מפגר אחרי כל היתר

השוק איבד עניין במניות שווי השוק הנמוך, אולי עכשיו כדאי לחזור?

מדד המחירים לצרכן משפט דין  משקל  / צלם: thinkstock

מניות בעלות שווי שוק נמוך בשווקים המפותחים, איבדו לאחרונה מהפופולריות העצומה שלהן בשנתיים הקודמות. בהינתן התיאבון הגובר לסיכון בשוקי ההון הגלובליים, על רקע ריביות השפל בשוקי החוב, אפשר היה לצפות כי המרוץ אחר תשואה יתבטא בביקושים מוגדלים למניות בעלות שווי שוק נמוך ועם בטא גבוהה, אולם המציאות בשווקים הפיננסיים המפותחים בשנת 2014 שונה ב-180 מעלות.

מניות בעלות שווי שוק נמוך נסחרות לרוב במכפילי רווח נדיבים ומתמחרות צמיחה מהירה ברווח, ביחס לחברות בעלות שווי שוק גבוה הצומחות בממוצע בקצב נמוך יותר, אולם נהנות מיציבות ומחלוקות דיבידנדים נדיבות יחסית.

אבל תמונת הצמיחה הגלובלית האפרורית ב-2014, בניגוד לציפיות המוקדמות, השיבה את העדפת המשקיעים לחברות השורה הראשונה, וציננה את ההתלהבות מהשקעה בחברות בעלות שווי נמוך, אשר בסביבת פעילות איטית יתקשו לממש את תקוות הצמיחה המהירה.

מתחילת השנה עלה מדד ראסל 2000 - המהווה מדד יחס מקובל בארה"ב להשקעה במניות בעלות שווי שוק נמוך - בשיעור של כ-0.3% בלבד, והוא מפגר קשות בהשוואה לביצועי מדד ה-SP500 שעלה ב-9.5%. אשתקד, נזכיר, התמונה הייתה הפוכה והראסל 2000 עלה ב-37% בעוד ה-SP 500 הוסיף 29.7%.

מדד ה-MSCI אירופה סמול קאפ (שווי שוק קטן) ירד מתחילת השנה ועד תום אוקטובר ב-7%, MSCI אירופה ירד ב-4% בלבד, ואילו מדד מניות השורה הראשונה האירופי עלה ב-25.9%.

מאגר לא אטרקטיבי

המגמה השלילית במניות שווי שוק נמוך לא פסחה על הבורסה בת"א, בה רשם מדד היתר-מאגר תשואה שלילית של 10% מתחילת השנה, לעומת עלייה של 7.64% במדד ת"א 25 (באוקטובר צנח מדד זה בשיעור של 5.71%). התמונה אשתקד הייתה תמונת ראי, כאשר היתר-מאגר עלה ב-27% בעוד ת"א 25 הוסיף 12.1% בלבד.

הביצועים החלשים במיוחד במדד היתר מגיעים על רקע האטה בפעילות הכלכלית המקומית, אשר צפויה ללוות את המשק בעתיד הקרוב. מעבר לסביבת המאקרו המאתגרת, הרי שסדרה ארוכה של כישלונות עסקיים של חברות הנכללות במדד היתר-מאגר פגעו קשות בביצועיו ובתיאבון להשקעה במניות המדד.

מניות דוגמת אלביט הדמיה, דורי בניה, אלקטרה צריכה ועוד, איבדו עשרות אחוזים מערכן מתחילת השנה וציננו קשות את התיאבון להשקעה במניות היתר. שווי השוק הצנוע של חברות ישראליות בעלות שווי קטן מקטין בתורו את אטרקטיביות ההשקעה בהן עבור מוסדיים מקומיים.

שווי שוק ממוצע של חברה הנכללת במדד ראסל 2000 הינו 1.86 מיליארד דולר, המספיק כדי להכניסה לת"א 25; שווי השוק הממוצע של חברה ב-MSCI סמול קאפ הינו כ-1.1 מיליארד אירו; ואילו שווי השוק הממוצע של חברת יתר-מאגר הינו כ-84 מיליון דולר בלבד. כך, שהמונח "שווי שוק קטן" אינו גנרי ומשתנה דרמטית משוק מניות אחד למשנהו.

משקיע הסבור כי הפסימיות באשר לצמיחה החזויה בכלכלה הגלובלית ב-2015 מוגזמת, וחפץ להשקיע במניות שווי שוק נמוך, טוב יעשה אם יפזר את ההחזקה בין מספר מדדים, תוך הקפדה על הטיה גלובלית מהותית, ולא יכרוך את גורל ביצועי האפיק האמור בתיק ההשקעות שלו בביצועי מדד היתר המקומי.

הכותב הינו האסטרטג הראשי בקבוצת איילון