תגובות בשוק הנדל"ן: "הממשלה השאירה אדמה חרוכה"

קבלנים על פירוק הממשלה: זהו חוסר אחריות משווע מצד הממשלה, הקואליציה וגם האופוזיציה 'לשבור את הכלים' וללכת לבחירות כשהמשק במצב קיפאון

תכנית הנדל"ן דירות חדשות / צילום: תמר מצפי
תכנית הנדל"ן דירות חדשות / צילום: תמר מצפי

הטלטלה הפוליטית מעוררת תגובות מגוונת מצד פעילים בענף הנדל"ן. לאחר שחודשים ארוכים המתינו היזמים, הקבלנים והרוכשים לתוכניות הממשלה כמו מע"מ אפס ומחיר מטרה, המשבר הפוליטי והבחירות האפשריות מטילות ספק ביציאה לדרך של התוכניות וענף הנדל"ן ממשיך לפעול תחת עננה אפורה של אי-ודאות.

"טוב שהכהונה של הממשלה הגרועה הזו הסתיימה. לא רק שהיא לא הועילה, היא גרמה לנזקים רבים לרוכשים ולקבלנים. חוץ מדיבורים לא עשו כלום", כך לדברי ורד צרפתי זבולון, סמנכ"לית בחברת צרפתי שמעון, "היה מצב אבסורדי שבו שר האוצר קורא לציבור לא לקנות דירות על קרקעות שהמדינה בעצמה שיווקה לקבלנים! בשנת 2014 חוץ מקריית גת לא היו שיווקים. איפה עשרות אלפי הדירות שהממשלה הבטיחה? את הנזקים אנחנו נראה כמה שנים קדימה. במקום לחכות לפחות שתוכנית מע"מ 0% תאושר, שר הבינוי מיהר לבטל את תוכנית מחיר למשתכן, כך בתקופה הקרובה אין שום תוכנית לשיווק דירות במחיר מוזל לצעירים. הבעיה הכי גדולה של ענף הבנייה היא שאין תוכנית רב שנתית. תחום הנדל"ן חייב תוכנית לטווח ארוך שתשקלל ותיתן מענה לכל ההיבטים - שיווק, תכנון, ביצוע ומימון. אני חוששת מכך שתהיה שוב ממשלה שתבוא לשנתיים ושוב תמציא את הגלגל מחדש שתעשה תוכניות נקודתיות שיגרמו לנזקים במקום להתוות מדיניות".

שמשון הראל , בעלים משותף ומנכ"ל חברת אמריקה ישראל להשקעות אמר היום כי: "חוק מע"מ 0% אמור היה להטיב עם כעשרת אלפים רוכשי דירות בשנה, שזה כחמישית מכלל רוכשי הדירות החדשות, שזה כעשירית מכלל רוכשי הדירות בישראל, כולל דירות יד שניה. כך שרוב הרוכשים ממילא לא היו זוכים לעדנה ממנו. ההמתנה לחוק יצרה ביקושים כבושים בכמויות גדולות מאוד שיתפרצו עכשיו לשוק שמלאי הדירות הבלתי מכורות בו הוא נמוך יחסית. לחוק מע"מ 0% יש חוק תיאום שהוא חוק מחיר מטרה כי ההסכמה של השרים (לפיד ואריאל) לחוק, הותנתה בכך ששניהם יצאו ביחד. ולכן עולה השאלה המיידית - מה יקרה למחיר המטרה?".

עוד הוסיף הראל כי "למרות הפרסומים האחרונים של הלמ"ס, מספר התחלות הבנייה נמצא בירידה, והדבר יגרום בטווח המיידי לעליית מחירים וגם ייקר את עלויות הבנייה, כי היזמים ירצו עכשיו לבנות יותר, וחברות הבנייה יעלו את המחירים. אני מניח שבמהלך השנה הקרובה, מחירי הדירות עלולים לעלות בכ-5%-7%, זאת לעומת הקביעה של הממשלה שהמחירים יירדו".

לדברי חיים פייגלין, מנכ"ל צמח המרמן: "הממשלה השאירה אחריה אדמה חרוכה. אף תוכנית של הממשלה לא יצאה אל הפועל ולכן היא החמירה את המצב והשאירה שוק מבולבל. החל מרוכשי הדירות דרך היזמים ועד הבנקים. מבחינת צמח המרמן, כל עוד יש אי-וודאות לגבי קרקעות המדינה ואנחנו לא יודעים אילו מכרזים המינהל ישווק אם בכלל ובאיזה קונסטלציה, החברה בוחרת להתמקד בייזום פרויקטים על קרקע פרטית".

"זהו חוסר אחריות משווע מצד הממשלה"

ארנון פרידמן, מנכ"ל חברת אשדר מקבוצת אשטרום לא בטוח שהציבור נואש ממע"מ אפס: " סביר להניח שרבים מהזוגות הצעירים יבקשו להמשיך ולחכות לממשלה הבאה כדי לראות מה יהיה , דבר שבטווח הקצר יעלה את מחירי השכירויות הגם כך גבוהים ויהיו גם רבים שיחליטו לרדת סוף סוף מהגדר ולחזור לשוק הרוכשים. אני מניח שיהיו רוכשים שכדי לקדם את הנושא של מע"מ 0% , יעבירו בבחירות הקרובות את הקול שלהם ליש עתיד, אבל יהיו גם כאלו שיגידו שלפיד הביא חורבן על הכלכלה, ככה שקשה להתנבא פוליטית". עוד הוסיף פרידמן כי: "בשלוש- ארבע השנים האחרונות, מחירי הדירות עולים בהתמדה. אולי בטווח הקצר, עבור היזמים זה דבר טוב, אולם בטווח הארוך- זהו אסון בשבילנו. עליית מחירי הדירות מייקרת את ערכי הקרקעות ובכך מגדילה את הסיכון היזמי בפרויקט. ככל שהקרקע יקרה יותר ויש קיפאון במכירות, היזם צובר עלויות מימון גבוהות יותר ויותר והדבר מסוכן, על אחת כמה וכמה כשמדובר ביזמים קטנים. האפשרות של יזמים לבצע מספר פרויקטים במקביל קטנה כי ההון שלהם מוגבל. מה ששוב, לא טוב לציבור כי בסופו של דבר ההיצע לא מצליח להתקרב לרמות הביקוש".

יקי אמסלם, מנכ"ל קבוצת אלמוג סבור שהמצב הנוכחי רע לכולם: "זהו חוסר אחריות משווע מצד הממשלה, הקואליציה וגם האופוזיציה 'לשבור את הכלים' וללכת לבחירות במצב שהמשק בקיפאון, הכלכלה במיתון והאינתיפאדה בפתח. הפגיעה היא לא רק בשוק הדיור כי אם בכל המשק בישראל. כשפתרונות ארוכי טווח לא יצאו לפועל, קיווינו שלפחות חוק מע"מ 0% יהיה זה שיקל על הזוגות הצעירים להגיע לדירה, אך ההבטחות הללו שנמשכו כמעט שנה הקפיאו את השוק, הביאו אנשים לשבת על הגדר ולהמתין לפנטזיה שלא מומשה. בכך יצרו ואקום גדול מאוד בשוק מפני שהציבור שהמתין עד כה, בין אם הזכאים ובין אם אלו שחוסר הודאות גרם להם להמתין, יתנפלו עכשיו על משרדי המכירות, מה שיגרום לעלייה בביקושים שתוביל באופן טבעי לעליית מחירים".

במקביל, יש גם החוששים שלא רק תוכנית מע"מ אפס לא תתממש אלא גם תוכניות אחרות שקידמה הממשלה הנוכחית: "במצב הנוכחי אם הממשלה תתפרק ובהתאם חוק המע"מ יתפוגג איתה, עתידם של הסכמי הגג שהיו אמורים לספק אלפי דירות חדשות לשוק, נמצא בערפל וזוהי סכנה גדולה מאוד לענף", כך אומר היום יורם אביסרור, סמנכ"ל השיווק בחברת משה אביסרור ובניו ומוסיף כי: "הנזק העיקרי יתבטא בעליית מחירים משולשת. האחת - מחירי הדירות שהיו גבוהים עוד לפני הצעת חוק מע"מ 0, השנייה- עליית מחירים בעקבות ההנחה שחוק מע"מ 0 יאושר והשלישית - התוספת של המע"מ שבסופו של דבר לא הופחת ממחיר הדירה".