תעשיית הרכב העולמית מגלה את ההיי-טק הישראלי

תשכחו מסוסיתא: יצרניות הרכב הגדולות בעולם מחפשות בישראל חיישני תנועה, נתונים על מצב הכביש ודלקים חלופיים ■ מי הרוויח מהנפילה של בטר פלייס, מה התרומה של מובילאיי ואיזה יצרניות רכב עשויית להקים כאן מרכז מו"פ

מאז ימי סוסיתא העליזים ועד ממש לאחרונה, נראה שישראל לא עניינה במיוחד את תעשיית הרכב העולמית. רנו אמנם נשבתה בקסמו של שי אגסי ונכנסה למיזם החשמלי הכושל של בטר פלייס, אבל שמות גדולים כמו פיאט, טויוטה או BMW נעדרו מהזירה המקומית. בשנה האחרונה החליטו יצרניות הרכב המובילות בעולם להעביר הילוך ולחפש בישראל חדשנות. לא מדובר בעיצוב חדשני, אלא בטכנולוגיות שיעניקו למכוניות ערך מוסף.

פיאט היא אחת החברות הבולטות שמגלות עניין בישראל. כבר בתחילת העשור הקודם הופיעו פרסומים על כוונתה של היצרנית האיטלקית לבחון אפשרות לשיתופי פעולה ואף הקמת מרכז מו"פ ישראלי תחת מרכז המו"פ האיטלקי של החברה (CRF). אבל רק לאחרונה המגעים חזרו להתחמם. בתחילת השנה הגיע ארצה צוות של יצרנית כלי הרכב האיטלקית, שעומדת בין היתר מאחורי אלפא רומיאו, ג'יפ וקרייזלר, כדי לבחון הקמה של מרכז מו"פ מקומי.

החברה תנסה להתמקד פחות בתחומים של אינטרנט והיי-טק ויותר בהיבט של דלקים חליפיים. הביקור, כך פורסם, הוא המשך לביקור של משלחת ישראלית בטורינו אשתקד, שכלל נציגי ממשל ישראלים, ושנעשה בין היתר ביוזמת קבוצת סמל"ת, היבואנית הרשמית של פיאט בישראל.

אורי פחטר, מנהל ענף הרכב במכון הייצוא, מספר כי אחד הדברים שפיאט מגלה בו עניין הוא קידום השימוש במתנול, כחלופה לדלק הבנזין שמניע כלי רכב ברחבי העולם. "הכוונה היא להקים בישראל מרכז שבו יבוצע הפיתוח המשותף של המתנול ושלאחריו יוטמעו המערכות ויתדלקו מכוניות בישראל", אומר פחטר. "יש דיונים אבל עדיין לא התקבלה החלטה סופית בנושא".

במקביל, חברת מאגנטי מרלי, חברה בת של פיאט, שעוסקת בפיתוח ובייצור מערכות ורכיבי טכנולוגיה לתעשיית הרכב, מתכננת לקיים בחודשים הקרובים יום מיוחד שבו תיפגש עם מספר חברות ישראליות כדי לבחון שיתופי פעולה.

יצרנית נוספת שמסתכלת מקרוב מאוד על השוק המקומי היא BMW. פחטר מסביר כי אמנם הקשר מול היצרנית הגרמנית החל עוד ב-2008 אך הוא נסוב בעבר סביב קבלנות משנה של חלקים ותתי מערכות ובאחרונה הוא מתמקד יותר בגזרת ההיי-טק המקומי. נקודת המפנה הייתה בשנה שעברה באירוע גדול שערך מכון הייצוא במינכן, באמצעות הנספחות המסחרית הישראלית של משרד הכלכלה שם, ובמסגרתו לקחו חלק כ-30 חברות ישראליות.

"בעקבות אותו אירוע טכנולוגי, כמה חברות ישראליות החלו במגעים מול BMW, נחתמו מספר הסכמים והחלו לנוע תהליכים", מסביר פחטר. בחודש שעבר הגיעה משלחת בכירים מטעם BMW לישראל כדי להיפגש מקרוב עם חברות ישראליות וגם עם המדען הראשי כדי ללמוד ממנו על התוכניות לשילוב חברות בינלאומיות בשוק המקומי.

בד בבד, בתחילת השנה הגיע נציג מטעם קרן ההשקעות של יצרנית הרכב הגרמנית BMW i Ventures לכנס השנתי Israel Dealmakers Summit שעורכת חברת Landmark Ventures בניו יורק, כדי לבחון מקרוב השקעות אפשרויות בסטארט-אפים ישראלים.

סיאט וסקודה מגלות עניין

שתי יצרניות נוספות ששמו את ישראל על הכוונת הן סיאט הספרדית וסקודה הצ'כית. בתחילת השנה ביקר מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג, במשרדי סיאט בספרד והציג לבכירים ביצרנית הרכב המובילה מספר טכנולוגיות ישראליות שעשויות לעניין את החברה הספרדית.

בנוסף, נציגי משרד הכלכלה ומכון הייצוא ביקור בשנה שעברה במטה סקודה, בסמוך לעיר הבירה פראג, והציגו בפני נציגי החברה כ-20 חברות ישראליות. פורד האמריקאית היא חברה נוספת ששמה נקשר עם תעשיית ההיי-טק המקומית ובשנה שעברה ערכה אירוע טכנולוגי מיוחד ובמסגרתו הציגו מספר חברות ישראליות מול בכירים בחברה ומול נציגי יצרניות המשנה של פורד.

טויוטה היא בינתיים יצרנית הרכב האחרונה שמביעה עניין בחדשנות כחול-לבן. היום (ה') היא ארגנה אירוע האקתון למפתחים ישראלים, במסגרתו היא מחפשת אחר פיתוחים ייחודיים בתחומים שונים. סוסומו קונו, חוקר בכיר בחברה הבת של טויוטה, Toyota InfoTechnology Center, שמאתרת טכנולוגיות חדשות עבור היצרנית היפנית, סיפר כי מדובר בהאקתון השני שחברה עורכת מחוץ ליפן אחר שאשתקד נערך אירוע דומה במאונטיין וייו בעמק הסיליקון.

"שמעתי שהמהנדסים הישראלים מייצרים רעיונות קריאטיביים ואני רוצה לראות את זה מקרוב", הסביר קונו את הסיבה להגעתו לישראל. "אין לנו טכנולוגיות ספציפיות שאנחנו מחפשים אחריהן אבל הגענו בגלל שישראל היא מקום שמפתחים בו אפליקציות כמו waze ויש לנו ציפיות גדולות מהשוק פה. יש פה אנשים איכותיים עם ראש פתוח וסביבה תומכת בדמות קרנות הון סיכון ותמיכה ממשלתית".

הנושאים שמעניינים את טויוטה, לדברי קונו, הם שימוש בביג דאטה שהחברה אוגרת מהשימוש ברכבים שלה כמו מהירות נסיעה, מצב הכביש, טמפרטורות בתוך הרכבים ומחוצה להם ועוד. "אנחנו מחפשים לראות איך לעשות שימוש בנתונים האלה באמצעות פיתוחים חדשניים", הוא הסביר.

עוד לפני תחילתו של הגל הנוכחי, ג'נרל מוטורס הייתה יצרנית הרכב הראשונה שזיהתה את הפוטנציאל הגלום בכישרונות הפיתוח הישראליים, עת הקימה מרכז פיתוח מאפס בישראל. המרכז ריכז תחתיו מדענים וחוקרים שעסקו בעיקר בפיתוח חיישנים למכוניות. מאז צורפו לשורות מרכז המו"פ מהנדסי תוכנה, מפתחי ואנשי ביג דאטה וכיום הוא מעסיק תחתיו כ-100 עובדים בניהולו של גיל גולן.

ג'נרל מוטורס משתפת פעולה באופן עקיף עם ישראל כבר מ-1995, אבל רק ב-2007 הבינה החברה שכדאי לה להקים פה מרכז מחקר ופיתוח ושזה מיקום קריטי לטכנולוגיה ולחדשנות לא שגרתית לתעשיית הרכב. "חלק מהדברים שאנחנו עובדים עליהם כבר נכנסו לרכבים של ג'נרל מוטורס אבל הדברים המהותיים יותר ייכנסו בהמשך", מסביר גולן.

זרוע ההשקעות של ג'נרל מוטורס

לפני ארבע שנים השיקה ג'נרל מוטורס העולמית, בדומה ללא מעט תאגידים בעולם, קרן השקעות תחת השם GM Ventures. הקרן, שהוקצו לה בשלב הראשוני 100 מיליון דולר, משתמשת במרכז המקומי כזרוע ההשקעות הישראלית שלה וכבר הספיקה לרשום ב-2011 השקעה של 5 מיליון דולר בחברת Powermat, אשר מפתחת משטח הטענה אלחוטי למכשירי מובייל, וזאת לצד ארבע חברות ישראליות נוספות שבהן השקיעה הקרן.

"תעשיית הרכב הפכה להיות מאוד אטרקטיבית ומגוון הטכנולוגיות בה עצום. כל טכנולוגיה שאתה יכול לחשוב עליה, אפשר לראות איך היא מתאימה לתעשיות הרכב", אומר גיל גולן, מנכ"ל ג'נרל מוטורס ישראל. "בשנים האחרונות עם ההתפתחות הרדיקלית בטכנולוגיות שמשפיעות על תעשיית הרכב אבל שאינן הליבה של התעשייה, ישנה נקודת מפנה שמשלבת דברים לא שגרתיים ומסורתיים. לכן, נוצרה פה הזדמנות שמאוד רלוונטית לתעשיית ההיי-טק בישראל. לחברת רכב אין מה לחפש פה דברים מסורתיים, כמו הדור הבא של המנועים, כי יש מקומות טובים יותר. אבל פיצ'רים כמו חיישנים, מערכות ראייה, מערכות חישה, אבטחת מידע או ממשקים מבוססי חוויית משתמש הן הליבה של התעשייה המקומית", הוא מסביר.

באשר לעניין שמגלות יצרניות אחרות כמו פיאט ו-BMW, אומר גולן כי "זה רק מראה עד כמה מקנים בתעשיית הרכב חשיבות לנושא כי התעשייה הזו צמאה לחדשנות. לנו אין ספק שבחמש השנים הקרובות יהיו עוד שחקנים אוטומוטיבים בישראל". עם זאת, הוא מבהיר שבמידה ויצרניות נוספות יבצעו מהלכים מהותיים בישראל יהיה זה באמצעות הקמת מרכז מו"פ מאפס ולא באמצעות רכישת חברות מקומיות בדומה למהלכים שעושות ענקיות טכנולוגיה כמו אפל או פייסבוק. "בתעשיית הרכב הפרקטיקה של רכישות פחות מוכרת. זה אמנם הופך את התהליך ליותר קשה - לבנות משהו מאפס ולהסתמך בעיקר על גידול אורגני - אבל העובדה שיש פה שחקנים אחרים מהתחום ובכלל מהעולם מורידה מהסיכון ונותנת ביטחון יחסי", מסביר גולן.

בעקבות מובילאיי

פחטר ממכון הייצוא מסביר שקשרים עם יצרניות רכב מתנהלים כבר כעשור אך רק בשנה-שנתיים האחרונות נרשם שינוי לכיוון של ההיי-טק. "היצרניות מגלות עניין בעולם אבטחת הסייבר, תקשורת בין כלי רכב, עזרים שעוזרים לניווט, מציאות רבודה, טכנולוגיות שמאפשרות הפעלת מערכות על-ידי קול או תנועת ידיים, הפחתת רעשים בזמן נסיעה, הפחתת משקל ואנרגיה חלופית", הוא אומר.

אחד התחומים היותר פופולריים, לדבריו, הוא עולמות האלקטרוניקה הבידורית והמכוניות החכמות - תולדה של מערכות מולטימדיה שנכנסו לרכבים בשנים האחרונות מצד אחד וקישוריות של מכוניות לעידן האינטרנט באמצעות רשתות סלולר ו-Wi-Fi.

ראייה ברורה לכך אפשר היה לראות בתערוכת האלקטרוניקה הגדולה בעולם CES, שנערכה בתחילת השנה בלאס וגאס. כך מרצדס, טסלה, פורד וג'נרל מוטורס הציגו פיתוחים שונים בשיתוף פעולה עם חברות טכנולוגיה. בין היתר אפשר היה לראות שם מערכות לרכב שמשלבות מסכי מגע גדולים, הפעלת פקודות קוליות, מצלמות וממשקי נהג שונים.

קשה לדבר על העניין שתעשיית הרכב מגלה בישראל מבלי להתעכב על שני שמות - בטר פלייס ומובילאיי. בטר פלייס יצרה באזז רציני סביב תעשיית הרכב החשמלי בישראל אך לא הצליחה להשלים את מסלול הנסיעה המתוכנן שלה. מנגד, מובילאיי, יצרנית מערכות למניעת תאונות דרכים, הצליחה גם הצליחה והנפיקה באוגוסט השנה בארה"ב לפי שווי של 5.3 מיליארד דולר, שמאז זינק לכ-10.5 מיליארד דולר.

"מובילאיי זו דוגמה טובה ליכולת אבל לא רק בגללה מתעניינים בחברות הישראליות. אין ספק ששני השמות האלה, יחד עם המוניטין שצברה במשך שנים תעשיית ההיי-טק הישראלית, משחקים לטובת השוק המקומי ומייצר עניין והזדמנויות", אומר פחטר.

"בטר פלייס ומובילאיי שמו את ישראל על המפה", אומר גולן. "בטר פלייס ייצרה הייפ שייצר קשר בין מכוניות חשמליות לישראל, אבל לצערי היא נכשלה וחבל. עם זאת, היא יצרה ניסיון וידע בקרב עובדיה וכך סמנכ"ל הטכנולוגיות שלהם ועובדים אחרים הגיעו לעבוד אצלנו ולתרום מהידע הזה. כל חברת סטארט-אפ שמכוונת לתעשיית הרכב, וגם כאלה שהמוצר שלהן יכולה להתווסף לתעשיית הרכב, מוסיפה משקל".

הסטארט-אפים שמסקרנים את ענקיות הרכב

Brightway Vision חברה בשליטת אלביט מערכות ומשפחת מנור, בעלי היבואנית לובינסקי, שמפתחת מערכת לשיפור הראייה בחושך עבור הנהג וזיהוי מכשולים כמו רכבים, הולכי רגל או בעלי חיים. הטכנולוגיה נבחנה ונוסתה על-ידי רנו, BMW, ג'נרל מוטורס ואחרות.

Autotalks מפתחת טכנולוגיית V2V, שכוללת ערכת שבבים שמאפשרת תקשורת קצרת טווח בין כלי רכב כדי להזהיר מפני סכנות בכביש. עובדת מול יצרניות משנה בתחום כמו חברת קונטיננטל וגם מול יצרניות רכב כמו פולקסווגן.

Mobiwize מפתחת מערכת שלומדת ומנתחת את ביצועי הרכב כדי להביא לחיסכון בדלק, לנהיגה בטוחה, להפחתת עלויות תחזוקת הרכב וליצירת חוויית נהיגה טובה יותר. בשיתוף פעולה מתקדם עם צוות המו"פ של פורד ולאחר בדיקות שטח עם ג'נרל מוטורס.

Arilou Technologies חברת אבטחת מידע לתחום הרכבים בעידן הרכבים שמחוברים לאינטרנט. פועלת בשיתוף פעולה עם חברת פורד.

הטכנולוגיות שהיצרניות מחפשות
 הטכנולוגיות שהיצרניות מחפשות