תל אביב תקועה בכלכלה הישנה

בכל עולם נוטה כיוון הצרכנות לשיתוף מוצרים במקום רכישתם

ידידתי ב' מתגוררת בגפה בדירה בבעלותה בדרום תל אביב אותה רכשה לפני מספר שנים בזמן שהמחירים עוד היו שפויים דיים, עם קצת עזרה, חסכונות ומשכנתא גבוהה. היא עובדת בענף התקשורת ומתפרנסת במידה כזו, המאפשרת לה חיים צנועים. כמו רבים אחרים, גם היא מתמודדת יום יום עם יוקר המחייה ומזדהה עם הביקורת הציבורית המועלית נגדה.

לפני מספר שנים גילתה ב' את אתר Airbnb ומאז ומעת לעת היא משכירה את דירתה לתיירים בעיקר בעיתות הקיץ ומהלך זה מאפשר לה לייצר השלמת הכנסה שמאפשרת לה "מותרות" כמו חופשה שנתית ובילויים.

מנגד, אוהב עמי בספק גר בתל אביב אבל בבעלותו דירה בעיר. מטעמיו שלו החליט שלא לגור בה ואף לא להשכירה לדיירים בהשכרה ארוכת טווח אלא דווקא לחלק אותה כדי להשכירה לתיירים דרך Airbnb.

כנראה שאוהב עמי מבין מה הוא עושה משום שאינו לבד - בכל העולם משקיעים גילו את היתרונות שבהסבת דירות לשכירות לטווח קצר באמצעות פלטפורמת Airbnb. הדבר משתלם יותר משכירות ארוכת טווח בין היתר משום שאינו מוכר במערכות המיסוי ומאפשר חופש וגמישות מצד המשכירים בנכס שבבעלותם.

לפני מספר ימים הגישה עיריית תל אביב תביעה נגד אוהב עמי במה שמסתמן כעליית מדרגה במתח שבין העיר וחלק מתושביה למשכירי הדירות באמצעות Airbnb. הטענה של העירייה והשכנים כי הדירה חולקה שלא כחוק וגורמת לטרדה עבור השכנים בהיותה יחידת נופש עם תחלופה גבוהה של תיירים.

להגנתה של תל אביב יאמר כי היא לא לבד. ערים בעולם כגון ברלין וניו יורק מגבילות ואף אוסרות על Airbnb לפעול בתחומן, לעומת ערים אחרות כגון אמסטרדם ולונדון המבינות את הפוטנציאל החברתי, הכלכלי והסביבתי הטמון בפעילות האתר כמו גם בפלטפורמות שיתוף נוספות, ומעודדות שימוש בהן.

הקולות התוקפים את המשתמשים ב-Airbnb טוענים לפגיעה במרקם העירוני בכך שהסבת דירות כיחידות נופש גורם למצוקה נדל"נית ולעליית מחירי השכירות, להפסד כספי מצד המדינה בהעדר גביית מס וכמובן, לפגיעה בענף המלונאות המפסיד לקוחות.

גם אם יש מידה רבה של אמת בטענות אלה, המהלך של עיריית תל אביב היה פזיז ושגוי מיסודו. מבלי להתייחס לעובדה שדווקא עיר כמו תל אביב אמורה לעודד פתרונות תיירות בהנתן מצוקת יחידות התיירות בעיר, מהלך זה מתעלם מתהליכים עולמיים ארוכי טווח בריאים ורצויים במסגרת התפתחות הכלכלה השיתופית, שבה מתקיים שיתוף במוצרים ובשירותים בין אנשים במקום רכישתם.

ביטויים של הכלכלה השיתופית רבים, מגוונים ונוגעים בתחומים רבים הקשורים בחיינו. לדוגמה, שירותים כגון תל אופן ו-car2go מספקים פתרונות תחבורתיים ולחילופין, שרותי מחשוב ענן הינם תחליף מתקדם וזול לדיסק הקשיח. המכנה המשותף של אלה הוא היווצרותים של קהילות משתמשים רבים על פחות מוצרים ושירותים ועל כן נוצר חסכון סביבתי בצמצום הצריכה והשימוש במשאבים, לצד חסכון כלכלי בצרכנות נבונה ואף יתרון חברתי, במקרים בהם היוזמה מובילה לשגשוג בחיי קהילה.

אמת, בכדי להוביל לשגשוג רצוי של Airbnb כמו גם שאר הפתרונות של הכלכלה השיתופית, על הרגולציה המקומית והארצית לספק פתרונות ומענה לביקורת המועלית, אולם עליה לעשות זאת בגישה מעודדת ומאפשרת ולא מדכאת וחוסמת. כך לדוגמה, ערים המעודדות שיתוף בנדל"ן מחייבות את המשכיר לדיווח מלא לצרכי מס ומגבילות את משך ההשכרה לתקופה מוגבלת ובכך, מבטיחות כי נכס שנועד לצרכי מגורים אינו מוסב בכללותו כיחידת נופש.

תל אביב כמו גם ערים נוספות בישראל, צריכות ללמוד ממקרים אלה וכך נוכל להבטיח שגם ב' תמשיך להנות משימוש מושכל במשאבים שברשותה ותמשיך לנצל את מה שהעיר יכולה לספק לה.