יועצי מס: כך המדינה מפסידה עשרות מילוני שקלים בשנה

נשיא לשכת יועצי המס פנה לשר האוצר בבקשה לבחון מחדש חלק מחיובי המס של שכירים המועסקים במשרדי הממשלה ובחברות הממשלתיות

המדינה מפסידה עשרות מיליוני שקלים בשנה כתוצאה מגבייה לא-שוויונית של מס הכנסה, כך טוענת לשכת יועצי המס. נשיא הלשכה ירון גינדי פנה לשר האוצר יאיר לפיד בבקשה לבחון מחדש חלק מחיובי המס של שכירים המועסקים במשרדי הממשלה ובחברות הממשלתיות. וזאת, על רקע בדיקה שהעלתה כי המדינה אינה מנכה מס מלא על הטבות שכר מסוימות שמקבלים אותם שכירים.

בלשכה סבורים כי מדובר באפליה לרעה של עובדי הסקטור הפרטי לעומת הסקטור הציבורי. בכנס השנתי של יועצי המס שנערך באילת אמר גינדי, כי "ניתן לנקוט שורה של מהלכים שיגדילו את הכנסות המדינה ממיסים מבלי לבצע העלאת מיסים. ראשית יש לגבות מס כחוק ושווה לכולם, מה שלדאבוני לא קורה היום, ואחר כך לדון בהעלאת מיסים. ובעניין הזה, נתחיל בשאלה האם מנוכה מס כחוק מהעובדים במשרדי הממשלה והחברות הממשלתיות, כפי שנדרש משאר המעסיקים במשק".

הבדיקה העלתה, בין היתר, מקרים שבהם נקבע שווי ארוחות לא ריאלי, ולא שולם מס מלא על מתנות לעובדים וכן על מלגות והטבות שכר נוספות, ששווין המדווח לרשות המיסים נמוך בעשרות אחוזים משווין הריאלי.

בנוסף טוענת לשכת יועצי המס, כי שכירות בישראל לא משלמות מס מלא כחוק על דמי לידה שהן מקבלות מביטוח לאומי. הסיבה לכך היא שרשות המסים בודקת את המס המשולם על דמי לידה רק במסגרת דוחות שנתיים שמגישות עצמאיות ושכירות הנשואות לעצמאים. המס על דמי לידה שמשלמות שכירות מנוכה במקור ורשות המיסים אינה טורחת לגבות את המס החסר מהן.

להערכת לשכת יועצי המס המדינה מפסידה מדי שנה 80 מיליון שקלים בגלל אי גביית המס המלא משכירות.

לדברי גינדי, "איך המדינה יכולה להרשות לעצמה שלא לגבות מס כחוק בסדרי גודל של כ-80 מיליון שקל בשנה רק בגלל בעיה טכנית של ניכוי מס במקור שאין באפשרותו של המוסד לביטוח לאומי לעשות? קודם תגבו מכולן מס שווה אחר כך בואו נדבר על עליית מיסים".

תגובת רשות המיסים: "אופן חישוב המס על קיצבאות הביטוח הלאומי נועד לחסוך בירוקרטיה מיותרת ממקבלי הקיצבאות ובהם גם מקבלות דמי הלידה".