השותפות ב"תמר" מתכננות השקעה של 1.5-2 מיליארד ד'

השותפות בוחנות אפשרות הרחבה באופן שיכולת עיבוד מערך ההפקה תגיע להיקף של עד 20.4 BCM (מיליארד מטר מעוקב) לשנה עם יכולת אספקה של כ-16 BCM לשוק המקומי

השותפות בשדה "תמר" מתכננות השקעה של 1.5-2 מיליארד דולר במטרה להרחיב את יכולת ההפקה של השדה. כך עולה מהדוחות הכספיים של אבנר ודלק קידוחים שפורסמו אמש. השותפות הנוספות ב"תמר" הן נובל אנרג'י ,ישראמקו ודור גז.

ההשקעה מתבקשת בעיקר על רקע ההסכם שחתמו השותפות בחודש מאי השנה עם UFG לפיו יסופקו מתמר BCM 4.5 לשנה למשך 15 שנים. מאחר וקיבולת מתקני ההנזלה של UFG הינה כ-7 BCM לשנה, בוחנים שותפי תמר ו-UFG אפשרות להגדלת היקף האספקה השנתי האמור באופן משמעותי וזאת מבלי להגדיל את הכמות המירבית הכוללת במכתב הכוונות שנחתם.

לכן, נובל אנרג'י בוחנת בין היתר, אפשרות הרחבה באופן שיכולת עיבוד מערך ההפקה תגיע להיקף של עד 20.4 BCM (מיליארד מטר מעוקב) לשנה עם יכולת אספקה של כ-16 BCM לשוק המקומי.

לחברת יוניון פנוסה (UFG) יש מתקן הנזלת גז בדמייטה, מתקן שהופסקה פעילותו כבר בשנת 2012, וזאת לאור החלטת ממשלת מצרים להשתמש בגז לצרכים פנימיים. גם לחברת BG הבריטית יש מתקן הנזלה באידקו, והעובדה שאף אחת מהשתיים לא הייתה מסוגלת למלא אחר התחייבויותיהן ללקוחותיהן בשווקים הבינלאומיים עקב מחסור גז בשוק המקומי המצרי, גרמה לנזקים עצומים אצלן.

הרחבת יכולת ההפקה של תמר מתוכננת לכלול עד שלושה קידוחי הפקה נוספים אשר יחוברו למערך ההפקה, צינור אספקה נוסף משדה תמר לפלטפורמת תמר ושידרוג פלטפורמות תמר ומרי B.

בנוסף, יונח צינור מפלטפורמת תמר למתקני UFG במצרים, אשר עלות הנחתו ותפעולו תחולק בין שותפי תמר לבין UFG באופן ששותפי תמר יישאו בעלות הנחתו ותפעולו עד לנקודה שתקבע בגבול בין ישראל למצרים ו-UFG תישא בעלות הנחתו של הצינור ותפעולו מנקודה זו ועד למתקני UFG. בהנחה שההסכם המחייב ייחתם, אספקת הגז מפרויקט תמר למתקני UFG במצרים מתוכננת לשנת 2017.

בשנה שעברה תבעה יוניון פנוסה את מצרים בטענה כי זו הפרה את ההסכם בניהן, והובילה בכך לנזק כספי עצום לחברה. המצרים חייבים כ-5.9 מיליארד דולר לחברות גז ונפט זרות אשר השקיעו במצרים. בספטמבר האחרון פרסמה סוכנות הידיעות הבינלאומית כי חברת יוניון פנוסה שוקלת לוותר על תביעת הענק נגד מצרים, זאת אם מצרים תתיר לה לייבא את הגז הישראלי למתקן ההנזלה שלה בדמייטה.

בנוגע לפיתוח מאגר לוויתן נאמר בדוחות כי עלות פיתוח השלב הראשון של מאגר לוויתן מוערכת בכ-6-7 מיליארד דולר. אם תאושר תוכנית הפיתוח לשלב הראשון על-ידי שותפי לוויתן ברבעון הראשון של שנת 2015, ההערכה היא שתקציב הפיתוח הכולל בשנים 2014-2015 יהווה 20%-30% מסך התקציב המשוער ובכל אחת מהשנים 2016 ו-2017 יושקעו 30%-40% מהתקציב.

עוד עולה מהדוחות כי רווחי דלק קידוחים לרבעון השלישי ב-2014 הם מעל 22.5 מיליון דולר, ירידה של כמיליון דולר לעומת אותה התקופה אשתקד. כמו כן, מכרה השותפות 2.2 מיליארד מטר מעוקב של גז (BCM), עלייה של 37% מהרבעון הקודם. נתון מעניין הוא שמחיר הגז הממוצע ירד מ-5.9 ליחידת חום ל-5.6.