משרד השיכון חולה

מי התמים שמאמין כי אם יהפוך ל"משרד הבינוי" המצב ישתנה

אורי אריאל / צילום: רפי קוץ
אורי אריאל / צילום: רפי קוץ

במסורת היהודית מקובל שהחלפת השם יכולה להחליף גם את המזל. חולים או סתם שלימזלים כרוניים מחליפים את שמם או משנים אותו, בתקווה לצאת לדרך חדשה. הרי הקב"ה עצמו עשה את זה לאבות האומה שלנו בתחילת הדרך (אברם הפך לאברהם, שרי הפכה לשרה).

ועכשיו משרד השיכון מנסה. בסוף השבוע הכריזו שם על שם חדש ועל לוגו חדש. לא עוד משרד הבינוי והשיכון, אלא משרד הבינוי. מעכשיו הכל ייראה אחרת.

זהו ניסיון מעניין. מי שמכיר את שלמה בן אליהו, מנכ"ל משרד השיכון (סליחה שאנחנו עדיין מתבלבלים) יודע אולי שאביו, הרב מרדכי אליהו זצ"ל, היה אחד הרבנים הבולטים בטרנד החלפת ובחירת השמות (אני מכיר כמה וכמה אנשים ונשים ששמם שונה בהמלצת הרב).

עוד רמז למהלך האחרון קיבלנו משר השיכון אורי אריאל, ששדרג בחודשים האחרונים את שמו במכתבים הרשמיים ל"אורי יהודה אריאל הכהן". קשה להישאר אדיש מול שם כזה.

ויחד עם זאת, צריך להבין שמשרד השיכון הוא חולה במצב לא פשוט בכלל. אף אחד לא התפלא כאשר קבינט הדיור הוקם לפני שנה וחצי כשבראשו הועמד שר האוצר, ולא מי שאמור להיות אחראי על הדיור בתוך הממשלה. גם חברת "דירה להשכיר", שאמורה לבנות ולקנות פרויקטים להשכרה בכל הארץ, שייכת למעשה למשרד האוצר.

ואם זה לא מספיק, הממשלה הקימה רשות עצמאית להתחדשות עירונית, תחום ששנים טופל על ידי המשרד. טוב שמינהל מקרקעי ישראל, שגם הוא כבר הפך לרשות עצמאית, מסונף כיום למשרד השיכון, מה שמציל מעט את הכבוד האבוד של אנשי המשרד (גם זה אולי לא סופי, וכבר ראינו את המינהל נודד בעשורים הקודמים בין לא מעט משרדים).

והאם דווקא החלפת השם תציל פתאום את משרד השיכון, שאפילו לא יושב עם כולם בקרית הממשלה? כדאי להביא בחשבון שציניקניים יראו במהלך האחרון דווקא הצטמקות והשלמה עם המצב.

השיכון ירד מהלוגו. ואחרי שיבינו שגם על הבינוי לא באמת אחראים שם, אולי תגיעה שעתו של המשרד שעברו המפואר נמצא ללא ספק הרחק מאחוריו.