כך הצליח "האקר" ישראלי למחוק 67% משווי חברה בורסאית

גיא שפר, שהורשע לפני 4 שנים בהחזקת סרטונים פדופיליים, חשוד כעת כי פרץ למחשבו האישי של היועץ המשפטי של החברה הציבורית "אי אונליין" ואיים עליו שיפרסם מידע מביך אודותיו, אם לא ישלם לו כופר של מיליונים

גיא שפר חש ודאי נרגש, שעה שגלגלי המטוס נגעו לראשונה בקרקע. שפר נחת בתחילת החודש בנתב"ג לקראת התאריך שבו הייתה אמורה אשתו ללדת. הוא לא ידע שאיפשהו בין ביקורת הדרכונים לבין מסוע המזוודות, יעוטו עליו קבוצת בלשי יחידת להב 433 וייקחו אותו למעצר ממושך.

שפר הורשע לפני כ-4 שנים בהחזקת אלפי סרטונים פדופיליים אסורים. בשנים האחרונות הוא עשה מאמץ לשקם את חייו, לפתוח דף חדש ולבנות בית ומשפחה. מאמציו של שפר כשלו כששב לבקר באותם אתרים אפלים במרחבים הכאוטיים של רשת האינטרנט. הפעם נחשד שפר לא רק בהחזקת חומר פדופילי, אלא גם בעבירות של פריצה למחשב וסחיטה.

בין היתר נחשד שפר בכך שפרץ למחשבו של היועץ המשפטי של החברה הציבורית "אי אונליין", בעלת חברת הברוקראז' "אי ברוקר", ואיים עליו שיפרסם מידע מביך אודותיו אם לא ישלם לו כופר של מיליונים.

ביום חמישי האחרון מחקה "אי אונליין" 68% מערכה בעקבות פרסום הפרשה. ואולם, המניה השתקמה מאז, ושווי החברה כעת מוערך כ-9 מיליון שקל. אשתו של שפר צפויה ללדת בכל רגע, וכתב האישום נגד בעלה הוגש אתמול (ב'), וזאת בגין שני אישומי סחיטה, אישום של פרסום דבר תועבה ואישום אחד של חדירה למחשב.

היועץ והחומר הפדופילי

על הנייר, גיא שפר הוא אדם רגיל - בן 35, נשוי, אב לילד בן שנתיים ולתינוק נוסף שאמור להיוולד בימים הקרובים. בצבא שירת כלוחם בגולני ואפילו חתם על שנת קבע. לאחר השירות הצבאי למד לתואר ראשון, ובין היתר עבד עם נוער בסיכון בתחום המוזיקה. "הוא נראה ככל אזרח שומר חוק, בחור רגיל, אפילו חיובי", מסר ל"גלובס" מכר של שפר.

ב-2007 נתפס שפר כשהחזיק במחשבו כ-6,000 תמונות וסרטי פורנוגרפיה בהשתתפות של קטינים. יותר מ-3 שנים חלפו בין שנעצר לראשונה לבין שהורשע במעשים, לפי הודאתו, ב-2011. באותן 3 שנים התחתן שפר והחל לעבוד ב"עבודה קבועה", כלשון פסק הדין שבמסגרתו הורשע. בעקבות מסלול השיקום שעליו עלו חייו של שפר, החליט שופט בית משפט השלום בחיפה, יחיאל ליפשיץ, להקל עם שפר ולגזור עליו קנס של 12 אלף שקל בלבד בצירוף מאסר על-תנאי של 8 חודשים.

"שירות המבחן עמד על הסיכוי להישנות העבירה, וציין כי הוא נמוך עד בינוני", נימק השופט ליפשיץ. "הנאשם נמצא כיום 'במקום אחר' מבחינה אישית ותעסוקתית, וסבורני כי ניתן למצוא ענישה הולמת ומרתיעה... שלא תקטע את מסלול חייו", הוסיף.

נראה כי תקוותיו של השופט, כמו גם סברותיו של שירות המבחן, התבדו. מאז הרשעתו שב שפר לכאורה לדרכו העבריינות, וביתר שאת. עוד קודם לכן הוא שינה את שם משפחתו (משפרבר לשפר) ועקר יחד עם אשתו ובנו הפעוט למקסיקו, משם ביצע, לפי הנטען, את מעשי הסחיטה לכאורה.

לטענת עו"ד אבי עמירם, המייצג את שפר, שפר מפעיל עסק קטן במקסיקו העוסק בתחום התיירות.

יחד עם שפר נחשד בפרשה עורך דין ממרכז הארץ ששמו אסור לפרסום. עורך הדין החשוד עבד בעבר במשך שנים במשרד יהודה רוה ושות', ןכיום הוא בעלי משרד עצמאי.

עורך הדין חשוד כי ניהל את המשא-ומתן הסחטני לכאורה בין שפר לבין "אי אונליין". לפי מקור המקורב לפרשה, טיוטת חוזה הוחלפה בין חברה הרשומה במקסיקו, אותה ייצג עורך הדין החשוד, לבין "אי אונליין" שהייתה אמורה, לפי לשון הטיוטה, להעניק "שירותי מחשוב" ל"אי אונליין".

באתר האינטרנט של עורך הדין הוא מתואר כ"נמרץ, מקצועי, אנושי והוגן, לוחמן וגם מתפשר, מביא הישגים ובעל המלצות רבות".

סנגוריו של עורכי הדין טענו בשיחה עם "גלובס" כי לא היה מודע לחלק מהנסיבות שבהן דרש שפר כספים מ"אי אונליין", וכי הוא אינו פעיל בעולם הפדופיליה או קשור לעולם זה.

מרבית חומר החקירה חסוי, אך דברים שנאמרו בדיון בהארכת המעצר של שפר בשבוע שעבר מגלים משהו על מהות המידע, שבאמצעותו סחט שפר לכאורה את קורבנותיו.

"תאשר לי שלמעשה האירוע החל בכך שהחשוד חשף שלחברת 'אי אונליין' ישנו יועץ משפטי שבעצמו מתעסק בפדופיליה", שאל סנגורו של שפר את נציג המשטרה. הנציג השיב כי "זו הייתה טענה ראשונית בסחיטה. אין לכך ראיות". לדבריו, "עולה מתוך התיק שהמגע הראשון עם חברת 'אי אונליין' היה בכך שהיועץ המשפטי של החברה מחזיק בחומרים פדופיליים. זה עולה מהחקירה".

לטענת עו"ד עמירם, שפר "דרש ממנכ"ל החברה להסיר את הנגע הרע" על-ידי סילוקו של היועץ המשפטי. לפי החשדות נגד שפר, כאמור, האחרון דרש כופר במיליונים כדי למנוע את פרסום העניין.

"אי אונליין" היא חברה ציבורית העוסקת בפיתוח תוכנות שונות למסחר בבורסה. החברה הייתה מצויה במצב כלכלי קשה עוד טרם הפרשה ומנייתה נסחרת ברשימת דלי הסחירות. "אי אונליין" היא אף בעלת חברת הברוקראז' "אי ברוקר מסחר וניירות ערך בע"מ" (לשעבר "הראל פיננסים"), הנמנית עם רשימת חברי הבורסה ומשמשת "עושה שוק" ביותר מ-60 ניירות ערך, כולל ניירות של מליסרון, המשביר 365, ורדינון ואאורה.

בהודעה שפירסמה "אי אונליין", החברה-האם, ביום רביעי האחרון נכתב כי "חברת אי אונליין מדווחת כי בסוף שנת 2013 נפרץ מחשב פרטי של עובד בביתו, הושתלו בו חומרים, ונפרצה תיבת האימייל של העובד בחברה. לאחר מכן קיבלו החברה והעובד מכתבי סחיטה באיומים והתלוננו על כך במשטרה. החל מתחילת השנה, אי אונליין מפרישה בדוחות הכספיים את הנזקים הממוניים שנגרמו לה. החברה מודה ליחידת פשעי מחשב בלהב 433 על המאמצים הרבים שהשקיעו בלכידת הסחטן".

האם עשתה נכון "אי אונליין" כשלא נכנעה לסחיטה לכאורה של שפר והחליטה ללכת למשטרה? על פניו ראויה החברה לציון לשבח על האזרחות הטובה שגילתה כשפנתה למשטרה, שהחלה בחקירה שהובילה, בסופו של דבר, למעצרו של שפר.

אלא שפרסום הפרשה המיט אסון על החברה, שמחקה יותר משני שלישים משוויה תוך יום אחד בעקבות ההודעה שהוציאה לבורסה. שוויה של "אי אונליין" ביום רביעי האחרון היה 16 מיליון שקל. כאמור, ביום חמישי קרסה מניית החברה בכ-68%, ושוויה צנח לכ-5 מיליון שקל בלבד. עם זאת, המניה השתקמה מאז, ושווי החברה כעת מוערך בכ-9 מיליון שקל.

"אי אונליין" טוענת, כאמור, כי החומרים האסורים "הושתלו" במחשבו של היועץ המשפטי. ואולם, גורם אחר המקורב לפרשה טען בפני "גלובס" כי מהחומר החסוי בתיק עולה כי שפר ואותו יועץ משפטי של "אי אונליין" נפגשו לכאורה "במרחבים האסורים של הרשת, במקום בו נפגשים פדופילים".

אותם "מקומות מפגש" כאלה פועלים בחסות ה"דארקנט", "לב המאפליה" של האינטרנט. המדובר בחלקה של רשת האינטרנט שאינו חשוף למנועי חיפוש, ושהנעשה בו אינו ידוע, לפי רוב, לרשויות אכיפת החוק.

ה"דארקנט" הוא מרחב מבהיל שבו ניתן לרכוש בקלות כלי נשק, סמים, זהויות מזויפות ואפילו לבצע מסחר בבני אדם למטרות זנות ושעבוד. בין היתר, ב"דארקנט" מצוי שפע של תוכן פורנוגרפי קשה, הכולל לעתים מעשי אונס ואלימות, ובמקרים רבים מציג מין בהשתתפות קטינים.

תשלום ב"ביטקוין"

אמצעי התשלום המקובל בקרב עבריינים הפועלים ב"דארקנט" הוא העברת כספים במטבעות וירטואליים. מטבעות אלה אינם מותירים עקבות, ואין לרשויות יכולת להתחקות אחר פעולות הנעשות באמצעותם. לפי החשד, שפר דרש מקורבנותיו דמי כופר של מיליוני שקלים, ששולמו באמצעות "ביטקוין" - המטבע הווירטואלי הפופולרי ביותר.

ביום חמישי האחרון הוארך מעצרו של שפר בפעם השלישית, ואתמול כאמור הוגש נגדו כתב אישום. אם יורשע, שפר יספר בוודאי לבית המשפט, במסגרת הטיעונים לעונש, על "התחלה חדשה" ועל כך שלאחר שהפך לאב לשניים, הוא נמצא ב"מקום אחר". סביר להניח שהפעם הדבר יסייע לו פחות מאשר בפעם הקודמת.