מנכ"ל אדמה על ההנפקה: "נמתין לתנאים יותר מתאימים"

בהנפקה תכננה אדמה להנפיק 23.5 מיליון מניות ב-16-18 דולר למניה, אולם האמריקאים סרבו לשלם את המחיר הזה ■ בבורסת ת"א ספקולנטים זריזים כבר עטו על דסק"ש, בעלת מניות באדמה, והפילו את מנייתה ב-9%

חן ליכטנשטיין / צילום: יונתן בלום
חן ליכטנשטיין / צילום: יונתן בלום

הנפקת אדמה (לשעבר מכתשים אגן) בוול סטריט בוטלה, זאת בשל ביקושים נמוכים מצד משקיעים אמריקאיים במחיר שבו ביקשה החברה להנפיק (16-18 דולר), למרות שבארץ נרשמה התעניינות מצד משקיעים מוסדיים.

במסיבת עיתונאים אמר מנכ"ל החברה, חן ליכטנשטיין, כי "אנחנו החלטנו במהלך השעות האחרונות כתוצאה מהתנאים בשוק האגרוכימיה, שנעצור את ההנפקה שהיתה מתוכננת להיום. החלטנו שלא נהיה מוכנים להוציא את המניות החוצה מהטווח המקורי שביקשנו, ואנחנו נמתין לתנאים יותר מתאימים בשוק.

"לחברה יש פוטנציאל אדיר קדימה ובגלל ובגלל תנאי השוק נמתין לתנאים יותר טובים. נתקדם עם סגירת העסקה בסין, וזה המסר שלנו".

ליכטנשטיין אמר כי "הביקושים בישראל היו יוצאים מהכלל ואנחנו מודים עליהם. היו גם ביקושים מאוד משמעותיים מחוץ לישראל ממשקיעים באיכות שלא ראיתי כזאת קודם לכן, אבל למרות העניין הגבוה שהגיע מהם, היתה תחושה אצלם שחברות בתעשייה שלנו נמצאות בלחץ עסקי, וזה משך את מחירי ההנפקה כלפי מטה, לרמה שלא רצינו להיות בה. לפעמים המשקיעים בארץ יותר מתגמלים מאשר בחו"ל ולפעמים זה הפוך. הפעם דווקא המשקיעים בחו"ל רצו לקנות במחירים שלא רצינו למכור בהם".

כבר יותר משבוע נמצאים מנהלי החברה בסבב פגישות עם משקיעים מוסדיים בארה"ב, במטרה להנפיק את החברה בניו יורק תחת הסימול ADAM.

בהנפקה תכננה אדמה להנפיק 23.5 מיליון מניות במחיר שנע בטווח של 16-18 דולר למניה. במצב כזה תגייס החברה 376-423 מיליון דולר, כלומר שווי של 2.6-2.9 מיליארד דולר אחרי הכסף. לחתמים ניתנה אופציה לרכוש מהחברה עד 3.525 מיליון מניות נוספות, שיגדילו את היקף ההנפקה בכ-60 מיליון דולר, ואת שווי החברה בהתאם. אולם, כאמור בוטלה ההנפקה נכון לעכשיו.

בבורסת תל אביב ספקולנטים זריזים כבר עטו על דסק"ש, בעלת מניות באדמה, והפילו את מנייתה כך שהיא ננעלה בצניחה של כ-9%.

"מה שקורה למניות של החברות הגדולות בסקטור שלנו, כמו סינג'נטה ו-FMC, זה מה שרלבנטי מבחינתנו", אמר ליכטנשטיין. "למרות תנאים לא מזהירים יצאנו עם טווח אטרקטיבי למשקיעים, אבל לפי הביקושים שקיבלנו החלטנו שזה לא הזמן הנכון להנפיק".

סגן יו"ר החברה עמי אראל, אמר כי "גם מחיר של 16-18 דולר נראה לנו נמוך, אבל אמרנו שזה יעזור להשלמת המיזוג עם החברות הסיניות. כשהסתבר שהשוק חלש החלטנו שבמחיר נמוך יותר לא נמכור. הכל נעשה בשיתוף פעולה ובלחיצת יד עם אנשי חברת כמצ'יינה הסינית, השותפה של אי.די.בי באדמה. יש לנו מערכת יחסים יוצאת מהכלל איתם ולא היה שום ויכוח בינינו. אדמה תמשיך לפעול להשלמת רכישת הנכסים הסיניים מידי כמצ'יינה, באמצעות אפשרויות מימון אחרות שאותם נחפש. היתה כאן הרמוניה בינינו לבין הסינים והכל נעשה ברוחו טובה. יש תמיכה מלאה להחלטה, הן של אדוארדו אלשטיין ושל מוטי בן משה (בעלי השליטה באי.די.בי), והן של היו"ר הסיני של אדמה".

בתשובה לשאלה אם לא היה נכון יותר לנסות להנפיק בת"א, אמר ליכטנשטיין: "תכננו בכל מקרה לבצע רישום כפול בת"א לאחר ההנפקה בחו"ל, ככה שזה לא היה משנה אם היינו מחליטים להנפיק דווקא בת"א. מה שחשוב זה רמת הביקוש הגבוהה שקיבלנו ממשקיעים בישראל, ובכל מקרה אנחנו לא פוסלים את הבורסה בת"א".