"ניו-יורק טיימס" ואקסל שפרינגר רכשו נתח ב-"iTunes של העיתונות"

ישקיעו 3 מיליון אירו בחברת הסטארט-אפ ההולנדית בלנדל, המאפשרת לגולשים לקרוא תכנים באינטרנט תמורת 0.20 אירו למאמר

ניו יורק טיימס / צילום: רויטרס
ניו יורק טיימס / צילום: רויטרס

"ניו-יורק טיימס" והמו"לית הגרמנית אקסל שפרינגר הסכימו להשקיע 3 מיליון אירו (3.8 מיליון דולר) בחברת הסטארט-אפ ההולנדית בלנדל (Blendle), המתמחה באספקת מאמרים חדשותיים והמתארת את עצמה כ"iTunes של העיתונות".

בלנדל, פלטפורמה מקוונת שהושקה לפני 6 חודשים בלבד, מאפשרת לגולשים לדפדף ולקרוא תכנים על בסיס תשלום עבור כל מאמר.

לבלנדל יש חוזים עם מרבית מו"ליות העיתונים והמגזינים הגדולים בהולנד ובבלגיה, ולאחרונה היא חתמה גם על חוזה עם מו"לית ה"אקונומיסט". מחירו הממוצע של מאמר עומד על 0.20 אירו, והמו"ליות מקבלות 70% מההכנסה.

בלנדל זוכה לתשומת-לבם של מו"ליות עיתונות גדולות בארה"ב ובאירופה, שרבות מהן מתקשות להתמודד עם הירידה בתפוצה ובהכנסות מפרסום בעיתונות הכתובה.

"ניו-יורק טיימס" ואקסל שפרינגר, המו"לית של העיתון הנפוץ ביותר בגרמניה "בילד צייטונג", יקבלו יחד אחזקה בת 23% בבלנדל. העסקה משקפת שווי של 13 מיליון אירו לבלנדל.

אלכסנדר קלופינג, אחד ממייסדי בלנדל, מסר כי ההשקעה תשמש למימון הרחבת פעילותה של בלנדל באירופה. הוא הוסיף כי השקת בלנדל בגרמניה היא צעד הגיוני, אך תלוי בעיקר בנכונותן של מו"ליות גרמניות אחרות להצטרף לפרויקט. "חשוב לצבור מסה קריטית", ציין קלופינג.

"כמו"ל אנו רוצים לשכנע את המשתמשים לשלם עבור עיתונות מעולה גם בעידן הדיגיטלי", אמר מנכ"ל אקסל שפרינגר, מתיאס דופפנר. "לבלנדל יש הפוטנציאל למשוך קוראים צעירים שמתמצאים היטב באינטרנט".

"ניו-יורק טיימס" ואקסל שפרינגר לא יראו את נתוני המכירה של מו"ליות אחרות שימכרו תכנים באמצעות בלנדל, והעיתונים שמוציאות השתיים לאור לא יזכו ליחס מועדף כלשהו, לדברי בלנדל.

לבלנדל יש 130 אלף משתמשים בהולנד, ו-20% מהם הזרימו כספים נוספים לחשבונותיהם עם תום תקופת השימוש הניסיונית החינמית.

קלופינג סירב לחשוף את גובה הכנסתה של בלנדל, ואמר כי החברה עדיין מפסידה כסף, "כמו כל הסטארט-אפים".