לין: העלאת שכר המינימום תעלה למעסיקים 8 מיליארד ש'

אוריאל לין: "קטסטרופה כללית במשק, תוך העמסת עול נוסף על המגזר העסקי - באופן שלא יוכל לעמוד בו"

אוריאל לין / צילום: תמר מצפי
אוריאל לין / צילום: תמר מצפי

המגעים בין ההסתדרות, הארגונים העסקיים ומשרד האוצר סביב הדרישה להעלאת שכר המינימום ב-1,000 שקל יימשכו היום (א') בפגישת צוותים מצומצמים שנקבעה לשעה 18:00, כשברקע דרישת המעסיקים שהממשלה תישא בעלות המלאה של המהלך, בין אם באמצעות הגדלת מענקי העבודה (מס הכנסה שלילי) ובין אם בדרך של הפחתת עלויות מעביד, כמו הפרשות לביטוח לאומי או תשלומי שעות נוספות.

"ידיעות אחרונות" דיווח הבוקר על הבנות, שלפיהן שכר המינימום יועלה בסופו של דבר ל-5,000 שקל.

באיגוד לשכות המסחר בתל אביב מזהירים כי המהלך יעלה למעסיקים כ-8 מיליארד שקל בשנה ויוביל לעלייה בשיעור האבטלה: האיגוד הודיע היום כי על פי חישובים שעשה, העלאת שכר המינימום במשק ל-5,300 שקל כפי שדורש יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, תוביל לעלייה חדה בהוצאות המעסיקים ומשמעותה לדברי נשיא האיגוד, אוריאל לין: "קטסטרופה כללית במשק, תוך העמסת עול נוסף על המגזר העסקי - באופן שלא יוכל לעמוד בו". באיגוד מזהירים עוד כי מדובר במהלך קיצוני, שעלול להוביל לעלייה משמעותית במספר המובטלים, וציינו כי בשנתיים האחרונות חלה עלייה מדאיגה במספר העסקים שנסגרו ברחבי הארץ. נתונים שמסר האיגוד מלמדים כי בשנים 2008-2009 נסגרו בישראל כ-37 אלף בתי עסק ובשנת 2013 נסגרו כ-41 עסקים.

ההסתדרות מאיימת כי אם לא תשיג בשבוע הקרוב מתווה להעלאת שכר המינימום במשק, תפתח בתחילת השבוע הבא בשביתה כללית. בהסתדרות אומרים כי המגעים עד כה התאפיינו בפערים גדולים. "כל ניסיון לשנות את חוק שכר המינימום באמצעות איום להשבתת המשק מהווה פגיעה ביסודות הדמוקרטיה", אמר היום לין. "ניהול מו"מ סביב נושא כל כך משמעותי למשק תחת איום של שביתה מהווה שגיאה חמורה, מאחר וקיימת נכונות מצד המעסיקים להעלות את שכר המינימום". לדברי לין, האיגוד אינו מתנגד להעלאת שכר המינימום, אך סבור כי יש להעלותו במסגרת של מתווה מדורג עד לרמה של 5,000 שקל, על בסיס אחיד לכל המעסיקים ובלי סלקטיביות ענפית.

אושר שילוב בעלי מוגבלויות

בתוך כך, ההסתדרות יכולה לרשום לעצמה הישג משמעותי, לפחות בעניין שילוב עובדים בעלי מוגבלויות במגזר הציבורי: הממשלה אישרה הבוקר את שילוב בעלי מוגבלויות שנקבעו להם 40% נכות ויותר במגזר הציבורי ובכל יחידה או משרד שמועסקים בו יותר מ-75 עובדים.

מדובר בהחלת ההסכם מחודש יוני שלפיו מקומות עבודה במגזר הפרטי שמעסיקים יותר מ-100 עובדים יחויבו להעסיק בעלי מוגבלויות בשיעור של 3% מכלל העובדים. יו"ר ההסתדרות, ניסנקורן: "החלת החובה להעסקת עובדים עם מוגבלויות על המגזר הציבורי משלימה תהליך חיוני שנחוץ לא רק לאוכלוסייה הנדונה, אלא לחברה הישראלית כולה".