"השר כץ קבר ההמלצות לשוק הרכב כדי לא לפגוע בטייקונים"

שלב נוסף בדו-קרב בין פרופ' ירון זליכה לשר התחבורה ישראל כץ ■ "כץ והממשלה קברו את ההמלצות שלי על ענף הרכב כדי לא להסתכסך עם הטייקונים" ■ "הוא כבר חייב לציבור 5 מיליארד שקל" ■ משרד התחבורה: "זליכה הוא פוליטיקאי אופוזיציוני כושל"

ישראל כ"ץ וירון זליכה / צילום: רוני שיצר
ישראל כ"ץ וירון זליכה / צילום: רוני שיצר

בעקבות המחאה בפייסבוק נגד מחירי המכוניות הגבוהים בישראל, ונגד שר התחבורה ישראל כץ במיוחד, התראיין אתמול פרופ' ירון זליכה בתוכנית לילה כלכלי בערוץ 10 והתייחס לצעדי הממשלה, או אי-צעדי הממשלה, לרפורמה שתביא להוזלת מחירי כלי הרכב בישראל.

כץ, כזכור, הוא זה שמינה כבר ב-2011 את פרופ' זליכה כדי למצוא דרכים להביא לתחרות בשוק הרכב הישראלי ולהוזלת המחירים, וזליכה הגיש לו בפברואר 2012 המלצות לרפורמה שלכאורה מסוגלות להביא לשינוי, אבל ההמלצות לא יושמו ולדברי זליכה הן שוכבות במגירות של כץ שכנראה כבר לא צריך אותן במאבקים הפוליטיים שלו.

"כשכץ מינה אותי הוא אמר לי 'תביא לי רפורמה יותר גדולה מהרפורמה של כחלון', אבל כנראה שהוא שינה את דעתו - ממניעים פוליטיים. את יכול לראות את המדיניות של הממשלה והעומד בראשה נתניהו. נתניהו לא מעוניין ברפורמות. הוא מדבר גבוה על יוקר המחיה אבל בפועל את השרים שכן ניסו (לשנות) הוא הרחיק מהממשלה ושלח הביתה. המשמעות היא שהציבור ימשיך לשלם מיליארדים על הדירות הכי יקרות במערב, על כלי הרכב הכי יקרים במערב, על חשמל, ארנונה ומים יקרים, במסים גבוהים ובמחירי מזון גבוהים, וראש הממשלה והממשלה פשוט צוחקים על כולנו", לדברי זליכה.

זליכה טוען כי כץ והממשלה קברו את ההמלצות שלו כדי לא להסתכסך עם הטייקונים. לדבריו, ההמלצות שלו שוות 2 מיליארד שקל בשנה לצרכנים הישראלים שעוברים כל שנה לכיסם של טייקוני הרכב. "מסתובבים פה חבורה של אוליגופולים, טייקונים וגזלנים ששוחטים את כיסוי של הציבור בכל ענף ובמיליארדי שקלים בכל שנה. כבר כיום 5 מיליארד שקל הציבור בזבז בגלל אי יישום המסקנות", אמר זליכה.

הוא המליץ למוחים להפגין מתחת לביתו של השר ישראל כץ כל יום ולדרוש שהוא יחזיר להם את ה-5 מיליארד שקל שהוא חייב להם.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה לדברי זליכה, כי "מדובר בפוליטיקאי אופוזיציוני כושל שבכל הזדמנות מנגח את הממשלה באצטלה של מומחה. השר כץ הוא הראשון שלא חושש ומוביל מהלך שעם החקיקה יביא להוזלת מחירי הרכב בניגוד לזליכה וחבריו שרק מדברים אבל בשנים שבהן כיהנו בשירות המדינה נכנעו לטייקוני הרכב ולא עשו דבר".

זו לא הפעם הראשונה שזליכה תוקף בחריפות את השר כץ בהקשר הזה. בינואר 2013 זליכה טען כי שורשיה של הוועדה בראשונה שמינה שר התחבורה מעוגנים בפוליטיקה הפנים מפלגתית של הליכוד וביריבות בין השר כחלון לשר כץ דאז.