שביתה פראית בנמל חיפה בעת הנחת אבן-פינה בנמל הדרום

נתניהו לעובדי הנמל: "יש לכם זכויות, אבל גם ל-8 מיליון עובדי ישראל יש זכויות, ולכן נבנה את הנמלים החדשים" ■ כץ: קומץ בעלי עניין רוצה למנוע תחרות

טקס הנחת אבן פינה בנמל אשדוד החדש / צילום: הדי כהן

שביתה פראית בנמל חיפה: עובדי נמל חיפה הפסיקו הבוקר (ג') בשעה 10:00 את העבודה כמחאה על קידום הקמת הנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד.

ועד העובדים שובת עקב ההחלטה להנפיק מניות מיעוט בכמה חברות ממשלתיות, כולל חברות הנמלים.

הנהלת נמל חיפה החליטה לפנות באופן מיידי לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה בדרישה להורות לעובדים לשוב לעבודה. בתוך הנמל נמצאות כעת 6 אוניות, ואין אוניות שממתינות לעבודה מחוץ לנמל.

השביתה החלה בדיוק בעת טקס הנחת הפינה של נמל אשדוד החדש, במעמד רה"מ בנימין נתניהו.

"תחרות היא שפה בינלאומית, והיא טובה לכולם", אמר נתניהו בטקס הנחת אבן-הפינה בנמל הדרום. "אני מאוד נרגש היום כי אנחנו עושים משהו חדש בעל משמעות היסטורית. זה מחזיר אותנו לתקופה שנבנה הנמל בקיסריה. שובר הגלים פה הוא קילומטר וזה יותר מקיסריה. אבן-הפינה היא אבן-דרך חשובה לכלכלת ישראל, ביסוס יחסי המסחר של ישראל והעולם, חיזוק קשר עם הסינים, וצעד מאד משמעותי בהפחתת יוקר המחיה".

נתניהו הוסיף כי "אנחנו חייבים להימצא בשורה הראשונה של נמלי העולם בלי עיכובים ובלי נזקים. התחרות היא נשפת אפה של כל כלכלה ושל הורדת מחירים. זה ישפיע על כל בקבוק שתייה וחומרי גלם. כשיש תחרות הכל מתייעל והמחיר יורד".

נתניהו פנה לוועדי העובדים ואמר: "יש לכם זכויות אבל ל-8 מיליון עובדי ישראל גם יש זכויות ולכן אנו בונים את הנמלים החדשים הללו. זה לא יעצר הנמל. רכבת וכבישים יחברו את הנמל לכל חלקי הארץ. יש לנו חזון - לחבר את הנמלים לאילת ובסופו של דבר יהיו כאן קשרי סחר ותחבורה שיחהרו אותנו למזרח. זה קורה כבר היום ויקרה גם בעתיד".

"כשעופר עיני רצה להמעיט מסיכויי ההצלחה של הרפורמה בנמלים הוא קרא לה 'רפומת צ'אבי' על שם הכלב האהוב של משפחתנו. אז תודה לצ'אבי - כלב הרפורמה", אמר שר התחבורה ישראל כץ. "הוא כנראה הכלב היחיד בעולם שרפורמה משמעותית נעשתה על שמו. היום אנו מניחים את אבן-הפינה ומובילים נמל חדש. אחרי שנים של תכנון עכשיו מתחיל הביצוע. בקרוב נעשה דבר דומה גם בחיפה. הנמלים החדשים יוסיפו אלפי מקומות עבודה במשק הישראלי. התחרות תעזור לשינוי המציאות החברתית והכלכלית במדינת ישראל.

"מול כל זה עומד קומץ בעלי עניין שרוצה לשמר את המונופול, את הכוח לשתק ולמנוע תחרות ולנצל לרעה. היום זה נגמר והספינה יצאה לדרך".

כץ התייחס למחאה נגדו בפייסבוק בשל מחירי הרכב הגבוהים ואמר: "בקרוב תושלם החקיקה של חוק רישוי שירותי הרכב שיוזיל את מחירי הרכב. אני שמח על קריאות העידוד אבל זה מה שאני עושה במילא".

שלמה ברימן, מנכ"ל חברת נמלי ישראל: "אנו נמשיך בדרכנו ונבטיח כי בסיומו של העשור הנוכחי יוקמו במדינת ישראל שני נמלים חדשים - נמל הדרום כאן באשדוד ונמל המפרץ בחיפה. אין ספק בדבר אחד, כאן הפוטנציאל של מדינת ישראל להפוך למרכז סחר ימי. יחד נפעל כדי לחזק את כלכלת ישראל ולהצעידה קדימה".