לקוחות קלאב הוטל לביהמ"ש: דורשים חזרה את דמי הרכישה

דורשים שיוחזרו להם דמי הרכישה בסך כ-10,000 דולר ששילמו לפני 20 שנה, משום שלטענתם החברה הפרה את החוזה בכך שגבתה דמי אחזקה מופרזים

קלאב הוטל אילת / צילום: מורג ביטון
קלאב הוטל אילת / צילום: מורג ביטון

600 לקוחות המחזיקים ביחידות נופש הגישו השבוע תביעה קבוצתית נגד קלאב הוטל וקלאב אין ונגד משה בובליל, בעל השליטה ברשתות, בדרישה שיושבו להם דמי הרכישה ששילמו לפני כ-20 שנה (בסכום של כ-10,000 דולר).

הטענה: קלאב הוטל הפרה את החוזה בכך שגבתה דמי אחזקה מופרזים שלא תאמו את הנוסחה המופיעה בו.

התביעה לא מציינת מה הסכום שהיא דורשת להחזיר, והוא יחושב לאחר שקלאב הוטל תחשוף את חישוביה (מספר תביעה: 5734-11-14).

תביעה אחרת המתנהלת זה 13 שנה והוכרה כייצוגית, דנה בדמי האחזקה המופרזים לפי הטענה. הלקוחות דורשים מקלאב הוטל החזר כספי.

במועצה לצרכנות מקווים שהפעם טחנות הצדק יפעלו מהר: "לא מדובר בתביעה ייצוגית שזקוקה לאישור, אלא בתביעה חדה וממוקדת על סוגייה נקודתית שעניינה הפרת חוזה".

האפשרות לבטל את העסקה, סוגייה שנידונה בתביעה שלישית שעודנה מתנהלת, התייתרה אחרי שלאחרונה נכנס לתוקף חוק ביטול עסקאות מתמשכות, המתייחס לביטול עסקה ביחידות הנופש, כמו גם בחדרי כושר.

החוק קובע כי ניתן לבטל את העסקה ללא תנאי ומבלי קשר לתשלום דמי האחזקה, אך אינו קובע מנגנון פיצוי, ולמעשה מפנה את הטוענים להפרת החוזה בדרישה להחזרים כספיים - להגיש תביעות.

על רקע זה הוגשה השבוע התביעה האמורה. מאות התובעים אוגדו באמצעות ארגון בעלי יחידות הנופש בישראל, והם מיוצגים בידי עורכי הדין עפר פירט, ערן מאיר ושי אילת ממשרד פירט, וילנסקי, מזרחי, כנעני.

בתביעה נטען כי דמי האחזקה שגבתה קלאב הוטל מופרזים ולא תואמים את הנוסחה הקבועה בהסכם - שנחתם לפני 20 שנה. הגבייה המופרזת, לטענת התובעים, משמעותה הפרה של החוזה.

עוד נטען כי קלאב הוטל, מזה שנים, אינה מוסרת את אופן התחשיב לפיו חושבו דמי האחזקה שנדרשו הלקוחות לשלם מדי שנה, והעומדים היום על כ-3,000 שקל - עלייה של 45% לעומת דמי האחזקה שעמדו בשנת 2007 על כ-2,000 שקל - בשעה שלפי הטענות אין כל צידוק לקפיצה כה משמעותית בתקופה כזו.

בסיס החישוב המוסכם בחוזה קובע כי מחיר האחזקה יחושב לפי הוצאות התפעול בתוספת ל-10% דמי ניהול שיחולקו בכלל זכויות הנופש, כך שלכאורה אמורים דמי האחזקה לשקף עלות ריאלית, אלא שלפי הטענה, אין קשר בין מה שהוסכם ובין המציאות, משום שדמי האחזקה חושבו לפי תפוסה בפועל (שאינה מלאה מטבע הדברים) - ולא לפי מספר יחידות הנופש שיש במלונות קלאב הוטל וקלאב אין.

הטענה היא כי ככל שבעלי זכויות עושים פחות שימוש ביחידת הנופש - כך עולים דמי האחזקה, וכי לקוחות קלאב הוטל סבסדו את הפעילות המלונאית של מלונות הרשת והניבו רווחים של מיליוני שקלים מעבר להוצאות התפעוליות שאותן היו אמורים לכסות.

"דמי האחזקה השנתיים הפכו לפרת מזומנים חולבת ולמכשיר להפקת רווחים נוספים. הדבר נעשה במופגן, ללא קשר להוצאות התפעול של המלון", נטען בתביעה.

בשורה התחתונה, הטענה היא שנגבו דמי אחזקה הגבוהים בעשרות אחוזים מאלה שהיו אמורים הלקוחות לשלם בשעה שאופן חישובם האמיתי הוסתר מהציבור.

בתביעה לא נחסכת ביקורת מהתנהלות קלאב הוטל, שרבים מלקוחותיה היום הם כבר מבוגרים ואפילו קשישים: "התנהלות הנתבעות מרתיחה את הדם ומעלה תמיהה כיצד זה יכול דבר מעין זה לקרות בישראל במשך קרוב ל-20 שנה", נכתב שם.

הלקוחות מאוימים

מנכ"לית ארגון בעלי יחידות הנופש בישראל, רותי חבקין, מוסיפה כי הפרת החוזה באה גם בדמות הבטחות-שווא של נציגי המכירות: "אם היו אומרים מראש שהתשלום יהיה תלוי בכמה אנשים מגיעים למלון - לא הייתי רוכשת את היחידה. דמי האחזקה עלו בצורה משמעותית וללא כל צידוק. הרי לשלם 3,000 שקל על נופש אפשר גם מבלי להחזיק יחידה. אנשים התקשרו בהסכם, כדי שהם וצאצאיהם יוכלו לצאת לנופש במחיר עלות, אבל היום דמי האחזקה משקפים מחיר מלונאי - אז איפה ההיגיון פה? איפה העסקה שעליה חתמתי?".

עוד היא מציינת את הסחבת המשפטית שבה תלויים בעלי היחידות. "התביעות אורכות 15 שנה, כשמדובר באוכלוסייה שחלקה קשישים וניצולי שואה. אני חיה את האנשים האלה יום-יום. הם מתקשרים בייאוש, בפאניקה ובבכי. כעת הם נתונים לאיומים מצד נציגי קלאב הוטל, הטוענים כי יפתחו נגדם תביעות והליכי הוצאה לפועל אם לא ישלמו דמי אחזקה לשנת 2014, אפילו שלא עשו שימוש ביחידה.

"השופטת ענת בראון (בתביעה שעדיין מתנהלת, מ.ר.ח) כבר קבעה כי לא מדובר בקניין אלא בזכות שימוש, ולכן הגיוני שאם לא משתמשים - לא משלמים. למה קלאב הוטל לא ממתינה לתוצאות המשפט הזה? למה היא מהלכת אימים על הלקוחות כבר כעת?".

תגובת קלאב הוטל: "מדובר בתביעה חסרת בסיס שמעלה שוב עניינים שנדונו כבר בבתי המשפט, ומכל מקום קלאב הוטל תשיב לתביעה בבית המשפט".