פרסום תעודת הזהות הבנקאית יידחה בכשנה ל-2016

התכנית המקורית הייתה להשיקה ב-2015 ■ העיכוב בשל ההיערכות המיכונית בבנקים

דודו זקן / צלם: איל יצהר
דודו זקן / צלם: איל יצהר

פרסום תעודת הזהות הבנקאית יחל רק בפברואר 2016, כך עולה מהחלטה שפרסם היום בנק ישראל, במסגרת ההוראה הסופית על הנפקת המסמך. נציין כי התכנית המקורית הייתה שתעודת הזהות, הכוללת פרטים על הנכסים והתחייבויות של הלקוחות ועל העמלות שהם משלמים, תתפרסם כבר בשנה הבאה.

יחד עם זאת, בבנקים הסבירו לבנק ישראל שהנפקת מסמך שכזה הכולל שורה של פרטים, שאינם כולם זמינים במערכות הבנקים, מאד מורכבת. בבנקים ציינו כי מדובר בהיערכות מיכונית שצפויה לקחת זמן, ובסופו של דבר בנק ישראל השתכנע והסכים לדחות את הפרסום לשנת 2016.

עוד נציין כי חלק מרכזי מתעודת הזהות הוא פרסום דירוג האשראי של הלקוחות. הבנקים יתכוננו מבחינה מיכונית גם לפרסום נתון זה, אך לא בטוח כי הוא יפורסם ב-2016.

לפני שהצגת דירוג האשראי תתבצע, יצטרכו הרגולטורים לבצע צעדים משלימים כגון חקיקה האוסרת שימוש לרעה בנתונים והקמת קרן אשראי לאוכלוסיות חלשות, מתוך חשש ששימוש בתעודת זהות בנקאית ידיר אוכלוסיות חלשות מקבלת אשראי.

השקת תעודת הזהות הבנקאית היא אחד הצעדים המרכזיים שמקדם המפקח על הבנקים דודו זקן מזה שנתיים, מאז פרסם את מסקנות הוועדה להגברת התחרותיות בבנקים. הציפייה היא שפרסום תעודת הזהות, ישפר את התחרות במערכת הבנקאית, שכן לבנקים יהיה יותר מידע על לקוחות חדשים, והם יוכלו להציע להם הצעות טובות יותר מההצעות שהם מציעים היום, כאשר אין להם מספיק פרטים עליהם.