כמה עולה להיות קיבוצניק: 450 אלף ש' או 1.3 מיליון ש'?

אדריכלית: "המצב הנוכחי שבו צריך הון רב יחסית כדי להפוך לחבר קיבוץ אינו בריא מבחינה חברתית, כיוון שהברירה בין האנשים נעשית על בסיס כספי, כך שבעלי הון זוכים לקדימות על פני בני הקיבוץ"

קיבוץ לוחמי הגטאות / צילום:תמר מצפי
קיבוץ לוחמי הגטאות / צילום:תמר מצפי

הגשמת החלום להיות קיבוצניק תעלה לחולם 1.3 מיליון שקל בממוצע. כך עולה מתחשיב של חברת א.ב. מתכננים, העוסקת בתכנון המגזר הכפרי. התחשיב כולל בעיקר תשלום למדינה עבור קרקע ופיתוח תשתיות. גם בני קיבוצים שמעוניינים לבנות את ביתם בחלקה חדשה בקיבוץ, ייאלצו לשלם סכום דומה.

האדריכלית מיכל דור אמרה בכנס בנושא הבנייה בקיבוצים, כי "המצב הנוכחי שבו צריך הון רב יחסית כדי להפוך לחבר קיבוץ אינו בריא מבחינה חברתית, כיוון שהברירה בין האנשים נעשית על בסיס כספי, כך שבעלי הון זוכים לקדימות על פני בני הקיבוץ".

לתפיסתה, אנשי הקיבוצים צריכים להיערך לצורות בנייה אחרות, שיגדילו בכ-10% את מספר יחידות הדיור בקיבוץ ויספקו דיור לבנים ויעודדו אותם להישאר בקיבוץ. כך, למשל, לפי האדריכלית דור, רווקים וזוגות צעירים ללא ילדים או עם ילד אחד יכולים להתגורר בבתים דו קומתיים; או בבנייה אינטנסיבית מסוגים שונים בתחום שטח המחנה ובמתחמים לא-מבונים, עד שהמשפחה תורחב.