. זאת, לאור ההערכה כי הצילום בישראל זול משמעותית מצילום במדינות רוסיה, למשל. זה ככל הנראה יהיה אפיק משמעותי בעתידו של הערוץ.

- אנשים בתעשיית התקשורת ראו את ההשקעה האדירה של לוין, והם שואלים היום "מה לעזאזל חשבתם"?

"לא היו לנו ציפיות יתר. עצרנו את הנפילה החופשית שהערוץ הזה היה בה. קיבלנו הרבה לקוחות חדשים בשוק הפרסום ושיקמנו את האמון בערוץ. אבל כולם קיצצו את היקפי הפרסום אחרי 'צוק איתן', והיום ברור שהסכומים האלה אף פעם לא יספיקו כדי לקיים את מה שהיינו רוצים לעשות בערוץ הזה.

"כשיש משקיע פרטי שהוא לא מקושר פה עסקית למדינה ולעסקים אחרים, במוקדם או מאוחר הוא ייאלץ להוציא כסף מהכיס, זה בדיוק מה שקרה לרון לאודר בערוץ 10. אם אתה עושה חדשות בצורה נקייה, אתה לא מקבל שום הון פוליטי מזה. בדיוק ההפך. לכן גם לבייב ניסה להיפטר מהערוץ הזה".

- למצב באוקראינה יש השפעה על מה שקרה בערוץ 9?

"כולם חטפו שם. יש סנקציות, ויכול להיות שההכנסות של לוין הצטמצמו שם, והוא לא יזרוק את הכסף האחרון פה. צריך להסתכל על זה כמו על עסק".

- יכול להיות שהוא יקום ויעזוב?

"ייתכן מאוד".