המתנה של פלאטיני לחברים בצרפת: 20 מיליון אירו לערים שיארחו את היורו

באופן חריג מבחינתה, אופ"א תסייע לעיריות שבאצטדיונים שלהן יתקיימו משחקים מאליפות אירופה 2016 ■ הרווח הצפוי שלה מהטורניר? 900 מיליון אירו

הלוגו של יורו 2016, אליפות אירופה בצרפת
הלוגו של יורו 2016, אליפות אירופה בצרפת

אופ"א הסכימה, באופן חסר תקדים בתולדותיה - לחלק מענקים בסך 20 מיליון אירו לערים שייארחו בקיץ 2016 את טורניר היורו בצרפת. סוכנות הידיעות AFP מדווחת כי ראש עיריית בורדו, אלן ז'ופה, סיכם על מתווה העברת הכספים מול עמיתו הצרפתי, נשיא אופ"א מישל פלאטיני - בפגישה שנערכה בין השניים.

10 הערים שייארחו את הטורניר, הראשון בתולדות אליפויות אירופה בו ישתתפו 24 נבחרות לאומיות, קיוו לקבל כל אחת מענק של 10 מיליון אירו - אך יאלצו להסתפק לבסוף בחלוקה של 20 מיליון ביניהן (כ-2 מיליון אירו לכל עיר), שיגיעו מתוך קופת הרווחים של אופ"א מהמשחקים (המוערכים ב-900 מיליון אירו). התשלום הראשון יגיע לפני הטורניר, והשני אחריו - בכפוף לקיומו המוצלח ברחבי צרפת.

"זו מחווה שאופ"א הסכימה לעשות בשבילנו, בגלל המשמעות החברתית של הטורניר", אמר ז'ופה. על-פי עיתון "הליברסיון", באופ"א התנגדו בתחילה ליוזמה של ז'ופה, כיוון שארגון הכדורגל האירופי נוהג לשתף ברווחי טורניר היורו את הגופים המנהלים את הכדורגל - בעיקר התאחדויות הכדורגל השונות - ולא עיריות שמארחות את הטורנירים שלה, ממשלות וכו'.

ראש ממשלת צרפת, מנואל ואלס, הבהיר כי המדינה כבר התחייבה על השקעה בסך 1.7 מיליארד אירו לשיפוץ האצטדיונים שיארחו את המשחקים.

על-פי הדוחות שלה, אופ"א הכניסה ממשחקי יורו 2012 (שנערך בפולין ואוקראינה) סך של 1.39 מיליארד אירו, כשהרווח הנקי מהטורניר נאמד ב-593.7 מיליון אירו. זאת לאחר שמההכנסות שמרה אופ"א בצד, בין היתר, כ-196 מיליון אירו מענקים עבור 16 ההתאחדויות ששלחו נבחרות לטורניר. בנוסף, 102 מיליון אירו נוספים חולקו כ"דמי סולידריות" ל-575 מועדונים, דרך צינור של 53 ההתאחדויות החברות באופ"א - ששלחו שחקנים למשחקי המוקדמות ולטורניר הגמר עצמו של יורו 2012. תשלומים לערים המארחות בפולין ואוקראינה, כאמור, כלל לא היו משהו שעלה על הפרק.