זקנים יותר, בריאים יותר, אמידים יותר: האנושות בשנת 2050

עד 2050 מספרם של בני 65 ומעלה בעולם יעלה על מספר הילדים עד גיל 5 בפעם הראשונה בהיסטוריה האנושית ■ השינוי הדמוגרפי הזה יוצר שכבה צרכנית חדשה ורבת-עוצמה, שממשלות ועסקים לא יכולים להתעלם ממנה

גמלאים / צילום: רויטרס
גמלאים / צילום: רויטרס

כשדן ווב הקים את קהילת הגמלאים הראשונה של בסאן סיטי באריזונה ב-1960, הדיירים הטיפוסיים היו פנסיונר ואשתו עקרת הבית. הקהילה הבטיחה "סגנון חיים פעיל חדש" עם מסלולי גולף, "ערב זלילה" פעם בשבוע ומדי פעם ערב שירה של הדיירים במרכז התרבות המקומי.

"היום אנחנו לא מקימים דברים כאלו", אומר ז'אן פטרולאקיס מחברת דן ווב. קהילות חדשות מכילות פחות מ-1,000 יחידות דיור, ולרובן יש מרחבים לכיתות לימוד. חלקם מציעות גם מועדוני אופנועים, ויותר מרבע מהמשתכנים הם בודדים. "כל הרעיון של פנסיה נתפס כיום באור אחר", אומר פטרולאקיס.

התפיסה של פנסיה, ושל גיל מתקדם בכלל, מעוצבת מחדש על ידי מספרי שיא של בני דור הבייבי בום, ילידי 1946-1964, שמתקרבים או הגיעו לגיל הפרישה. האפקט של השינוי הדמוגרפי הזה מורגש היטב מעבר לסאן סיטי.

סקירה עדכנית של בנק אוף אמריקה מריל לינץ' מצטטת אומדן של האו"ם שלפיו מספר תושבי העולם בגיל 60 ומעלה יוכפל ל-2 מיליארד במחצית המאה ה-21. באותה שנה, 2050, מספרם של בני 65 ומעלה יעלה על מספר הילדים עד גיל 5 בפעם הראשונה בהיסטוריה האנושית.

לתרחיש הזה יש השלכות אדירות על ממשלות ועסקים. אחת מהן היא היכן יימצאו הדורות העתידיים של עובדים משלמי מסים.

פרופ' שרה הרפר, מנהלת מכון אוקספורד להזדקנות אוכלוסייה בבריטניה, אומרת ש"הרוב הגדול של תושבי העולם יגיעו לגיל 70", שנחשב פעם לגיל מופלג. פירמידת האוכלוסייה הקלאסית שבנויה על בסיס רחב של צעירים וחוד קטן של גמלאים, השתנתה.

שיעורי הריבוי הטבעי במדינות מפותחות, וגם בכלכלות מתעוררות רבות כמו דרום קוריאה, ירדו במידה כזו שהן ניצבות בפני מחסור בעובדים צעירים ובצרכנים. פירוש הדבר הוא שמספרם של אלו שבעבר קנו בתים, כלי רכב, אופנועים, ביגוד ויתר מוצרי צריכה צפוי להתכווץ בעתיד.

"עברנו מפירמידה לגורד שחקים", אומרת פרופ' הרפר. "זה ישנה את המאה ה-21 בדרך שאי אפשר היה להעלות על הדעת".

גיל הפרישה עולה

העלייה בתוחלת החיים שינתה את מדיניות הפנסיה וביטוחי הבריאות הממשלתית. הממשלות מעלות את גיל הפרישה, ומעבירות את האחריות לחיסכון פנסיוני והשקעה שלו אל הפנסיונרים.

אבל יש צד נוסף למגמת ההזדקנות: היא מציעה למגזרים רבים הזדמנות למקד את מאמציהם בקהל יעד חדש.

הצרכנים החדשים הללו הם חלק מדור מזדקן שהוא בריא ואמיד יותר לא רק בהשוואה לדורות הקודמים של הגמלאים. כוח הקנייה שלהם יהיה גדול גם מזה של גילאי 18 עד 39, שנתפסים כקהל היעד העיקרי של מפרסמים.

מריל לינץ', שהפיקה באחרונה סקירה על מה שהיא מכנה "הדולר המוכסף", מצביעה על אומדנים שלפיהם בני 50 ומעלה אחראים לכמעט 60% מסך ההוצאה הצרכנית בארה"ב ו-50% ממנה בבריטניה.

ג'ודי הולצמן מאגודת הגמלאים האמריקאית, AARP, שחבריה הם בני 50 פלוס, אומרת שלגבי אנשים רבים, חיים ארוכים יותר הם גיל ביניים מורחב ולא גלישה אל חולשה וקשישות. "רק בוושינגטון הטיפול בצורכיהם של 100 מיליון אמריקאים נחשב לנטל שאי אפשר לממן. במגזר הפרטי, זה נחשב להזדמנות", הוא אומר.

התעשיות השונות מסתגלות למצב החדש. סנג'יב סניאל, אסטרטג עולמי בדויטשה בנק, אומר שהשוק למוצרי צריכה יקרים יחסית - כלי רכב, שעונים, ציוד ספורט - נשלט על ידי המבוגרים בגיל המתקדם יותר. "תראו את הגברים בגיל העמידה. הם רוכבים על אופניים שרק מקצוענים יכולים להרשות לעצמם. כל המחשבה שלנו על הזדקנות משתנה. בתוך דור אחד, נצטרך לוותר על הרעיון של פרישה מעבודה. בגיל 70, אדם יצטרך להגיע למשרד מדי יום", לדבריו.

עוברים לעיצוב חסר גיל

האופן שבו מוצרים ושירותים משווקים לבני גיל העמידה בעלי כיסים עמוקים יותר משתנה גם הוא. "מנועים דמוגרפיים, כולל תוחלת חיים מוגדלת, עלייה בגיל הפרישה, חיי עבודה ארוכים יותר וירושות יעלו עוד יותר את ההכנסה ואת כוח הקנייה של הצרכנים המבוגרים", לפי הדו"ח של מריל לינץ'.

"יש לנו אמירה על דברים שהיו פעם מיועדים למבוגרים", אומר סטפן ג'ונסון, ממייסדי Ageing 2.0, רשת תכנון טכנולוגי שחבריה מפתחים מוצרי נישה לשיפור איכות החיים של בעלי מחלות שונות. "קראנו להם Big, Beige and Boring". כעת, המפרסמים יוצאים מהפורמט הזה. "הטרנד הגדול ביותר שאנחנו רואים הוא מעבר לעיצוב חסר גיל".

כיום, החמישית האמידה ביותר מבין גילאי 50-64 מוציאה מדי שבוע יותר על מזון, אלכוהול, בילויים, מסעדות, מלונות ותחבורה מאשר קבוצת הגיל 30-49. המצב דומה גם בבריטניה.

במדינות העשירות, האפקט של כוח הקנייה הזה כבר מורגש. לדוגמה, שיעור המכוניות החדשות שנרכשות על ידי בני 65 ומעלה בארה"ב הוא חמישית מהסך עד כה ב-2014, לעומת 11% ב-2004, לפי נתוני חברות IHS אוטומוטיב. שיעור הקנייה של כלי רכב חדשים על ידי בני 18-34 צנח באותה תקופה מ-17% ל-11%.

המגמה הזו כופה על היצרנים לעצב מכוניות שלנהגים מבוגרים קל יותר לשבת ולנהוג בהן. סוון הרטלט, אנליסט של IHS אוטומוטיב, אומר שהיצרנים מוסיפים תכונות שמסייעות לנהגים בגיל מתקדם, שתשומת הלב והרפלקסים שלהם נחלשים (ראו מסגרת).

אבל הגמלאים הבריאים החדשים, שהכנסתם גבוהה בהרבה ביחס לדורות קודמים, משקיעים כספים וזמן בדרכים שונות מאשר הוריהם. סטפן בונד, ממנהלי חברת המחקר הדמוגרפי של רשתות שיווק גדולות בבריטניה, הוא מנהל לשעבר במרקס אנד ספנסר. הוא אומר שמבוגרים בגיל מתקדם אינם מוכנים עוד לאמץ "סגנון לבוש של זקנים" והם להוטים להתלבש בצורה אופנתית.

הוא זוכר מחקר שוק עם קבוצת נשים בגיל מתקדם. אחת מהן השתתפה בצעירותה ביריד הרוק גלסטונברי הראשון בבריטניה. "היא דיברה על זה בהתלהבות", אומר בונד. "בראש שלה, היא עדיין אותו בן אדם. כשאתה רואה את עצמך בעיניים שלך, אתה אותו מישהו שהיית בצעירותך".

מבוגרים בעלייה
 מבוגרים בעלייה