הנפקת הענק של שפיר הנדסה בדרך - ואיתה סימני השאלה

על פי ההערכות, מבקשת שפיר לגייס כמה מאות מיליוני שקלים לפי שווי חברה של כ-2 מיליארד שקל ■ אבל בשוק מזכירים מה קרה למניית אשטרום שהונפקה לאחרונה בת"א ובעיות נוספות, ומעריכים כי השווי המבוקש ייחתך

חפירת מינהרת הרכבת לירושלים / צילום: רודי אלמוג
חפירת מינהרת הרכבת לירושלים / צילום: רודי אלמוג

לאחר שחמש חברות חדשות הצטרפו לבורסה בת"א באמצעות הנפקות ראשוניות מתחילת השנה, מתקרבת ההנפקה השישית, שככל הנראה תהיה הגדולה ביותר השנה ואחת הגדולות בשנים האחרונות - זאת של קבוצת הבנייה והתשתיות שפיר הנדסה. על תוכניות ההנפקה של שפיר נכתב לראשונה ב"גלובס" לפני יותר משנה (אז לא יצא הגיוס המתוכנן לפועל).

שפיר הנדסה, הנמצאת בשליטת משפחת שפירא, שוקדת בימים אלה על סיום הכנת התשקיף שלה לקראת ההנפקה, והיא צפויה להתחיל את הרוד שואו בקרב המוסדיים בשבוע הבא. החתמים בהנפקה יהיו פועלים אי.בי.אי, לאומי פרטנרס, אקסלנס ואייפקס.

ככל הנראה, הכסף שיגויס נועד לשמש את החברה כהון עצמי בפרויקטים חדשים אליהם היא מתכוונת להיכנס, ובהם הקמת הקטע הצפוני בכביש 6, הקמת נמל בסמוך לחיפה ועוד. שיקול נוסף העומד מאחורי ההחלטה לצאת להנפקת מניות הוא הסדרת ההחזקות בני משפחת שפירא שהם כאמור בעלי החברה.

על פי ההערכות, מבקשת שפיר לגייס כמה מאות מיליוני שקלים לפי שווי חברה של כ-2 מיליארד שקל. שווי זה משקף מכפיל של כ-10 על הרווח השנתי של החברה. מחזור ההכנסות השנתי ההיסטורי של שפיר עומד על כ-2 מיליארד שקל, ורווחיה על כ-200 מיליון שקל בשנה.

שפיר הנדסה נחשבת לאחת החברות המובילות בתחום התשתיות בישראל. החברה נוסדה בשנת 1968 והיא פועלת בתחומי הבנייה, הפיתוח והתשתיות. שפיר מתמחה בביצוע פרויקטים של בניית גשרים ומחלפים, סלילת כבישים, עבודות ימיות, בנייה ציבורית, מסחרית ודיור.

בנוסף מבצעת החברה פרויקטים של BOT, ייצור ואספקת חומרי מחצבה, וייצור ואספקה של תערובות לסלילת כבישים, והיא גם מפעילה מספר גדול של מחצבות אבן. לחברה כ-1,400 עובדים.

בין הפרויקטים הגדולים שבהם הייתה מעורבת שפיר ניתן למנות את פרויקט נתב"ג 2000, תחנת הכוח רוטנברג באשקלון, נמל אשדוד צפון, מחלף כפר שמריהו, האגף החדש של הכנסת, הנתיב המהיר בכביש 1, הרכבת המהירה מת"א לירושלים, כביש 6 ועוד. אחד היתרונות של החברה הוא נוכחות בכל "שרשרת הייצור" של הענף, תוך ניצול גבוה של סינרגיות בין זרועות הקבוצה.

שורת אתגרים וסימני שאלה

למרות כל אלה, בפני החברה עומדים כיום כמה אתגרים וסימני שאלה, אשר גורמים לחלק מהפעילים בשוק להטיל ספק ביכולתה לבצע את ההנפקה לפי השווי המבוקש, ובשוק יש מי שמעריך כי משפחת שפירא תידרש להוריד אותו בצורה משמעותית.

אתגר אחד נוגע לפעילות המחצבות של שפיר, המהווה כיום חלק משמעותי מפעילויותיה וגם מהרווחים שהיא מייצרת עבור הקבוצה. כחלק מהחלטת המדינה לבחון מחדש את רווחי החברות משאבי הטבע שלה והתמלוגים שהן משלמות לה, מונתה בחודשים האחרונים ועדה בראשות רם בלינקוב, שבין היתר נדרשת לבחון את שוק המחצבות, הנהנה מרווחיות משמעותית ונחשב מהריכוזיים ביותר בארץ.

כיום נשלט השוק הזה על ידי שלוש חברות: שפיר, הנסון ורדימיקס, המחזיקות בכ-80% ממנו. ככל הנראה, תמליץ הוועדה למדינה לפתוח באופן יזום ומוסדר את הענף לתחרות, וגם על שינויים נוספים העלולים לפגוע ברווחיות של שפיר מפעילות זו.

עניין נוסף איתו תידרש שפיר להתמודד לקראת ההנפקה הוא הניסיון השלילי שהיה לשוק ההון עם בעליה בעבר. ב-2011 אישרו מחזיקי האג"ח של חברת שפיר פרויקטים הסדר שכלל תספורת של כ-70% על חוב של כ-100 מיליון שקל. שפיר פרויקטים, בבעלות משפחת שפירא, פעלה בתחום הנדל"ן ברומניה, אוקראינה וסרביה, והמשבר במזרח אירופה הוביל להקפאת הפרויקטים שלה ודרדר את מצבה.

אתגר נוסף, שאינו קשור ישירות לשפיר או לבעליה אך וניתן להניח כי גם הוא יישב בראשם של פעילי שוק ההון, הוא ביצועי מניית קבוצת אשטרום שאיבדה כרבע מערכה מאז הונפקה בת"א לפני כחצי שנה. וזאת, עוד אחרי שהחברה חתכה כרבע ממחיר ההנפקה המקורי לפיו תכננה לבצע את המהלך.

אשטרום, הנסחרת כיום בשווי של 785 מיליון שקל, פועלת בתחומי קבלנות בנייה וקבלנות תשתיות, ייזום נדל"ן למגורים, נדל"ן מניב וזכיינות וייצור חומרי גלם לענפי התעשייה והבנייה. אמנם קיימים הבדלים משמעותיים בפעילות שתי הקבוצות, אולם לנוכח העובדה כי שתיהן משתייכות לאותו ענף, סביר שגם שפיר תידרש לבצע קיצוץ ניכר בשוויה כתנאי לגיוס ההון.