מנכ"ל שיבא על ריסון הרפואה הפרטית: "צפון קוריאה"

עימות נדיר בין פרופ' רוטשטיין לשרת הבריאות יעל גרמן, שאמרה בתגובה: "אני לא מסכימה עם דבריו מ-א' עד ת', השר"פ היה מרעיל את המערכת הציבורית"

פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: אוריה תדמור
פרופ' זאב רוטשטיין / צילום: אוריה תדמור

שרת הבריאות יעל גרמן נמנעה עד היום מעימותים עם מנכ"ל בית החולים הממשלתי שיבא (תל השומר), פרופ' זאב רוטשטיין, גם אחרי שורה של פרסומים מביכים הנוגעים לניהולו. היום (ג'), לעומת זאת, דיון בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת אשר עסק במערכת הבריאות ובתקציב המדינה, גרר את השניים לעימות נדיר.

"הדרך לחיזוק בתי החולים הציבוריים ולקיצור התורים לא צריכה לעבור בכיסו של האזרח", אמר רוטשטיין בנוגע לכוונה של גרמן להטיל מס מיוחד על בתי החולים הפרטיים במסגרת חוק ההסדרים. "אם ניתן קנסות לבתי החולים הפרטיים ואנשים בכל זאת ירצו להגיע לניתוח פרטי הם ישלמו הרבה יותר כסף ובסוף נפגע בחולים. גם אם נקנוס את התיירות הרפואית, התיירים יצטרכו לשלם יותר או שפשוט ילכו למדינות אחרות. להגביל את ההכנסות של בתי החולים הפרטיים זה ללכת לכיוון של צפון קוריאה במקום דרום קוריאה. הכיוון של הגדלת המשאבים במערכת הוא הכיוון הנכון אבל אני צריך להרגיש את השינוי בתקציב הקניות שלי וביכולת שלי לשלם יותר לכוח אדם. עם כל הכבוד למיליארד השקלים שמדברים עליהם (תוספת לתקציב הבריאות), אני הצעתי לוועדת גרמן לאפשר לציבור להשתמש בביטוחי הבריאות בבתי החולים הציבוריים (שר"פ - ש.נ), וזה כבר 6 מיליארד שקל שהיו יכולים להיכנס למערכת אבל לצערי הוועדה לא קיבלה את עמדתי".

בתגובה לדבריו של רוטשטיין אמרה גרמן: "אני מכבדת מאוד את פרופ' רוטשטיין אבל לא מסכימה עם הדברים שלו מ-א' ועד ת'. השר"פ היה מרעיל את המערכת הציבורית וגורם להידרדרות גדולה יותר ולנסיגה של הממשלה בהוצאה הציבורית תוך עלייה בהוצאה הפרטית. ובניגוד ל-6 מיליארד השקלים עליהם דובר, הכסף שנובע מבחירת מנתח עומד על 2.6 מיליארד שקל בלבד כך שגם אם היינו מאפשרים להשתמש בביטוחים בבתי החולים הציבוריים ההנחה היא שרק מחצית מהכסף הזה היה מנוצל בציבורי והיתר בפרטי. המשמעות היא שמגיעים כמעט לסכום שאנחנו מעמידים היום כתוספת למערכת הציבורית אז בבקשה לא לבלבל עם העובדות. השר"פ לא היה נותן למערכת הציבורית יותר ממה שהמדינה נותנת, אז בואו נוריד את זה מהדיון".

גם מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק, בעצמו בכיר לשעבר בתל השומר שתמך בעבר בשר"פ, אמר בדיון: "אני באמת חוזר בתשובה כי חשבתי פעם שהשר"פ יהיה מענה למערכת. חשבתי שזה הר של כסף שיעזור למערכת הציבורית ושזה יעשה לנו טוב. אבל התשובה היא שלא יהיה לנו טוב מזה, יהיה רע ואנחנו נשלם מחיר כבד מאוד על עגל הזהב הזה".