בכירים בנדל"ן: ערן רולס לחץ עלינו לא להגיע ליריד של מדלן

מארגני יריד הדירות שנערך בת"א בסוף השבוע טוענים שערן רולס מנכ"ל מרכז הבנייה הפעיל לחץ על חברות שלא להשתתף ■ רולס: "היה בינינו הסכם והם הפרו אותו"

יריד הדירות  / צילום: תמר מצפי
יריד הדירות / צילום: תמר מצפי

ביום שישי התקיים בגני התערוכה בת"א יריד דירות. אחרי שנים שבהן למרכז הבנייה הישראלי היה מונופול על הירידים הארציים, קמו לו מתחרים: אתר מדלן, אתר וואלה וחברת בית בישראל, שארגנו את היריד.

אלפי אנשים גדשו בסופו של דבר את היריד, אולם בימים שלפני כן, סערו הרוחות מאחורי הקלעים. פתיחת התחרות בענף לא מצאה חן בעיניו של יו"ר מרכז הבנייה הישראלי, ערן רולס. בשבוע האחרון הגיעו לידי "גלובס" תלונות של סמנכ"לי שיווק בחברות נדל"ן, שסיפרו כי לאחר שהביעו עניין להשתתף ביריד הדירות, הופעלו עליהם לחצים מצד רולס, שהפציר בהם לא להשתתף ביריד המתחרה.

מארגני ירידי הדירות גובים מהקבלנים המשתתפים תשלום בגין הזכות להקים דוכן. "כל עוד רק מרכז הבנייה ארגן את הירידים, היה לו גם סוג של מונופול על המחיר, כי לא היו לו מתחרים", מספר סמנכ"ל שיווק בחברת נדל"ן. "סוף סוף מגיע גורם נוסף ונוצרת הזדמנות לפתוח את השוק הזה לתחרות, כדי שגם הקבלנים יוכלו לבחור באיזה יריד להשתתף וכמה כסף לשלם תמורת ההשתתפות. אבל עוד לפני שזה קרה קיבלתי טלפון מרולס שאמר לי שלא כדאי לי להשתתף כי אהיה שם לבד, כי המארגנים הפעם הם לא מקצועיים. זאת טענה מופרכת".

ביריד השתתפו 33 חברות נדל"ן, אך בלטו בהיעדן החברות הגדולות - אזורים, שיכון ובינוי ואשדר. לעומתן, אפריקה ישראל והחברות הבינוניות לא התרגשו מהלחצים שהפעיל רולס.

מנכ"ל של חברת נדל"ן אחרת, שקיבל גם הוא טלפון מרולס, מספר: "הצורך בתחרות הוא המפתח להורדת מחירים, וכל פעולה שמנסה לבלום תחרות היא לא לגיטימית. הפעם גם עשינו יריד ברמה אחרת: מלבד דוכני הקבלנים עשינו שיתוף פעולה עם שני גופי תוכן, וואלה ומדלן, שהוא הגוף היחיד שמרכז מידע אמיתי בעניין זכאי המע"מ על בסיס הנתונים של משרדי הממשלה ויודע לנבא מה יהיה מחיר למ"ר".

ביריד חולקה חוברת ובה מידע על עשרות שכונות שבהן מוצעות דירות חדשות, על בסיס מסד הנתונים של מדלן. כמו כן התקיימו ביריד הרצאות על ההזדמנויות שתביא עמה תוכנית מע""מ אפס, כך שהמבקרים יכלו להתחיל בהליך רכישת הדירה כעת, לפני ההתנפלות של זכאים לאחר כניסת החוק לתוקף.

בשיחה שקיים "גלובס" עם עמנואל ותארי, מבעלי חברת בית בישראל ביחד עם סרג' חדד, סיפר ותארי כי נדהם לשמוע מנציגי החברות על הלחצים שהופעלו עליהם: "שנים שאנחנו עורכים ירידי דירות יוקרה וכן את ירידי הדירות הכי גדולים שהיו בישראל, שנמכרו בהם מאות דירות בכמה שעות, כמו של גינדי החזקות, של שיכון ובינוי ושל תדהר וחבר. הפעם הלכנו על קונספט המע"מ, כי זה מבלבל את כולם. יום לפני היריד ערכנו כינוס ליזמים על האופן שבו כדאי לשווק פרויקטים על רקע האישור הקרב של תוכנית המע"מ. אלא שבשיא ההכנות ליריד גיליתי שיש התנגדות ארסית מצד מרכז הבנייה. היקף התופעה היה כה גדול, שנאלצנו להוריד מחירים משמעותית. ועדיין, יש חברות שלצערי נכנעו ללחצים, והפסדנו כסף. אבל הרווחנו שם טוב בזכות ההצלחה והמקצועיות".

אסף רובין, ממייסדי מדלן, ציין כי "אנחנו בעד תחרות ושקיפות למען הצרכן. הופתענו והצטערנו לגלות שיש מי שתחרות מלחיצה אותו, וניסה לסכל את קיום היריד".

רולס: "להביא 20 אלף איש זאת התמחות"

בתגובה לשאלה האם התנהלותו ראויה, השיב רולס כי אינו רואה בעיה: "זה ראוי מאוד. היה בינינו הסכם לא כתוב, שהם לא נכנסים לתחום הירידים בארץ ואני לא נכנס לתחום הירידים בחו"ל, והם הפרו את זה. הם מנסים להתחרות בי ואעשה כל מהלך לגיטימי וחוקי כדי שהם לא יצליחו. נכון שיש לי המון השפעה בענף אבל הרבה חברות לא הגיעו ליריד שלהם כי הזמן לא נכון, לפני ההכרזה על המע"מ. בגלל זה דחינו את היריד שלנו. לא נכון לעשות יריד ארצי רק עם 20 חברות".

לדברי רולס, "אנחנו עושים ירידי דירות ארציים ב-15 השנים האחרונות. זו ההתמחות שלנו, ועובדה שאף אחת מהחברות הגדולות לא נכנסה ליריד החדש. להביא 20 אלף איש זאת התמחות וזאת פרנסה. אני לא יכול לאיים על חברות כי הן לקוחות. אף אחד עד היום לא עשה יריד ארצי חוץ מאיתנו. לא כל אחד יודע להביא הרבה אנשים ויש לנו השיטות שלנו. להפיץ יריד ארצי זה אופרה אחרת, זה לא יריד מקומי של ארגון קבלני השפלה. הירידים של גינדי וחבר הם לא ירידים ארציים, וחבר הוא לקוח שבוי".