בירן וויסמן החליטו לעמוד מאחורי חובות האג"ח של רוזבאד

בירן ווייסמן הזרימו עד היום יותר מ-200 מיליון שקל בהון ובהלוואות כדי לתמוך ברוזבאד, שהסתבכה בהשקעות גרועות בנדל"ן בגרמניה וברומניה

דודי ויסמן ושרגא בירן / צילום: קובי קנטור
דודי ויסמן ושרגא בירן / צילום: קובי קנטור

לאחר תקופה ארוכה של חוסר ודאות החליטו השותפים המסוכסכים שרגא בירן ודודי ויסמן להכניס את היד לכיס - השניים ימשיכו לתמוך בחברת הנדל"ן הכושלת רוזבאד, כך נודע ל"גלובס".

בירן ווייסמן הזרימו עד היום יותר מ-200 מיליון שקל בהון ובהלוואות כדי לתמוך ברוזבאד, שהסתבכה בהשקעות גרועות בנדל"ן בגרמניה וברומניה. בשוק חששו, כי השניים ישנו כיוון ויפסיקו לסייע לה לעמוד בהתחייבות למחזיקי האג"ח; אלא שכאמור, השניים צפויים להודיע כי יכניסו יד לכיס וימשיכו לתמוך בה גם בתשלום הקרוב, בשבוע הבא, בכ-28 מיליון שקל נוספים.

עו"ד בירן מחזיק בכ-80% מביילסול, החברה-האם של רוזבאד. ויסמן, קרוב משפחה של בירן ושותפו לשליטה גם בענקית הקמעונאות, הנדל"ן והאנרגיה אלון רבוע כחול, מחזיק ביתרת המניות. בימים הקרובים תזרים ביילסול לרוזבאד כ-28.5 מיליון שקל, בהלוואה שמטרתה לממן את התשלום הקרוב למחזיקי האג"ח, ב-30 בנובמבר.

בשוק העריכו עד היום, כי ויסמן מעוניין להזרים את חלקו בכסף לרוזבאד, ולגבי עיקר הסכום, שאותו אמור להזרים בירן, לא הייתה ודאות. עתה מתברר, כי חרף חילוקי הדעות בין ויסמן לבירן, האחרון ישתתף בהלוואה לחברה-הנכדה, בהיקף של כ-23 מיליון שקל.

מוקדם יותר החודש דיווחה רוזבאד, שלה התחייבויות אג"ח של 73 מיליון שקל, כי פנתה לבעלת השליטה בה (ביילסול), בבקשה לקבל הבהרה - האם בכוונתה להמשיך לתמוך בה, כפי שעשתה רבות בעבר, ולהעמיד לטובתה את המקורות הנדרשים לצורך פירעון התשלום הקרוב למחזיקי האג"ח. עד עתה, דיווחה החברה, לא התקבלה עמדת ביילסול בנושא.

ביולי האחרון, נזכיר, ויסמן עזב את דירקטוריון החברה, בעלת גירעון של 79 מיליון שקל בהונה העצמי; זאת כחודשיים לאחר שעשה זאת היו"ר, בועז בירן (בנו של שרגא). מבחינת מחזיקי האג"ח מדובר היה באיתות מבשר רעות. באוקטובר אף התכנסה אסיפת מחזיקי אג"ח של החברה, אשר ממנה נעדרו הבעלים, והדבר הגביר את חששות המחזיקים, מפני אפשרות כי הם יפסיקו לעמוד מאחורי התחייבויותיהם לרוזבאד.

נכון לסוף הרבעון השני השנה היו בקופת רוזבאד מזומנים בהיקף של 3.5 מיליון שקל בלבד. למעשה, לחברה אין פעילות רבה שניתנת לשיקום; באחרונה אף נודע, שבעקבות הפרה של אמות המידה הפיננסיות של הלוואה של כ-105 מיליון אירו, שנלקחה למימון רכישת פורטפוליו הנכסים של רוזבאד בגרמניה, נדרשה החברה להעמיד את ההלוואה לפירעון מיידי. בשל כך, השותפויות המחזיקות בנכסים הודיעו, כי בכוונתן להגיש לביהמ"ש בגרמניה בקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון.