הרגולטור הבריטי חוקר: האם הפרמיירליג מוכרת זכויות באופן חוקי?

באנגליה צריכים הצופים לשלם כ-51 ליש"ט מדי חודש כדי לצפות במשחקי הליגה, סכום גבוה משמעותית מיתר הליגות הבכירות באירופה

דייגו קוסטה, צ'לסי, פרמיירליג / צלם: רויטרס
דייגו קוסטה, צ'לסי, פרמיירליג / צלם: רויטרס

הפרמיירליג ניצבת בפני מכשול קשה סביב הסכמי הטלוויזיה העתידיים שלה: Ofcom, גוף הרגולציה והממונה על ההגבלים העסקיים בתקשורת הבריטית, הודיע השבוע על פתיחת חקירה בנוגע לשיטת מכירת זכויות השידור של הליגה האנגלית הבכירה. Ofcom יבדוק האם העובדה שרק 41% מהמשחקים בכל עונה, 154 מתוך 380, נמכרים לזכייני השידורים - מהווה הפרה, שתוצאתה הסופית היא העלאה משמעותית במחירים שנאלצים הצופים לשלם למחזיקי הזכויות.

פתיחת החקירה הגיעה לאור תלונה שהגישה בנושא חברת הכבלים Virgin Media, שאינה מחזיקה בזכויות (אלו נמכרו לחברות BSkyB ובריטיש טלקום, בעבור סכום שיא של 3 מיליארד ליש"ט לשנים 2013-2016, קפיצה של 71% ביחס להסכם הקודם). בתלונה, הדגישה Virgin כי כיום, "אוהד כורסה" שמעוניין לצפות בכל המשחקים המשודרים בפרמיירליג, צריך לשלם כ-51 ליש"ט מדי חודש לפלטפורמות המשדרות. זאת בזמן שבגרמניה משלמים הצופים 21 ליש"ט בחודש עבור שידורי הבונדסליגה, באיטליה 25 ליש"ט, בספרד 18, ואילו הצרפתים נפרדים מ-10 ליש"ט בלבד בחודש כדי לראות את משחקי ה"ליג 1". יש לציין כי בליגות אלו "משודרים ישירות כלל המשחקים מדי עונה", מדווח ה"דיילי מייל". לטענת Virgin, שיטת "ההקצבה" של פחות ממחצית משחקי הפרמיירליג בכל עונה לשידורים בטלוויזיה - גורמת לאינפלציה בעלויות רכישת הזכויות - שלאחר מכן מגולגלות אל הצרכנים.

ב-Ofcom הודיעו כי במהלך חקירתם, הם יתייעצו עם ארגוני אוהדים שונים לגבי השקפתם על הנושא. בפרמיירליג אמרו בתגובה כי "אנו מוכרים את הזכויות בהתאם לכל חוקי ההגבלים העסקיים של בריטניה והאיחוד האירופי, ונוכל להוכיח זאת ל-Ofcom במסגרת הבדיקה". בפרמיירליג צפויים לטעון כי הגדלת כמות השידורים השנתית עשויה להפחית את כמויות הקהל שמגיעות למגרשים. החקירה, שעשויה לאלץ את הפרמיירליג לבצע רפורמה מקיפה בשיטת מכירת הזכויות - תתחיל באופן מיידי, ובאופן טבעי תדחה את הוצאת מכרזי השידורים לשנים הבאות.

בתוך כך, צרה רגולטורית נוספת נפלה על ליגת הכדורגל העשירה בעולם מכיוונו של המפקח הבריטי על ההימורים. ה"אינדיפנדנט" מפרסם כי על-פי החוק החדש בממלכה, שנכנס החודש לתוקף - לחברות הימורים זרות אסור לפרסם את עצמן על אדמת האי, באף פלטפורמה - אלא אם ישיגו לכך אישור ספציפי מהמפקח על ההימורים.

אחד מהסכמי החסות החדשים, בין ארסנל לסוכנות ההימורים הקנדית Bodog, כבר עלה על הרדאר של המפקח - שכן ל-Bodog אין רישיון כזה. לטענת החברה, מדובר על שיתוף פעולה שיווקי - ולכן הוא "כשר" מבחינת החוק.

על-פי הערכות, ביטולם של כלל הסכמי החסות של קבוצות הפרמיירליג עם מפעילי הימורים מחו"ל עשוי לגרום למועדונים אובדן הכנסה שנתי של עד 90 מיליון ליש"ט.