הערכה: דרישות הסף להשקעה בערוץ ברודקאסט יירדו

יירדו ל-110 מיליון שקל, לעומת כ-270 מיליון שקל הנדרשים מערוץ טלוויזיה כיום

גלעד ארדן / צילום: איל יצהר
גלעד ארדן / צילום: איל יצהר

הרשות השנייה צפויה להמליץ על הורדת סף ההשקעה הנדרש מערוץ טלוויזיה מסחרית לכ-110 מיליון שקל בלבד. זאת, לעומת כ-270 מיליון שקל הנדרשים מערוץ טלוויזיה היום. כך על בסיס עבודת השוואה שנערכה על-ידי חברת הייעוץ האסטרטגית הבינלאומית מייסיס מייסון - עבודה שנעשתה לבקשתו של שר התקשורת, גלעד ארדן.

המלצה זו צפויה לסלול את הדרך להצלתו של ערוץ 10, חרף הטענה הרשמית כי הרשות לא תסייע באופן רשמי להשארתו של הערוץ.

למרות שהחוק לפיצול ערוץ 2 נולד על מנת למנוע מונופול של ערוץ טלוויזיה אחד, הוא יעלה בממשלה בשבוע הבא - כשברור שהסכנה לכך הולכת ומתרחקת.

במסגרת זו, למרות שחדשות 10 תוסיף להתקיים, החוק ימשיך לכלול את סגירתו של המותג חדשות 2 ודרישה לשתי חברות חדשות תחתיה - אחת לכל ערוץ של קשת או רשת. זאת למרות שהחוק היום קובע כי הזכייניות יוכלו להחזיק במשך 3 שנים נוספות את חברת החדשות, לאחר פיצולו של ערוץ 2. הדבר יביא למצב של 3 ערוצים לפחות, עם 3 חברות חדשות, באפיקים חדשים וללא המותגים הקיימים היום - מה שיביא להחלשתן.

העבודה שנעשתה על-ידי חברת הייעוץ נוצרה במטרה לערוך השוואה בין ערוצי ברודקאסט בישראל ובחו"ל. מסקנותיה התגבשו במהלך השבועיים האחרונים, ובמהלך החג הפיצה הרשות השנייה לשר ארדן את מסקנותיה.

על-פי ההמלצות של הרשות השנייה, הרגולציה של הערוצים החדשים תתבסס רק על דרישות דרמה, תעודה, תחקיר וחדשות.

המטרה המרכזית המוצהרת היא הורדות המחויבויות הכלכליות, במנותק מתזכיר החקיקה. בהתבסס על ההנחה שהגופים יפעלו באופן רציונלי בשוק הטלוויזיה החדש שיווצר, אמורה המציאות החדשה לאפשר ל-3 ערוצים או יותר להתקיים זה לצד זה.