זה מה שיפסיד הצרכן הישראלי בגלל הקדמת הבחירות

פיזור הכנסת יקבור הצעות חוק שהיו מביאות תועלת רבה לצרכנים, ואין לדעת אם כל התהליך יתחיל מחדש בכנסת הבאה ■ ואתם? תמשיכו לשלם הרבה על חניה בבתי-חולים, זכויות רפואיות, מוצרים ללא גלוטן, ירקות ועוד

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

במציאות מעורערת פוליטית כמו זו שאליה הורגל האזרח הישראלי, הופכות לא מעט נקודות תקווה בדמות הצעות חוק מיטיבות, לאבק ברוח. הליך החקיקה ארוך ומייגע, מהגשת ההצעה הראשונית, עבור בדיונים בוועדות ובאישור ועדת השרים לענייני חקיקה (כשמדובר בהצעה ממשלתית), שלאחריה סדרת דיונים הלוך ושוב על נוסח ההצעה עד לקריאה ראשונה ולמשוכת הקריאה השנייה והשלישית.

אורך-הרוח שנדרש כדי ללוות חוק חדש או תיקון למצב קיים דורש לרוב קצת יותר משנתיים או שלוש, חיי קדנציה ממוצעת, והצעות חוק רבות מתמסמסות כלא היו - אם לא צלחו את רף הקריאה הראשונה.

מתי בכל זאת ניתן לאחוז בקצה של הצעה ולהמשיך לקדם אותו בכנסת הבאה? חוק רציפות הדיון בהצעות חוק מאפשר להחיל דין רציפות ולדון בהצעת חוק (פרטית, ממשלתית או מטעם ועדה) שנדונה בכנסת הקודמת לאותה הכנסת, אם היא התקבלה בקריאה הראשונה בכנסת הקודמת; אם מדובר בהצעת חוק פרטית, נדרש שלפחות אחד מחברי הכנסת שחתם על הצעת החוק בכנסת הקודמת מכהן גם בכנסת הנוכחית והסכים להחלת דין הרציפות. גם אז, תלוי המשך הטיפול בנושא ברצונם הטוב של חברי הכנסת ואינו מחויב מציאות.

הצעות חוק פרטיות והצעות חוק מטעם ועדה נדרשות לקבל אישור של הוועדה שהצעת החוק נדונה בה לפני שיוחל עליהן דין הרציפות בפועל, וכמובן - תמיד נדרש "המשוגע לדבר" שימשיך לטפל בנושא.

דוגמה לרפורמה שמתמסמסת בינתיים היא זו של חוק השקיות - אשר במסגרתו אמורים היו הצרכנים להתחיל בקרוב לשלם 30 אגורות על כל שקית ניילון, לאחר שיקבלו 7 סלים רב-פעמיים חינם ברשתות השיווק. מאז התפטרותו של השר להגנת הסביבה עמיר פרץ, לא ברור מה יעלה בגורל הרפורמה, אך לפחות מדובר במהלך שכבר הגיע לשלב מתקדם של יישום.

הנה כמה מהעניינים הצרכניים שעשו רק את צעדיהם הראשונים בכנסת. אם תתפזר הכנסת ולא יהיו תהפוכות, ואם לא יספיקו להעביר את הצעות החוק הללו, ייתכן שהצרכנים לא ייהנו מהן לעולם.

1. חוק הספאם

רק אמש (ב') אישרה ועדת הכלכלה לקריאה ראשונה את ההצעה שנועדה למנוע שיחות ומסרונים מעמותות ולהכניס גם אותן תחת ההגדרה המטרידה "דואר זבל" - תוך שהם חייבים לאפשר הסרה מהירה מרשימת התפוצה.

ההצעה של ח"כ מיקי רוזנטל וח"כ עדי קול משקפת תופעה מטרידה בהיקף נרחב, ותיקון עשוי לסייע בהפחתתה ולאפשר לנפגעים לתבוע פיצוי.

אם תתפזר הכנסת בטרם יובא הנוסח המוסכם להצבעה, ויצלח קריאה ראשונה - נמשיך לקבל ללא מפריע עשרות שיחות בבקשה לתרומה או מסרים מקברי צדיקים.

אגב, לגמרי במפתיע החריגו חברי הכנסת דווקא הודעות הנשלחות לצורך תעמולה פוליטית, כך שיש לצפות מתקפת ספאם בעתיד הנראה לעין.

2. מים אפורים

וגם זה מהשבוע החולף: ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת החוק של ח"כ זבולון כלפה (הבית היהודי) למיחזור מים בבתים הפרטיים (חוק "מים אפורים"), שתעודד חיסכון בצריכת המים וכמובן לא מעט כסף בחשבון לתשלום. זהו רק שלב ראשוני בדרך ארוכה שכנראה לא תמשיך בקרוב, אלא אם יוסר איום הבחירות.

3. מחירי הירקות

בחודש האחרון התקדמו שתי הצעות לפיקוח על פערי התיווך במחירי הפירות והירקות. הראשונה והמקיפה יותר אושרה בוועדת השרים לחקיקה והוגשה על-ידי ח"כ זבולון כלפה (הבית היהודי). השנייה עברה בקריאה טרומית והוגשה על-ידי ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו). לפי הצעה זו, רק חלק מהפירות והירקות ייכללו בסל מפוקח.

לאחרונה דובר על ניסיון למזג בין שתי ההצעות האלה ולדון בהצעה מאוחדת תוך חודשיים. האם בלוח הזמנים הצפוף שנוצר, יספיקו להצביע ולאשר הצעה בקריאה ראשונה, כך שהיא תעבור אוטומטית לכנסת הבאה?

4. ללא גלוטן

על רקע מחאה צרכנית מתמשכת, קיימה בחודש האחרון דנה ועדת הכלכלה ביוזמת ח"כ איילת שקד (הבית היהודי) במחירי מוצרי המזון נטולי הגלוטן, המיועדים לחולי צליאק. בין השאר הועלו הצעות להקלה על יבוא מוצרים ללא גלוטן, לעידוד יבוא מקביל או להוזלה ממוסדת בדרכים אחרות, ואף אוזכרה הצעת החוק הנושנה של ח"כ מאיר שטרית - אולם כל אלה לא התגבשו לצעדים מעשיים, והנושא ימשיך כמיטב המסורת להתגלגל מכנסת לכנסת.

5. זכויות רפואיות

דמי הטיפול של מתווכים במימוש זכויות רפואיות (כדוגמת "זכותי" ו"לבנת פורן") יקוצצו ביותר ממחצית - כך אישרה במארס האחרון ועדת השרים לענייני חקיקה, בהצעה שיזמו חברי הכנסת מיקי רוזנטל (העבודה) וחיים כץ (הליכוד-ביתנו); זאת על רקע גבייה מקובלת של שכר-טרחה דורסני מאנשים בשעת מצוקה. החוק זכה גם לתמיכת משרד המשפטים, ביטוח לאומי ושר הרווחה - אך טרם צלח את השלבים הבאים.

6. חסימת שירותים בחשבון הסלולר

טראומת איקיוטק העסיקה את הכנסת לא מעט. כבר בפברואר האחרון אישרה ועדת השרים לחקיקה הצעה שבמרכזה האיסור על נותני שירותים לגבות תשלום על עסקה באמצעות חשבון הטלפון הסלולרי. ח"כ איתן כבל יזם, בשיתוף עמותת ידיד, את ההצעה - לפיה ייקבעו בין השאר תנאי מינימום מחמירים לקבלת שירות מידי צד והאחריות לוודא את תוקפה של בקשת החיוב תוטל על חברת הסלולר.

הצעת חוק נוספת שהגיש ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) בעניין דרישת חוב בגין עסקה צרכנית עברה באוקטובר בקריאה טרומית ומחייבת את בעל העסק להציג מסמכי אישור עסקה בכל דרישת חוב לאחר מספר שנים.

7. ענייני שירות וביקור טכנאי

קרוב לשנה חלפה מאז אישרה ועדת הכלכלה לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ חיים כץ לתקן את חוק הגנת הצרכן ולקבוע כי מוקדי שירות יתקשרו לצרכן, לתיאום מועד ביקור טכנאי, מטלפון מזוהה ולא ממספר חסוי - כך שהצרכן יוכל ליצור קשר.

8. חניה בבתי-חולים

עוד שינוי מבורך שאושר בוועדת השרים לענייני חקיקה לפני יותר משנה, אך נתקע, הוא הצעת החוק של ח"כ מאיר שטרית, לפיה התשלום בחניוני בתי-החולים הציבוריים והממשלתיים יוגבל ל-10 שקלים ביום.

9. יידוע על שינוי בגודל האריזה

כפי שנחשף ב"גלובס" לא אחת, חלק מהיצרנים של מוצרי המזון נוהגים להקטין את אריזות המוצרים כדי לבצע עליית מחיר מוסווית. ח"כ איציק שמולי (העבודה) יזם הצעת החוק שלפיה תוארך תקופת ציון השינוי בכמות על האריזה חצי שנה מהשינוי.

10. מאסר למוכר מזון שפג תוקפו

ביוני האחרון אושרה בטרומית הצעת חוק של ח"כ יריב לוין (ליכוד) ואמנון כהן (ש"ס), המטילה עונש של עד שנת מאסר למי שעובר על איסור מכירת מזון שפג תוקפו ומסכן בכך את בריאות הציבור. ההצעה הועברה לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות להכנתה לקריאה ראשונה, אך שם כנראה נתקעה בינתיים.

נקודות אור: חוקים צרכניים שהספיקו לעבור עד כה

כמה נקודות אור יכולות להכניס בכל זאת מעט אופטימיות צרכנית - גם אם מדובר בקצה הקרחון. הנה כמה נושאים שטופלו מאז כוננה הכנסת הנוכחית - חלקם אושר סופית, ועל אחרים יחול דין רציפות במידת הצורך.

■ קיצור זמני המתנה: ההצעה כי ספקיות האינטרנט, החשמל, הגז ותאגידי המים יחויבו לספק מענה אנושי חינם תוך 3 דקות אושרה היום (ג') בוועדת הכלכלה לקריאה שנייה ושלישית.

■ חוזים אחידים: ההצעה כי חברות יצטרכו להוכיח למה סעיף בחוזה אחיד אינו מקפח, גם אם הלקוח חתם על סעיף "קראתי את החוזה ואני מסכים לתנאיו", אושרה לקריאה שנייה ושלישית בוועדת החוקה, חוק ומשפט בנובמבר האחרון.

■ עיצומים כספיים על עבריינות צרכנית: ההצעה כי הרשות להגנת הצרכן תוכל להטיל עיצומים כספיים על עסקים שיפרו את חוק הגנת הצרכן, אושרה בוועדת הכלכלה לקריאה שנייה ושלישית. נוסח התקנות אושר בוועדה בחודש האחרון.

■ נציגי שירות מזוהים: ההצעה כי בכל שיחה טלפונית עם צרכן נציג העוסק יזדהה בפני הצרכן בשמו המלא, והפנייה תיעשה ממספר טלפון מזוהה, אושרה סופית בקריאה שנייה ושלישית ביולי האחרון.

■ ביטול מנוי / יחידות נופש: מדובר בהצעת חוק שסבבה סביב נפגעי יחידות הנופש של קלאב הוטל וסביב מנויים לחדרי כושר. לפי הצעת החוק ניתן יהיה לבטל מנויים לחדרי כושר ועסקאות לרכישת זכויות ביחידות נופש. ההצעה עברה קריאה שנייה ושלישית במארס האחרון.

■ תווי קנייה: מדובר בחוק שלפיו תוקפם של תווי הקנייה יהיה ל-5 שנים, והסכום הנקוב בהם יהיה אחיד. הסטטוס הנוכחי: החוק עבר בקריאה שנייה ושלישית בינואר האחרון.

שלבי החקיקה
 שלבי החקיקה