מבחן דרכים: פולקסווגן פאסאט החדשה - עדיין לא פרימיום

מתחת לכסות השמרנית והמוכרת, הפאסאט החדשה היא מכונית חדשה לגמרי עם יותר מרווח, יותר ביצועים והרבה יותר טכנולוגיה ■ האם זה יספיק לה כדי להשתחל לרווח השיווקי הצר שבין סקודה לאאודי?

מה מהר עוברות השנים. מאז אותה פאסאט ראשונה שאני זוכר כילד, שהוצגה בשנת 1973, עברו כבר שמונה דורות ופולקסווגן ייצרה כ-22 מיליון יחידות מכל גרסאות הדגם. פאסאט הוא גם הדגם הנמכר ביותר של המותג - 1.1 מיליון יחידות בעולם, כל 29 שניות הוא נמכר, והדור השמיני שלו - כך לפי אנשי פולקסווגן - שואף לגשר על פער המעמדות המותגי, ולפתוח פתח לסטטוס הנחשב של מותג פרמיום.

הפאסאט החדשה שונה מהותית מקודמתה, ובאותה עת מצליחה להישאר דומה. בכל זאת, מדובר בדגם מוביל מותג, ועוד מותג גרמני ששמרנות היא שמו השני. כלומר, נעשתה כאן מלאכה רבה.

פולקסווגן הפחיתה 85 ק"ג ממשקל המכונית, בזכות שימוש בפלטפורמה המודולרית של היצרן ושימוש בחומרים קלי משקל. הפלטפורמה הגמישה אפשרה להגדיל את בסיס הגלגלים ב-79 מ"מ משמעותיים ביותר, מבלי להיקנס באורך מוגדל. אותו אורך אפילו קוצץ ב-2 מ"מ בזכות צמצום סרחי העודף בקצוות. יחד עם המרכב שהונמך כל הנתונים הללו גם מפנים חלל נוסף לנוסעים ולמטען, ובעיקר משפיעים משמעותית על התכונות הדינמיות של המכונית.

אי אפשר לטעות במראה של הפאסאט החדשה. תאהבו אותו או לא - זה עניין סובייקטיבי לגמרי - אבל לא תוכלו להתעלם מהנוכחות. אם זה בגלל פנסי ה-LED והשבכה הקדמית, שיוצרים פנים זועפים ואגרסיביים, או בשל קו המותניים המתמשך והירכתיים הרבועים והרחבים, שיוצרים דימוי של בסיס איתן ויציב.

חלל הפנים גם הוא חדש לגמרי, עיצובו מרשים למדי ומנעד החומרים שבו רחב. בגרסאות האבזור הגבוהות ביותר יש לוח שעונים שהוא בעצם מסך LCD ניתן לתכנות, שנותן תמונה חיה של מפת הניווט וכמובן מתפעל את כל מערכות המשנה של המכונית. ויש עוד מערכות עזר רבות שנוספו לחבילה הזו: בלימת חירום מלאה עם ניטור של הולכי רגל; סיוע בחניה עם נגרר (אני חייב כזה!); בקרת שיוט אקטיבית; תצוגה עילית; ועוד. אהבנו במיוחד את הקונץ העיצובי של פתח האוורור, שנמשך לכל רוחב הדשבורד ומזכיר את דגמי העבר של פאסאט.

חלל הפנים צמח ב-33 מ"מ, וזה מורגש בעיקר במושבים האחוריים המרווחים מאוד. אלו - בגרסאות המאובזרות שהיו בהשקה - מציעים לא רק חלל נדיב בכל ממד, אלא גם תמיכה טובה בגוף וצפיפות ספוג נעימה. נפח תא המטען גדל ב-21 ליטר, לנפח עצום של 586 ליטר, ואם תבחרו דווקא בגרסת הסטיישן יעמדו לראשותכם עד 1,780 ליטר של חלל למטען, שאותו תעמיסו אחרי שהמושבים האחוריים יתקפלו למשטח אחיד עם רצפת תא המטען.

בהשקה נהגנו ב-TSI 1.4 ליטר החדש, אשר מפיק 150 כ"ס ו-25 קג"מ מ-1,500 סל"ד; וכן בשני מנועי דיזל TDI 2.0 ליטר - האחד עם 150 כ"ס ו-34 קג"מ והאחר מצויד בשני מגדשי-טורבו - 240 כ"ס ו-50 קג"מ. הכוח יורד לכביש דרך DSG רובוטית כפולת מצמדים לגלגלים הקדמיים, או הנעה כפולה בחלק מהדגמים.

נוחות הנסיעה לא מרשימה

הכבישים הצרים והמפותלים של סרדיניה הגבילו את האפשרות להתרשם באופן מלא מחוויית הנסיעה, ובכל זאת חזרנו עם תובנות. הביצועים של המנועים החדשים מרשימים מאוד, זה נכון לגבי ה-TSI שמרגיש מספיק חזק ובשרני כדי להזיז כמעט 1,400 ק"ג של מכונית באופן נמרץ. ההאצה ל-100 קמ"ש לוקחת פחות מ-9 שניות, עם זמינות כוח טובה ופעולה חלקה מעל 2,000 סל"ד.

גרסת הדיזל, עם 150 כוחות סוס, בהחלט מספקת את הסחורה, וגם משלבת יפה בין ביצועים לחיסכון בסולר - אבל לא תדעו שחסר לכם משהו עד הנהיגה בדיזל החזק, בעל 240 כ"ס ו-50 קג"מ. מדובר במנוע הדיזל 2 ליטר החזק ביותר בייצור סדרתי; אפילו עם ההנעה הכפולה קשה לפעמים להוריד את הכוח, והשפעת המומנט על ההתנהגות בכביש מורגשת מאוד.

ההתנהגות של הפאסאט אופיינית לפולקסווגן - מאוזנת, צפויה ונכונה. החרטום יקטין רדיוס אם תרימו את הרגל מהמצערת בכניסה לפנייה, או ירחיב לתת-היגוי תחת כוח. בכל מצב הזנב נותר נטוע. רכבי ההדגמה של ההשקה צוידו כולם במערכת מתלים אקטיבית - כזו שקשה להאמין שתגיע אלינו, ואם כן אז רק כחלק מחבילת האבזור היקרה ביותר.

המערכת מאפשרת לבחור בין כמה מצבי מתלים, בין נוחות לנהיגה דינמית, ובאף אחד מאלו לא מצאנו את הנירוונה אשר תספק נוחות וריסון טובים למרכב. בכלל, לא התרשמנו מנוחות הנסיעה בפאסאט - אפילו שהבידוד מעולה, המתלים התקשו לטפל במהמורות ונראה היה שהם מסתדרים טוב יותר עם קימורים מאשר עם קערים.

למרות השאיפה לדלג לקומת הפרימיום, מצאנו כמה פגמים שחזרו על עצמם בתוך המכונית (דגמי תחילת יצור), פערים גדולים ולא אחידים בין המשטחים השונים בדשבורד.

הפאסאט היא בהחלט הדגם החשוב ביותר של פולקסווגן, אך לא הייתי ממהר לתייג אותו כמוצר פרימיום - עדיין. המראה המעודכן נכון ומעביר מסר חזק וברור יותר של איכות, עם האסרטיביות הראויה; ההיצע החדש, שלא לומר חדשני, של מערכות הנעה מציע יכולת דינמית מצוינת, לצד חיסכון בדלק וצמצום פליטת מזהמים (צפויה בהמשך גרסה היברידית 218 כ"ס); וההנדסה של הדור השמיני הופכת אותה לפאסאט הטובה בעולם.

ולמרות כל אלה - זה עדיין לא פרימיום. מדוע? בגלל נוחות נסיעה שחסרה, איכות חומרים טובה אך לא מצוינת בתא הנוסעים והרכבה בינונית למדי שלהם. גם טווח המחירים דחוק למדי - מלמעלה אאודי מרחיבה את ההיצע עם דגמים קטנים וזולים מאי פעם, ומלמטה סקודה וסיאט מציעות איכות לא פחות טובה בתג מחיר מופחת. בהחלט אתגר לא פשוט.

פאסאט
 פאסאט

הכתב היה אורח פולקסווגן בסרדיניה

חלק מהמתחרות

מאזדה 6

מובילת המכירות המקומית בקטגוריה, מאזדה 6 החדשה, מטפסת גם היא לכיוון הפרימיום.

זוהי מכונית גדולה ומרווחת וב-187 אלף שקל מקבלים את הדגם הכי מאובזר, עם מנוע 2.5 ליטר בהספק 188 כ"ס, ותא נוסעים מפואר

אופל אינסינייה

הבחירה המועדפת על הח"כים שלנו מגיעה מגרמניה, עם מנוע 1.6 ליטר חדש בהספק 170 כ"ס ותיבת הילוכים משודרגת. יש לאופל אינסינייה תא מטען רציני ועיצוב פנים מודרני. 190 אלף שקל לפני מבצעים עולה הדגם המהודר, עם ריפוד עור ושאר פינוקים

וולבו S60

עבור 190 אלף שקל מציעה וולבו את ה-S60 בעלת המראה הרענן והספורטיבי. יש לה תא נוסעים מאובזר ומנוע 1.6 ליטר טורבו בהספק 180 כ"ס, שמשודך לתיבה אוטומטית מדור אחרון. תוספת של 9,000 שקל תשדרג את המנוע ל-2 ליטר טורבו עם 245 כ"ס