מחר בבג"ץ: חובת הפרישה בגיל 67 - אפליה על בסיס גיל?

העתירה קוראת לפסול את סעיף 4 בחוק גיל הפרישה הישראלי, כך שהפרישה בגיל 67 תינתן לבחירת העובד - בדומה למצב בארה"ב, בבריטניה ובאוסטרליה

זוג זקן / צלם: ניצן דבי
זוג זקן / צלם: ניצן דבי

הרכב מורחב של 7 שופטי בג"ץ ידון מחר (ג') בעתירה לביטול חובת הפרישה בישראל.

העתירה קוראת לפסול את סעיף 4 בחוק גיל הפרישה הישראלי, כך שהפרישה בגיל 67 תינתן לבחירת העובד - בדומה למצב בארה"ב, בבריטניה ובאוסטרליה.

המאבק החל על-ידי עו"ד שושנה גביש, שהגישה עתירה תקדימית לבג"ץ לאחר שעל בעלה, פרופ' משה גביש, שעובד בפקולטה לרפואה בטכניון ומתקרב לגיל הפרישה, נכפתה פרישה לפי החוק הישראלי.

הזוג גביש עתר לבג"ץ בטענה כי כפיית פרישה המבוססת על גיל בלבד מהווה אפליה לכל דבר, והיא פסולה בדיוק כמו אפליה המבוססת על דת, גזע ומין.

לעתירת הזוג גביש חברו שני חתני פרס, פרופ' אסא כשר ופרופ' רות בן-ישראל, וכן פרופ' מרדכי שגב, ובדצמבר 2012 הגישו יחד בג"ץ תקדימי כנגד משרד האוצר ומדינת ישראל.

לטענת העותרים, בימינו מתגבשת ההכרה לגבי החשיבות העצומה של העבודה על איכות ותוחלת החיים, בנוסף לחשיבותה כמקור פרנסה. העבודה היא מקור להגשמה עצמית ולהתערות חברתית המספקת מסגרת, ועל כן היא במידה רבה הצינור המקשר את האנשים לחיים פעילים. עבודה היא נכס, ושלילתה מאנשים רק משום שהגיעו לגיל מבוגר היא אפליה קשה ביותר.

מהצד השני, כמובן, עומד האינטרס של החברות והתאגידים, שמעדיפים לרוב לשחרר עובדים מבוגרים שמרוויחים שכר גבוה, לטובת עובדים צעירים, נמרצים ובעלי שכר נמוך.