קבלו אלטרנטיבת השקעה שלא מאכזבת גם בתקופות קשות

קרן הסל SPHQ עוקבת אחרי מדד המורכב מחברות, המתאפיינות בדירוג גבוה של איכות, הנבחנת לפי נתוני רווחיות, תזרים מזומנים, דיבידנדים ועקביות ביצועים

סניף של Family Dollar / צילום: רויטרס
סניף של Family Dollar / צילום: רויטרס

בשבועות האחרונים מפגינים השווקים התנהגות חלשה, לצד עלייה בתפיסת הסיכון בקרב המשקיעים. מדד S&P 500 האמריקאי רשם ירידה של כ-6.5% מהשיא של לפני חודש, ואילו שאר מדדי המניות הגלובליים מציגים ביצועים פושרים עוד יותר: מדד הדקס הגרמני רשם ירידה של כ-10% בחודש החולף, מדד הניקיי היפני ירד בכ-12% משיאו בספטמבר, ואילו מדד מניות השווקים המתעוררים רשם ירידה חדה אף יותר.

הירידות בשווקים מלוות בצניחה במחירי הנפט והסחורות, על רקע חששות מהאטה בקצב הצמיחה הגלובלית. במקביל, גם מדד VIX, אומדן התנודתיות של שוק המניות האמריקאי, המכונה לעתים "מדד הפחד", רשם בחודש החולף זינוק חד וכבש שיא של שלוש שנים.

בתקופה כזו המשקיעים שואלים את עצמם, האם הירידות בשווקים מהוות הזדמנות קנייה או שמא שבירת מגמה ארוכת הטווח. כמובן, לאף אחד אין תשובה מדויקת לשאלה הזו, בטרם נראה סימנים ברורים יותר למגמה כלשהי. עם זאת, המשקיעים שבכל זאת מחפשים הזדמנויות בשווקים ומעוניינים בחשיפה לשוק המניות, יכולים לבחון אלטרנטיבה שמאפשרת חשיפה זו, אך אמורה להקטין את סיכוני ההשקעה בשוק התנודתי.

לא רק מגזרים דפנסיביים

קרן הסל PowerShares S&P 500 High Quality ETF (סימול: SPHQ) עוקבת אחר מדד S&P 500 High Quality Rankings Index. המדד מורכב מחברות מתוך S&P 500, אשר מתאפיינות בדירוג גבוה של איכות החברה; זאת לפי מתודולוגיה ייחודית של S&P, המתבססת על בחינת נתוני רווחיות, תזרים מזומנים ודיבידנדים, תוך דגש על עקביות הביצועים לאורך זמן.

בהסתכלות אחורה, ניתן לראות כי אסטרטגיית השקעה במניות חברות בעלות מדדי איכות גבוהים הניבה ביצועי יתר עבור המשקיעים, לאו דווקא בתקופות המאתגרות, כמו החודש החולף, אלא גם לאורך זמן.

במהלך החודש החולף הציגה קרן SPHQ תשואה שלילית של כ-3% (כמחצית מעוצמת הירידה במדד S&P 500), ומתחילת השנה הנוכחית רשמה עלייה של כ-3.5% (לעומת עלייה של כ-2% במדד הרחב).

גם בכל חתך אחר ניתן לראות ביצועי יתר של מדד חברות האיכות לעומת מדד S&P 500: בשנה האחרונה הוא רשם תשואת יתר של כ-1.6%; בשנתיים האחרונות - תשואת יתר של 3.5%; ב-3 השנים האחרונות - תשואת יתר של כ-3%; ואילו ב-5 השנים האחרונות הוא רשם תשואת יתר מרשימה של כ-18%. כך, תזת ההשקעה בחברות האיכות מניבה פירות גם בתקופות הגאות בשווקים, ולאו דווקא בתקופות המאתגרות.

מבחינת הרכב קרן SPHQ, מדובר בפיזור רחב בין כ-130 מניות (כרבע מכלל המניות במדד S&P 500), והמשקל המרבי של מניה בודדת הוא 1.6%. מבחינת החשיפה המגזרית, הסקטורים המובילים בהרכב הקרן הם התעשייה (29% מהרכב הקרן), הצריכה הבסיסית (20%), צריכת המותרות (18%) והבריאות (11%), כלומר אין מדובר במגזרים דפנסיביים בלבד.

המניות המובילות בהרכב קרן SPHQ הן חברת מדעי חיים Sigma-Aldrich, שנרכשה באחרונה (סימול: SIAL), רשת חנויות "הכול בדולר" Family Dollar (FDO), חברת מותגי הספורט המובילה Nike (NKE), רשתות חנויות עודפי אופנה Ross Stores (ROST) ו-TJX (TJX), חברות התעשייה הביטחונית Lockheed-Martin (LMT) ו-Raytheon (RTN), ועוד.

הקרן מניבה תשואת דיבידנד של כ-1.7% - בדומה לתשואת מדד S&P 500. קרן SPHQ מחזיקה בהיקף נכסים של כ-400 מיליון דולר, עם סחירות יומית של כ-1.2 מיליון דולר, כלומר היא עדיין נמצאת מתחת לרדאר של מרבית המשקיעים, על אף ההצלחה בביצועיה. הקרן גם מתאפיינת בדמי ניהול נמוכים יחסית, של כ-0.29% בשנה.

קרן סל SPHQ

מדד למעקב: S&P 500 High Quality Rankings Index

תשואה מתחילת השנה: 3.5%

מספר החזקות: 130 מניות

מגזרים בולטים: תעשייה (29% מהרכב הקרן), צריכה בסיסית (20%), צריכת מותרות (18%) ובריאות (11%)

מניות מובילות: Sigma-Aldrich (SIAL), Family Dollar (FDO), Nike (NKE), Ross Stores (ROST), TJX (TJX), Lockheed-Martin (LMT) ו-Raytheon (RTN)

תשואת דיבידנד: כ-1.7%

היקף נכסים: כ-400 מיליון דולר

סחירות יומית: כ-1.2 מיליון דולר

דמי ניהול: כ-0.29% בשנה

* הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם