"ההתבטאויות על ירידה של 20% במחירי הדירות לא אמינות"

היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, פרופ' ליאו ליידרמן, תקף את הממשלה על כך שאין לה תוכנית מקיפה לטיפול בבעיות בשוק הדיור, מה שגורם לדבריו לאי-ודאות בענף

"לאחרונה היינו עדים להתבטאויות רבות של קובעי המדיניות שהשמיעו מעין התחייבות לכך שמחירי הדיור יירדו בצורה ניכרת, למשל בכ-20%, כבר בשנה הקרובה. יהיה זה אמין, אחראי ונכון יותר אם קובעי המדיניות יתמקדו בכלי המדיניות שעליהם יש להם שליטה, כמו קצב הפשרות קרקע לבנייה, ולא יתחייבו לירידות מחירים בשיעורים ספציפיים, שספק רב אם מישהו יכול להבטיח שיתממשו בפועל בעתיד". כך אמר היום (ה') פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, בכינוס הנדל"ן השנתי של ארגון קבלני תל אביב יפו ובת ים.

"הניסיון הקיים בארץ ובעולם מצביע על ירידת מחירי דיור בחדות שכזו רק במצבי מיתון עמוק ומשבר. בתנאים רגילים, במידה שהמחירים יורדים, הדבר נעשה בהדרגתיות ולאורך זמן. כך, למשל, לקח כ-7 שנים עד שניתן היה לראות ירידה מצטברת של כ-20% במחירי הדיור במונחים ריאליים בישראל בין השנים 2002-2008. זאת, כאשר בחלק מהתקופה היו השפעות של האינתיפאדה השנייה ומשבר בתחום הטכנולוגיה בחו"ל, שהביאו למיתון בישראל עד המחצית השנייה של שנת 2003. משמעות הדבר היא שכדאי להנמיך ציפיות ולא להגדיר את יעדי המדיניות במונחים של יעד כמותי ספציפי של ירידת מחירים. הרי בסופו של דבר רמת המחירים תיקבע על ידי כוחות הביקוש וההיצע בעתיד, ואת אלה קשה לנבא", אמר ליידרמן.

פרופ' ליידרמן התייחס גם לאי-הוודאות השוררת בענף הנדל"ן ומתח ביקורת על העובדה שאין לממשלה תוכנית מסודרת אחת לטיפול במצוקת הדיור, אלא רק שורה של תוכניות נפרדות והצהרות שונות. "אי-הוודאות העיקרית בענף הנדל"ן נובעת מהיעדר תוכנית ממשלתית מקיפה ואמינה לטיפול בבעיות שוק הדיור, וביניהן מצוקת הדיור באזורים מסוימים ויוקר הדיור בישראל", אמר.

"קיים כיום מגוון רחב של הצהרות, הצעות ותוכניות שטרם הגיעו לידי אישור או מימוש, כגון מע"מ אפס ומכרזי מחיר מטרה. במקביל, החלה פעילות להמרצת הבנייה להשכרה ולהפשרה מהירה של קרקע על ידי רשות מקרקעי ישראל, ונמשכת הפעילות במסגרת תוכנית פינוי בינוי ותמ"א 38. במקום להכריז על תוכנית ממשלתית כוללת בתחום הדיור, בה כלולים חלק מהצעדים לעיל, אלה הוצגו בנפרד, כאשר מתלווה לכך אי-ודאות באשר לפרטים די משמעותיים עבור השחקנים השונים בשוק הדיור. נכון להיום, הרוכשים הפוטנציאלים אינם רוכשים, והקבלנים אינם בונים. מצב זה מרחיק את שוק הדיור מפתרון יסודי של בעיותיו, תוך עלות מאקרו כלכלית במונחי האטת הצמיחה והתעסוקה. הציבור בישראל עדיין ממתין לתוכנית ממשלתית מקיפה ורבת עוצמה שתיצור בהקדם מציאות חדשה בשוק הדיור" .

זינוק במכירת דירות חדשות

בתוך כך, נתוני הלמ"ס שהתפרסמו היום מעידים על זינוק משמעותי במכירת דירות חדשות על ידי קבלנים בחודש ספטמבר, וזאת לאחר חודשים ארוכים של מכירות חלשות לאור תוכנית מע"מ אפס והמצב הביטחוני. על פי הנתונים, 2,006 דירות חדשות נמכרו ברחבי הארץ - המספר הגבוה ביותר מאז פברואר. מדובר בעלייה ניכרת בהשוואה לחודש הקודם, אוגוסט, שבו נמכרו רק 1,661 יחידות דיור - עלייה של כ-20%. מספר הדירות החדשות שנמכרו גבוה גם ממספר הדירות שנמכרו בחודש המקביל אשתקד שעמד על 1,728 יחידות דיור חדשות.

גם בנתוני הביקוש הכוללים בנייה למכירה על ידי קבלנים ובנייה שאיננה למכירה הכוללת קבוצות רכישה, בנייה להשכרה, אומדן בנייה בלתי חוקית וכדומה, נרשמה עלייה ל-3,429 יחידות דיור לעומת 3,233 בחודש הקודם.

בחלוקה על פי מחוזות ניתן לראות כי חלה עלייה במכירת הדירות החדשות בכל המחוזות מלבד מחוז המרכז. העלייה המשמעותית ביותר נרשמה במחוז ירושלים, שם נמכרו 308 דירות חדשות בספטמבר לעומת 188 דירות חדשות בלבד בחודש אוגוסט האחרון.