"את יודעת מי התקשר אליי כדי לאשר אשראי לשטרום? דנקנר"

(עדכון) - הפרקליטות חושפת הקלטה דרמטית במשפט נוחי דנקנר ■ איתי שטרום לבכירה בבנק הבינלאומי: "יש לי עסקה גדולה מאוד, צריך שתשחררי לי 15 מיליון שקל"; ניצה זעפרני: "וואי, וואי, וואי, לא נראה לי. לא אוכל לחיות עם זה"

נוחי דנקנר איתי שטרום / צילום: איל יצהר (ללא קרדיט צלם)
נוחי דנקנר איתי שטרום / צילום: איל יצהר (ללא קרדיט צלם)

לא כך תיכנן יו"ר קונצרן אי.די.בי לשעבר, נוחי דנקנר, לחגוג את יום הולדתו ה-60. במקום להעביר את יום ההולדת העגול בנעימים, נאלץ דנקנר להתייצב היום (ה') שוב בבית המשפט המחוזי בתל-אביב כדי להמשיך ולהתגונן מפני אישומי המדינה נגדו.

דנקנר מואשם כי פעל עם מנהל ההשקעות איתי שטרום באופן תרמיתי, בכוונה להשפיע על שער מניית אי.די.בי אחזקות, זאת במטרה לשפר את סיכויי הצלחת ההנפקה שערכה החברה בפברואר 2012.

עדת התביעה המרכזית במשפטו של דנקנר היום הייתה ניצה זעפרני, מנהלת מחלקת מסחר ושוק הון ובנקאות בסניף הראשי של הבנק הבינלאומי בתל-אביב. זעפרני זומנה על-ידי הפרקליטות למסור עדות בתיק, כדי להוכיח את טענותיה כי דנקנר פעל לשם השגת מימון מהבינלאומי כדי לאפשר לשותפו לתרמית לכאורה, מנהל ההשקעות איתי שטרום, לבצע קניות מאסיביות וחריגות של מניית אי.די.בי אחזקות. זאת, לפי הנטען, במטרה להשפיע על שערי המניות ומחזורי המסחר ולהפוך אותם לאטרקטיביים יותר למשקיעים.

לפי האישום, הדבר נעשה, בין השאר, באמצעות פנייה של דנקנר לבנק הבינלאומי לאישור אשראי, לאחר שפנייה ראשונית של שטרום לזעפרני בעניין הזה סורבה.

בדיון הושמעה השיחה שבה פנה שטרום לזעפרני וביקש לקבל אשראי לצורך רכישת המניות, אך היא סירבה. "יש לי עסקה מאוד גדולה. זה לא הולך להישאר אצלי. אני צריך שתשחררי לי 15 מיליון שקל ל-5-6 ימי עסקים", אמר שטרום לזעפרני.

"וואי, וואי, וואי, לא נראה לי", ענתה זעפרני באותה שיחה ונימקה: "החשבון של חברת ISP (החברה שהייתה בבעלות שטרום ועדי שלג, עד המדינה בפרשה, ושדרכה ביקש שטרום את האשראי - ח'מ') לא היה יותר מדי בתקופה האחרונה. לא חושבת שמישהו יאשר את זה. זה לא משהו שאני יכולה לחיות איתו".

שטרום המשיך: "זו עסקת ברוקראז', אני מעביר את זה הלאה"; ואולם, זעפרני עמדה בסירובה: "זו לא עסקת ברוקראז', יש דמי ניהול. זה לא 9 מיליון, זה סכום גבוה. הכי גבוה שאני יכולה להגיע עם זה זה לאילן בצרי, מנהל החטיבה העסקית. רותי דניאל, מנהלת סקטור שוק הון בבינלאומי, בטח לא תאשר. תבין לאיזה רמות - אתה צריך להגיע לאילן, אבל גם הוא לא יאשר לך. אני חיה איתם".

בסיום השיחה לקח שטרום מזעפרני את מספר הטלפון של בצרי.

זעפרני הסבירה בעדותה כי היא לא נתקלה בבקשה בסכום כזה קודם לפנייה של שטרום. "זה היה נראה לי גבוה מדי ושונה מעסקאות שמתבצעות כרגיל. ראיתי מדיניות נוקשה של רותי דניאל ובכירי הבנק האחרים כלפי לקוחות ממונפים".

זעפרני סיפרה כי זמן קצר לאחר שיחתה עם שטרום, התקשר אליה בצרי והורה לה לשחרר את האשראי המבוקש לשטרום (לטענת התביעה, בשל התערבותו של דנקנר. דנקנר מצדו מכחיש כי ביקש שחרור אשראי לשטרום - ח'מ').

זעפרני התבקשה להסביר את הדברים ואמרה: "אילן צלצל אליי ואמר לי: 'טוב, תאשרי'. לא שאלתי למה, אני לא מתערבת בהחלטות הנהלה. הנחתי שאיתי שטרום התקשר לאילן, הציג את עצמו, אמר מה שאמר וכנראה נתן נתונים ששיכנעו את אילן לאשר את העסקה. הנחתי גם ששטרום מכיר את סמדר ברבר-צדיק (מנכ"לית הבינלאומי - ח'מ'), ולכן אישרו לו. חשבתי שיש כאן סוג של פרוטקציה. לקוח רגיל שמבקש עסקה כזו ולא מכיר אף אחד, לא מאשרים לו עסקה כזו".

בשלב זה התערב השופט חאלד כבוב ושאל את זעפרני מה הנהלים לגבי בקשה כזו, שהיא לכאורה בניגוד לנהלים המקובלים. "איפה זה מקבל אישור?", שאל כבוב, וזעפרני השיבה: "עסקה כזו צריכה להתקבל מהר. צריך להחליט מיד האם אתה מאשר או לא מאשר, ולכן אין זמן להביא את זה לדיון. זה היה בסמכותו של אילן"; כבוב הקשה: "ואת לא שואלת שאלות? הרי אמרת שאין די הון עצמי, ויש נוהל מחייב של הבנק לא לאשר".

זעפרני הסבירה: "לא נעים היה לי לשאול שאלות. אילן היה מעליי. אני גם היום לא הייתי מאשרת את העסקה, והייתי אז חדשה בתפקיד, ולא הייתה לי הסמכות לאשר. זה היה חריג מאוד. הסיטואציה הייתה חריגה מבחינת המדיניות של הבנק".

לאחר שרשות ניירות ערך החלה לחקור את פרשת הרצת המניות לכאורה באי.די.בי, התקשר בצרי לזעפרני ושוחח עמה על המקרה. "סיפרתי לו בדיוק מה היה, והוא נזכר בפרטים", העידה זעפרני. "בצרי סיפר לי שאישר לשטרום את העסקה לאחר שנוחי דנקנר התקשר אליו".

בחקירתה ברשות ניירות ערך ציינה זעפרני כי היא הבינה מדברי בצרי שדנקנר התקשר כדי לאפשר את האשראי ל-ISP.

"וואי, וואי, וואי"

בתום עדותה הראשית נחקרה זעפרני על-ידי באת-כוחו של שטרום, עו"ד איריס ניב-סבאג. במטרה להעמיד את דבריה הקודמים של זעפרני בפרופורציה, הזכירה ניב-סבאג לזעפרני כי עדי שלג, עד המדינה ושותפו לשעבר של שטרום, שוחח עמה על בקשת האשראי של חברת ISP עוד קודם לפנייתו של שטרום. "

אם כבר דיברת על כך עם שלג, למה כל-כך הופתעת מהבקשה של שטרום, ולמה אמרת 'וואי, וואי, וואי' לשטרום?", התערב השופט כבוב ושאל את זעפרני, ואולם היא לא ניפקה הסבר לשאלה.

בהמשך חזרה ואישרה זעפרני כי כלל לא הייתה לה סמכות לאשר עסקה דוגמת זו שביקש שטרום, וכי הדבר צריך היה לקבל אישור מלמעלה. "ה-'וואי, וואי, וואי' והתגובה הנדהמת שלך בשיחה עם שטרום נבעה מחוסר הניסיון שלך ובגלל שהיית חדשה בתפקיד", הציעה עו"ד ניב-סבאג לזעפרני, שאישרה את הדברים.

בהקלטות נוספות שהושמעו באולם בית המשפט נשמעה זעפרני, בשיחות עם מנהליה, מדברת על כך שבצרי אישר לשטרום סכום כסף נוסף של 2 מיליון שקל, מעבר ל-15 מיליון שקל שכבר אושרו. "מרגישה שיש כאן משהו אחר. כנראה יש לו (לשטרום - ס'כ') עסקה חמה עם אחד הטייקונים. אישרתי את העסקה בקומבינה... לא שאלתי הרבה שאלות, כי הבנתי שלא שואלים שאלות".

כאשר נשאלה על-ידי השופט כבוב מה הכוונה ב"קומבינה", השיבה זעפרני: " זה היה ביטוי. התכוונתי לזה שחשבתי שכנראה איתי מכיר את סמדר, והנחתי שיש מישהו בעל הון פיננסי שקונה".