סקאל הולדינגס תפצה את גוטקס על אי-עמידה ביעדים

עפ"י מתווה העסקה המקורי, גוטקס רוכשת 50% מטופ שופ תמורת 28 מיליון שקל

חודשיים לאחר שהממונה על ההגבלים העסקיים נתן אישור לעסקת גוטקס מותגים (קבוצת זארה ישראל) וחברת סקאל הולדינגס, ל"גלובס" נודע כי העסקה טרם יצאה אל הפועל על רקע חילוקי דעות בין הצדדים.

עוד נודע כי אמש (א') נפגשו הצדדים לצורך יישוב המחלוקות והגיעו לסיכום שעשוי להפחית בסופו של תהליך במחצית את התמורה שתשלם גוטקס לסקאל.

כפי שנחשף ב"גלובס", אחרי משא-ומתן ממושך, ביולי האחרון סוכמו פרטי העסקה בין הצדדים, ולפיהם גוטקס מותגים תרכוש מסקאל הולדינגס 50% מפעילות מותגי היוקרה של קבוצת ארקדיה הבינלאומית. לפי אותו סיכום, גוטקס מותגים הייתה אמורה לשלם 28 מיליון שקל עבור המניות, המשקפים שווי של 56 מיליון שקל לפעילות.

פעילות זו כוללת את המותגים והרשתות TOP SHOP (הכוללת 10 סניפים), TOP MEN (הכוללת 4 סניפים), דורותי פרקינס (3 סניפים) ומיס סלפרידג' (3 סניפים).

לפי הערכות, מכירות המותגים TOP SHOP ו-TOP MEN עומדות על 60-70 מיליון שקל בשנה ומניבות רווח תפעולי של 18%-20%, הנחשב לרווח תפעולי גבוה בתחום באופנה.

מתווה העסקה בין הצדדים קבע גם תהליך התמחרות - במב"י (buy me buy you) - לעתיד, וזאת לרכישת יתרת המניות על-ידי אחד הצדדים.

חולשה בפעילות המותגים

בחברת סקאל הולדינגס ציפו לקבל מקדמה מקבוצת גוטקס מותגים, שתסייע להם להמשיך את הפעילות התקינה של הרשתות, אך זו בוששה לבוא. תחת זו החלו מחלוקות בין הצדדים אודות העמידה בתנאים שונים שסוכמו. בינתיים החלה פעילות אותם המותגים לסבול מחולשה קשה, כפי הנראה על רקע מחסור של סחורה בחנויות.

חשוב לציין כי העיכובים התרחשו למרות שבגוטקס כבר נערכו לקבלת הפעילות, פינו לשם כך מקום במשרדי החברה, שריינו מיקום חדש לפתיחת חנות ואף סיימו משא-ומתן מול ארקדיה הבינלאומית, ששיפר משמעותית את התנאים המסחריים.

על רקע היחלשות הפעילות, בגוטקס מותגים ביקשו לקבוע מנגנון שיבטיח להם פיצוי בכל מקרה שבו החברה לא תעמוד ביעדי המכירות. כפי שסוכם אמש, הקבוצה אכן תקבל כזה פיצוי בכל שנה שבה הפעילות לא תגיע ליעדי המכירות, והפיצוי ישולם לגוטקס מהרווחים.

מדובר בפיצויים של מיליוני שקלים בשנה, ובמצטבר, בתקופה של כ-5 שנים לפי הערכות, עשויים להגיע ל-14 מיליון שקל - מחצית מהתמורה שתשלם גוטקס מותגים לסקאל בעסקה.

מאידך, בשנה שבה החברה לא תעמוד ביעדי המכירות אך לא יהיו רווחים, לא ישולם פיצוי. מנגנון זה מעניק ביטחונות לגוטקס מותגים, תוך שהוא משית סיכון על סקאל הולדינגס.

לגוטקס מותגים, נזכיר, יש יכולת לצאת לתהליך התמחרות בתנאים מסוימים, והיא עשויה בסופו של דבר להשלים את רכישת מלוא הבעלות על הפעילות והמותגים בישראל, בתמורה הרבה יותר נמוכה מהתמורה המקורית.

גוטקס מותגים, שנהוג לכנותה קבוצת זארה ישראל, היא אחת משתי קבוצות האופנה הגדולות בארץ. הקבוצה, הנמצאת בבעלות ג'ואי שוובל וחנן אליטוב, חתמה את 2013 עם מחזור מכירות של 1.1 מיליארד שקל, כך לפי הערכות.

הקבוצה מחזיקה ברשתות זארה (23 סניפים), פול אנד בר (25 סניפים), גאפ (8 סניפים), ברשקה (7 סניפים) ומאסימו דוטי (2 סניפים). בנוסף מפעילה הקבוצה בזכיינות שתי חנויות של המותג נייקי בישראל.

מגוטקס מותגים נמסר: "אנו לא מתייחסים לנושאים עסקיים של הקבוצה".

מקבוצת חיים סקאל נמסר: "אין תגובה".