8 שנות מאסר למיקי פרידמן, לשעבר מנכ"ל לאומי בריטניה

פרידמן, לשעבר מנכ"ל הסניף המרכזי של בנק לאומי ובהמשך מנכ"ל לאומי בריטניה, הורשע כי בשנים 2005-2007 גנב מהבנק עבור אחרים כ-30 מיליון שקל ■ השופטת: "נדהמתי מעזות-המצח של פרידמן ב'שיטתו' לאישור ההלוואות"

מיקי פרידמן / צילום: אלון רון
מיקי פרידמן / צילום: אלון רון

8 שנות מאסר בפועל, 28 חודשי מאסר על-תנאי וקנס כספי בסך חצי מיליון שקל - זה העונש שגזר היום (ג') בית המשפט המחוזי בתל-אביב על מנחם (מיקי) פרידמן, שהיה מנהל הסניף המרכזי של בנק לאומי ובהמשך מנכ"ל בנק לאומי בריטניה, והורשע בכך שבשנים 2005-2007 גנב מהבנק עבור אחרים כ-30 מיליון שקל.

ביולי 2014 הורשע פרידמן במספר עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, גניבה בידי מורשה עבור אחר, מירמה והפרת אמונים בתאגיד, עבירות מנהלים בתאגיד רישום כוזב במסמכי תאגיד. כמו כן הוא הורשע בהחזקת נכס החשוד כגנוב, לאחר שבחשבונות הבנק שלו ושל ילדיו נמצאו כ-2.3 מיליון שקל.

בכתב האישום שהוגש נגדו על-ידי עורכות הדין טוני גולדנברג ולילך כץ מפרקליטות מחוז תל-אביב, מתוארים מספר רב של מקרים בהם אישר פרידמן הענקת אשראי סולו ללווים פיקטיביים על-סמך הצהרת עושר פיננסי פיקטיבית, ללא כל ביטחונות של ממש ובניגוד לנוהלי הבנק. הכספים שנלקחו כהלוואה פיקטיבית הועברו בסופו של דבר לידי מקורביו של פרידמן, רפי עובדיה, בנו של מאיר עובדיה, שותפו של פרידמן לתוכנית המירמה, ולידי אייל קורנבליט.

בגזר הדין קבעה השופטת יהודית אמסטרדם, כי פרידמן וחברו, מאיר עובדיה, יצרו מנגנון שיטתי לגניבת כספי הבנק עבור אחרים, במסגרתו עובדיה שלח לסניף המרכזי של בנק לאומי בהנהלת פרידמן אנשים שביקשו הלוואות סולו בסכומים של מיליוני שקלים, ופרידמן אישר ללווים אלה את האשראי שביקשו על בסיס הצהרת עושר פיננסי, מבלי לבדוק את הנתונים המוצהרים על-ידם, ומבלי יכולת לבחון את יכולתם להחזיר ההלוואות, ובהתעלם מכזבים שמסרו הלווים בהצהרת העושר הפיננסי.

בית המשפט קבע כי פרידמן מעל באמון שנתנה בו הנהלת הבנק, פעל ב"קשר מושחת עם אחרים (עובדיה ועמי מנור) ונתן ללווים טובות הנאה משמעותיות".

עוד נקבע כי פרידמן "התעלם מנוהלי הבנק ומהגבלת סמכותו לאישור הלוואה עד לסכום של מיליון שקל, וחרג מסמכויותיו במתן הלוואות של פי שלושה מסמכותו. כמו כן, פרידמן לא דיווח לממונים עליו שהוא מצוי במצב של ניגוד עניינים, בין האינטרס שלו ושל חבריו לאינטרס של הבנק".

"השתמש בכוח משרתו"

השופטת הדגישה בגזר הדין את תפקידיו הבכירים של פרידמן ואת מעמדו הרם, שאותם ניצל פרידמן כדי לגנוב מהבנק ולאשר הלוואות פיקטיביות.

"הנאשם שימש כמנהל הסניף הגדול ביותר של בנק לאומי, שהיקף האובליגו שלו עלה בשנת 2008 על סך של 10 מיליארד שקל וכיהן כיו"ר ועדת האשראי של הסניף המרכזי", משיכה השופטת וקובעת, "מעמדו של פרידמן היה כה איתן והאמון שהכפופים לו רחשו לו היה כה רב עד כי הפקידה: שולמית לניאדו, ציינה 'הוא נתן לי הוראות, ואני הלכתי בעיניים עצומות, כי מבחינתי כמו שאמרתי - מנהל סניף תל-אביב היה דרגה אחת לפני אלוהים".

השופטת קבעה בגזר הדין כי העובדה שפרידמן שלט ביד רמה בסניף איפשרה לו להסתיר נתונים מפני בכירים אחרים בבנק. עוד קבעה כי פרידמן "השתמש בכוח משרתו לביצוע העבירות ותוך ניצול תפקידו ונגישתו לקופת הבנק ששלח בה יד עבור אחרים".

השופטת שבה והדגישה כי אילולא פרידמן, לא היו יכולות להתבצע העבירות בפרשה.

לווים בלתי ראויים

השופטת אמסטרדם לא הסתירה את תדהמתה מחומרת עבירות הגניבה של פרידמן. "התקשיתי להאמין שאדם במעמדו של פרידמן - אשר ישב בוועדת האשראי העליונה של בנק לאומי, ויכול אפילו להגיע למשרה רמה של מנכ"ל הבנק עצמו, לאחר מינויו כמנכ"ל בנק לאומי בריטניה - יפגע בבנק בו עבד במשך 34 שנים על-ידי מתן הלוואות ללא בדיקה ללווים בלתי ראויים".

בית המשפט דחה על הסף את טיעוני ההגנה של פרידמן, וקבע כי ההלוואות שהעביר פרידמן לא היו מיועדות להעשיר את הבנק אלא את כיסו. "התלבטותי נמוגה לחלוטין לאחר שעיינתי בעדויות השונות ונדהמתי מעזות-המצח ומחלקות-הלשון, כשבזחיחות-הדעת ניסה פרידמן לאחז את עיניו של בית המשפט בעניין 'שיטתו' כביכול לאישור ההלוואות", ציינה אמסטרדם.

הסנגורים: נערער

עורכי הדין משה ישראל, אלימלך קורצוייל ודביר סיני, שייצגו את פרידמן, מסרו: "פרידמן לא הואשם ולא הורשע בכך ששילשל כספים לכיסו, אלא בכך שנתן הלוואות ללווים לא ראויים.

"להערכתנו, קביעה זו לא תעמוד על כנה בפסק דין של בית המשפט העליון, אשר יינתן בעקבות ערעור שנגיש, וזאת לאור הראיות האובייקטיביות, כולל הקלטות המעידות על כך כי גיבור הפרשה, מאיר עובדיה, אשר הפנה את הלווים לנאשם, רימה אותו לעניין יכולותיהם".

הפרקליטות: מסר חשוב

עו"ד טוני גולדנברג מפרקליטות מחוז תל-אביב מסרה בתגובה: "לדעת הפרקליטות, העונש חמור, והולם ויש להרשעה חשיבות גבוהה. זהו תיק מיוחד שבו הנאשם הוא אישיות בכירה בבנק לאומי, ומתוקף תפקידו ניצל את סמכותו ואת שיקול-הדעת שלו במסגרת עבודתו בכדי לתת אשראי לאנשים. כל מטרת נתינת האשראי היא בבחינת גניבת מיליונים מהבנק.

"הכרעת וגזר הדין מעבירים מסר חשוב לכל אותם אנשים שיושבים קרוב לקופות הציבוריות ומשתמשים בקופות ציבור לצורכיהם".

האישום: מתן הלוואות סולו לחברים

מנחם (מיקי) פרידמן שימש כמנהל הסניף המרכזי של בנק לאומי שברחוב יהודה הלוי בתל-אביב, משנת 2003 ועד לספטמבר 2007 . הוא שימש גם כיו"ר ועדת האשראי בסניף המרכזי, וכן שימש חבר בוועדת האשראי העליונה של בנק לאומי, שבראשה עמד מנכ"ל הבנק. בספטמבר 2007 מונה פרידמן לתפקיד מנכ"ל בנק לאומי בריטניה, ולצורך תפקידו זה הוא עזב את עבודתו בסניף המרכזי ועבר להתגורר בלונדון.

ב-2009 הוגש כתב האישום נגד פרידמן, שבו נטען כי הוא קשר קשר עם חבריו, מאיר עובדיה ועמי מנור, לפיו כספים שיתקבלו במירמה מהסניף המרכזי - יועברו לידי רפי עובדיה, בנו של מאיר, ולידי אייל קורנבליט.

בינואר 2006 קשר עובדיה קשר עם פרידמן, לפיו עובדיה ישלח למשרדו בסניף המרכזי אנשים שיבקשו הלוואת סולו - הלוואה הניתנת על סמך אמון בחוסנו ואמינותו הפיננסית של הלווה, ללא העמדת ביטחונות כנגדה, לאחר שנבדקת יכולתו לעמוד בהחזרי ההלוואה.

לפי תוכנית המירמה, האנשים שנשלחו למשרדו של פרידמן ביקשו אשראי סולו של מיליוני שקלים, על בסיס הצהרת עושר פיננסי, כאשר פרידמן אישר לאותם לווים את האשראי המבוקש, מבלי לבדוק את הנתונים המוצהרים על-ידם ומבלי לבחון את יכולתם להחזר ההלוואה. לאחר קבלת הלוואת הסולו, הוסכם כי הלווה יעביר את כספי ההלוואה לידי רפי עובדיה ואייל קורנבליט. כך, למשל, קיבלו לווים פיקטיביים הלוואה של 1.5-4 מיליון שקל בתוך רבע שעה.

במסגרת הקשר האסור איתרו רפי עובדיה וקורנבליט ביחד עם מאיר עובדיה אנשים שישמשו אנשי-קש לצורך בקשת ההלוואות הפיקטיביות, בהם דוד וענונו, אברהם גולדנברג, ניסים נרדיה, מרדכי בנבנישתי, עופר דיגמי וקורנבליט.

מאיר עובדיה, שהורשע בסיוע לקבלת דבר במירמה ובתיווך לשוחד, נדון ל-6 חודשי עבודות שירות; רפי עובדיה נדון לשנתיים מאסר; ורוב הלווים הפיקטיביים נדונו למאסר בפועל לתקופות של עד שנתיים.