לא כל הספונסרים הבכירים של פיפ"א נוטשים את הספינה

אמירייטס וסוני כבר עזבו את ארגון הכדורגל העולמי בשל התנהלותו; ויזה וקוקה-קולה העבירו ביקורת חריפה; חברת הרכבים קיה מביעה בינתיים נאמנות

נשיא פיפ"א ספ בלאטר / צלם: רויטרס
נשיא פיפ"א ספ בלאטר / צלם: רויטרס

פרשיות השחיתות שהכתימו את שמה של פיפ"א, בעיקר סביב בחירת מארחות המונדיאלים ב-2018 (רוסיה) ו-2022 (קטאר), גרמו כבר לשתי ספונסריות בכירות שלה - חברת התעופה אמירייטס וענקית האלקטרוניקה סוני - להודיע על הפסקת הסכם החסות עימה.

אבל בינתיים יש מי שממשיכות לשמור על נאמנות לארגון הכדורגל העולמי: דובר של קיה-יונדאי, שהתבקש על-ידי "מארקטינג מגזין" להגיב על ההתפתחויות האחרונות, אמר: "תאגיד קיה מוטורס לא מתכוון לדבר על החלטות עסקיות שנלקחות על-ידי סוני או אמירייטס. לקיה יש חוזה עם פיפ"א להעניק אירוע ספורט מצוין לאוהדי הכדורגל בכל העולם. אין לנו כרגע כוונה לבטל את החוזה הזה, ואת המחויבות שלנו כלפי האוהדים".

אחת מתוך שש הספונסריות המרכזיות האחרות של מונדיאל 2014, ויזה, אמנם לא ביטלה את החסות עם פיפ"א - אך מתחה לאחרונה ביקורת חריפה על הארגון, כשדרשה ממנו "יותר שקיפות ותקשורת הרבה יותר פתוחה וישירה". ספונסרית אחרת של גביעי העולם, קוקה-קולה, העבירה אף-היא ביקורת על התנהלותה של פיפ"א.

הזעם של ויזה וקוקה-קולה הופנה בעיקר לחוסר הנכונות של פיפ"א לפרסם את דוח ועדת החקירה שכינס הארגון, לצורך בדיקת חשדות השחיתות סביב ההצבעות למונדיאלים 2018 ו-2022.

על-פי הדוחות הפיננסיים האחרונים שלה, הכניסה פיפ"א ב-2013 סך של 404 מיליון דולר מנותני החסות, המפרסמים והספונסרים השונים של מונדיאל 2014.