לאחר הפחתת השכר: אנטרופי ממליצה לאשר תנאי לפידות

‎‎חברת הייעוץ למוסדיים החליטה על ההמלצה, למרות שלטענתה "היעדר רכיב משתנה כלשהו במתווה התגמול המוצע אינו סביר מבחינה כלכלית"‏

אייל לפידות / צלם: תמר מצפי
אייל לפידות / צלם: תמר מצפי

‎‎למרות שלטענתה "היעדר רכיב משתנה כלשהו במתווה התגמול המוצע, ככלל, אינו סביר מבחינה כלכלית", ממליצה היום חברת הייעוץ למוסדיים אנטרופי לאשר את הסכם התגמול העדכני של מנכ"ל הפניקס אייל לפידות, ולהאריך את תוקפו עד סוף 2017. כך נודע ל"גלובס".

‏חברת הביטוח הפניקס, שבשליטת קבוצת דלק, והמנכ"ל שלה אייל לפידות, יישרו לפני כחודש קו עם מדיניות משרד האוצר והעומד בראשו, השר יאיר לפיד, לקביעת רף שכר מקסימלי למנהלים בסקטור הפיננסי, בעלות של 3.5 מיליון שקל לשנה (לאחר שמהלכים קודמים לאישור שכר גבוה בהרבה ללפידות נדחו בזה אחר זה).

‏הפניקס העלתה לאישור האסיפה הכללית של בעלי המניות תוכנית תגמול שכוללת תגמול קבוע בלבד, ללא רכיבי תגמול משתנה. לדברי היועץ החיצוני הבלתי תלוי ששכרה אנטרופי לעניין זה, פרופ' אשר בלס, תגמול משתנה עשוי להינתן ללפידות בעתיד.

‏זה למעלה משנה מנסים הפניקס ולפידות לאשר באסיפה הכללית הסכם העסקה חדש למנכ"ל, ללא הצלחה. לפיכך, בתחילת אוקטובר הודיעה הפניקס שעלות התגמול השנתי של המנכ"ל תעמוד על כ-3.49 מיליון שקל, תגמול המורכב משכר בעלות של כ-2.4 מיליון שקל ורכיב קבוע נוסף של 1.1 מיליון שקל).

‏‏‎‎התוכנית תואמת את החקיקה

‏‎‎תוכנית התגמול, שמהווה ירידה של כ-60% ביחס לתוכנית המקורית שעליה סיכמו לפידות והפניקס אשתקד, תואמת כאמור את החקיקה שמוביל בנושא שכר הבכירים שר האוצר לפיד. אולם התוכנית אינה כוללת תגמול משתנה - שהאפשרות לתת אותו כלולה במדיניות השכר של החברה, ודורשת קבלת אישור מחודש של האסיפה הכללית.

‏‏באוצר בחרו בשכרו של לפידות לשמש מקרה דגל לצורך העברת מסר לגופים הפיננסיים, שלפיו עליהם ליישר קו עם החקיקה שקובעת רף נורמטיבי של עלות שכר בגובה עד 3.5 מיליון שקל בשנה. בעבר מתח השר לפיד ביקורת פומבית, אישית וחריגה על לפידות, ודירקטורים מהפניקס זכו לזימון חריג לבירור בנושא אצל הממונה על שוק ההון, דורית סלינגר.

‏לא רק הפניקס ולפידות ספגו אש בנושא: גם חברת הייעוץ למוסדיים אנטרופי ספגה ביקורת חריפה מצד האוצר, וכפועל יוצא החליפו בחברה את המומחה החיצוני שהסתייעו בו כדי לנסח את עמדתם בעניין לפידות.

‏פרופ' בלס, לשעבר הכלכלן הראשי של בנק ישראל וכיום בעל חברה לייעוץ כלכלי בשם ‏ERCG‏, החליף את רו"ח יעקב גולדמן, שהמליץ בעבר לאשר ללפידות תגמול גבוה אף יותר.

‏לתפיסתו של בלס, עלות השכר ללפידות, שאינה כוללת תגמול משתנה, אינה עולה על התקרה שנקבעה על-ידי האוצר, מה גם ש"הביצועים של חברת הפניקס בתקופת ניהולו של המנכ"ל אינם נופלים מאלו של חברות מקבילות, ולכן לעת הזאת לא מצאתי תימוכין לכך שהשכר הראוי של המנכ"ל צריך להיות דווקא נמוך מתקרת התגמול הנאותה". בהקשר זה הוא מציין עוד, כי "שכר המנכ"ל על פי מתווה התגמול המוצע נופל מהשכר של מקביליו".‏

‏בלס מוצא בעייתיות בכך שכדי לעמוד בתקרה שקבע שר האוצר, הפניקס ולפידות "ויתרו" על תגמול משתנה. בנושא זה אומר בלס, כי "מדיניות אנטרופי מעודדת שימוש ברכיב משתנה ותלוי ביצועים על מנת לתמרץ את נושאי המשרה להשיא את התשואה לבעלי המניות".

‏‏‎‎‏"ההחזקות משמשות תמריץ"

‏‎‎כנימוק לאישור תוכנית התגמול העדכנית של לפידות מציין בלס, כי החזקות לפידות במניות הפניקס "משמשות לו תמריץ בדומה לרכיב שכר משתנה". אגב סוגיה זו, בלס מציין שהוא מבין ש"ועדת התגמול שומרת את האפשרות, בהתאם לנסיבות, להוסיף רכיב משתנה בעתיד, שיובא לאישור האסיפה", כך שלא מן הנמנע כי בסופו של דבר התגמול השנתי ללפידות יעלה על 3.5 מיליון שקל לשנה.

‏‏באנטרופי מבקרים את דירקטוריון חברת הביטוח, שבשליטת קבוצת דלק. "בחברה קיים מנגנון 'דירקטוריון מדורג' (שמסדיר את המינויים של דירקטורים ואופן החלפתם, כשהחברה מעמידה למינוי מחדש את כהונתם של הדירקטורים שאינם דח"צים אחת לשנתיים, ר' ש') שממנו אנו מסתייגים". עוד ציינו באנטרופי ביחס לדירקטוריון הפניקס, כי "בחברה קיים שיעור דל של דירקטורים בלתי תלויים".

‏‏בשל כך, באנטרופי ממליצים להתנגד להארכת כהונת הדירקטורים אסי ברטפלד, מנכ"ל בעלת השליטה קבוצת דלק; ישראל קז, בעל עניין בחברה ובעבר בעל שליטה בהפניקס; עומר שחר, בנו של יעקב שחר שהנו בעל עניין בהפניקס ובעבר בעל שליטה; וליאורה פרט לוין, בכירה בקבוצת דלק. ‏‎‎‏

‏הנימוקים של אנטרופי לאישור שכרו של לפידות בהפניקס

■ ‏עלות השכר המוצעת ללפידות (3.49 מ' ש') נמוכה מהתקרה שקבע האוצר (3.5 מ' ש')

■ מנהלים אחרים בסקטור הפיננסי מקבלים תגמול גבוה יותר, בעוד שביצועי הפניקס לא נופלים מביצועי חברותיהם

■ ‏זמן רב חלף מאז החלו הדיונים בקשר לאישור הסכם ההעסקה ללפידות

‏■ מומלץ לסטות באופן חד-פעמי ממדיניות אנטרופי, ולהתעלם מכך שהתגמול לא כולל רכיב משתנה