הצעת החוק למשכנתא במימון של עד 90% אושרה בוועדת שרים; לוי-אבקסיס: "בשורה לזוגות הצעירים"

(עדכון) - ההצעה של ח"כ לוי-אבקסיס אושרה בניגוד לעמדת האוצר ■ הצעת החוק תובא למליאת הכנסת לקריאה טרומית ביום ד' הקרוב ■ תמכו בהצעה: אורי אריאל ואורי אורבך מהבית היהודי, גלעד ארדן ולימור לבנת מהליכוד

אורלי לוי-אבקסיס / צילום: איל יצהר
אורלי לוי-אבקסיס / צילום: איל יצהר

הצעתה של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו) לאפשר משכנתא של עד 90% מערך הדירה עבור רוכשי דירה ראשונה אושרה היום (א') בוועדת שרים לחקיקה - חרף התנגדות האוצר.

ח"כ לוי אבקסיס בירכה על החלטת ועדת השרים ואמרה כי "מדובר בבשורה חשובה למאות אלפי זוגות צעירים בדרך לחלום הדירה". ההחלטה עברה בוועדת השרים לאחר מאבק לא פשוט ולמרות התנגדות שרי "יש עתיד", הודות לתמיכת שרי ישראל ביתנו, ובתמיכת השרים אורי אריאל ואורי אורבך מהבית היהודי וכן בתמיכת השרים גלעד ארדן ולימור לבנת מהליכוד. הצעת החוק תובא למליאת הכנסת לקריאה טרומית ביום ד' הקרוב.

לוי-אבקסיס טוענת כי פקידים במשרד האוצר המתנגדים להצעת החוק לתיקון חוק ערבות משכנתאות פעלו בימים האחרונים לשכנע את שר האוצר לפיד ושרים נוספים שלא לתמוך בהצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה. למרות זאת, לוי-אבקסיס קידמה את הצעת 90% משכנתא במרץ וטענה כי פקידי האוצר מנסים ליצור "מצג שווא".

"הצעת החוק הזו, שמטרתה להקטין את ההון העצמי הנדרש מזוג צעיר בעת שהוא מבקש לרכוש דירה, מבוססת על מחקרים שנעשו בתחום המשכנתאות, על חוות דעת של כלכלנים ואנשי אקדמיה ומגובה בעבודת מחקר סזיפית של חוקרי מרכז המידע והמחקר של הכנסת", היא טוענת.

"תיקון זה בחוק הוא שעשוי לפתוח דלת למאות אלפי זוגות צעירים שאין להם את ההון העצמי הנדרש כדי אפילו להתחיל בהליך של רכישת דירה, וזאת בניגוד ליוזמות כמו 'חוק מע"מ אפס' שכדי ליהנות ממנו עדיין צריך הון עצמי גבוה של כ-30% מערך הדירה. כלומר, שר האוצר בוחר לתת מתנה למי שכבר יש להם הון עצמי, אך מתעלם מאלו שמסוגלים לעמוד בתשלום חודשי של שכר דירה או החזר משכנתא, אבל לא מסוגלים לעבור את מחסום ההון העצמי הגבוה הנדרש לרכישת דירה היום בישראל".

באוצר מזהירים כי ההצעה תביא לעלייה נוספת במחירי הדירות, לעלייה במינוף של זוגות צעירים ותעמיד בסכנה את עתידם הכלכלי של משקי בית רבים. פקידים באוצר אפילו מזהירים מיצירת שוק משכנתאות סאב-פריים, כפי שהיה בארה"ב. (לסיפור המלא)

אך במכתב ששלחה לוי-אבקסיס ללפיד לקראת הדיון בוועדת שרים לחקיקה היא מציינת כי "אותם צעירים שאין להם הון עצמי נאלצים בלית ברירה לקחת הלוואות מגורמים שונים כגון חברים, בני-משפחה, משניים או שלושה בנקים שונים שאף אחד אחר לא היה נותן להם לאור יכולת השתכרותם. ולכך מתווספים גורמים נוספים מהם לרוב נח לנו להעלים עין - רבים מאלו שלא מסוגלים לגייס הון עצמי פונים בנואשות לשוק האפור ולוקחים הלוואות בריביות רצחניות, וזה קורה כל יום ולאור היום".

לדבריה, הסיכוי לאי-עמידה בהחזר החודשי של המשכנתא עבור מי שייטול 90% משכנתא נמוך מ-1%. היא כותבת ללפיד כי "החשש המרכזי שהעלה צוות משרדך נוגע לתנאים וההגבלות של בנק ישראל, שמכורח תפקידו מחויב ליצור איזונים ובלמים ובתוך כך לשמור על יציבותם של הבנקים. ואולם, ראוי להדגיש כי הצעתנו לא מהווה איום על יציבות זו. ראשית כל, משום שעל המדינה יהיה לערוב ל-20% מגובה המשכנתא בלבד, שכן בלאו-הכי יתרת הסכום אינה דרושה בערבות מיוחד.

"שנית, בשנת 2006 הזמין משרד השיכון מחקר בנושא: 'הלוואות משכנתא בישראל - כשלים בפירעונן', שם מוצע לאפשר לעומדים בקריטריונים ליטול משכנתא גבוהה ואילו המדינה תבטח חלק מהאשראי ובכך תאפשר ללווים תנאים משופרים. עוד ראוי לציין כי מנתונים ששיתפה חברת EMI לביטוח משכנתאות, עולה כי ממילא ההסתברות שמעמד הביניים הנוטל כיום משכנתאות לא יעמוד בגובה ההחזר נמוכה ונעה בין 0.8%-2% כך שבצעד זה המדינה לא נוטלת סיכון של ממש".