המועצה לצרכנות: יש לסמן מחיר ליחידה במארז

פנתה לממונה על הגנת הצרכן בבקשה להרחיב את חובת הסימון הקיימת, כדי שניתן יהיה להשוות מחירים ביחס למוצר דומה - וכך להתמודד טוב יותר עם יוקר המחיה ולבצע קנייה מושכלת

קניות / צילום thinkstockphotos
קניות / צילום thinkstockphotos

החיוב לפרסם על מוצרים מחיר ליחידת מידה היה צעד חשוב עבור הצרכן, וגם אם בפועל קשה לפעמים משימת האיתור על המדפים - הוא בהחלט מקל על היכולת להשוות בין מוצרים שונים. כעת, מבקשת המועצה הישראלית לצרכנות להרחיב את הצעד הזה שלב נוסף, ולחייב ציין את המחיר לפריט בודד במארז שכולל כמה יחידות ממוצר.

במכתב לממונה על הגנת הצרכן והסחר ההוגן, עו"ד תמר פינקוס, קורא מנכ"ל המועצה, עו"ד אהוד פלג, להביא לתיקון תקנות הגנת הצרכן ולהנהיג את הסימון המדובר, כדי שניתן יהיה להשוות מחירים ביחס למוצר דומה - וכך להתמודד טוב יותר עם יוקר המחיה ולבצע קנייה מושכלת.

למועצה לצרכנות, מתברר, מגיעות לא מעט תלונות מצרכנים המתקשים לבצע השוואה בין מוצרים המגיעים באריזות בגדלים שונים, ואינן נושאות ציון המחיר ליחידת מידה. ציון כזה מאפשר השוואה נאותה של המחיר ביחס לתמורה: כך למשל, מארזי סוללות הנמכרות אלה לצד אלה בגדלים שונים - אריזה אחת כוללת ארבע סוללות, האחרת שישייה וחבילה נוספת עשר סוללות - כשהחישוב בדרך לקופה נעשה מורכב ומבלבל.

בדיקת המועצה העלתה כי מדובר בבעיה צרכנית שפתרונה מצוי ומוכר בעולם. כך, למשל, נקבע בדירקטיבה האירופית כי יש לחייב את העוסקים לסמן את המחיר לפי יחידת מידה (משקל או נפח) או לפי פריט במארז. גם בבריטניה התקנות העוסקות בחובת סימון מחירים מחייבות בין היתר הצגת המחיר הכולל וגם לפי יחידת מידה, וכן חובת סימון מחיר פריט בודד במארז.זוהי אינה הפעם הראשונה שבה מנסה המועצה לטפל בבעיה: כבר בשנת 2012 פנתה לשר התמ"ת דאז, שלום שמחון, אשר הורה לקדם את הנושא - ש"נתקע" בהמשך הדרך.

"עריכת קניות הופכת לעתים לתרגיל מתמטי מסובך", אומר מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, "הנמצא מעבר ליכולתם או לסבלנותם של צרכנים רבים המתייאשים מלבצעו. הזכות לקבל מידע בר-השוואה היא זכות בסיסית של צרכן, ומטרתה לאפשר לו לממש את זכותו לבצע בחירה מושכלת לגבי הקנייה הכדאית. הבעיה זכתה כבר למענה חלקי בחובה המוטלת לציין מחיר ליחידת מידה, אך יש להשלים את המלאכה".