בית המשפט בצרפת הכריע: 5 שנות מאסר לדורס לי זיתוני

לאחר מאבק משפטי שנמשך יותר מ-3 שנים: בית המשפט בצרפת גזר 5 שנות מאסר בפועל על אריק רוביק, שדרס והפקיר את לי זיתוני ז"ל; ו-15 חודשי מאסר בפועל על קלוד חייט, שישב לצדו בזמן התאונה הקטלנית

לי זיתוני ז"ל, עמותת "צדק בשבילי" / צילום: תמונה פרטית
לי זיתוני ז"ל, עמותת "צדק בשבילי" / צילום: תמונה פרטית

אחרי מאבק של 3 שנים, יש הכרעה בפרשת לי זיתוני: בית המשפט בצרפת הרשיע הערב (ד') את קלוד חייט ואריק רוביק בדריסתה למוות והפקרתה של לי זיתוני ז"ל בתל-אביב לפני 3 שנים.

השופט גזר על רוביק, שנהג ברכב הדורס, 5 שנות מאסר; ועל חייט שנה ו-3 חודשי מאסר. רוביק יחל לרצות את עונשו באופן מיידי בצרפת, ואילו ריצוי עונשו של חייט נדחה למועד שאינו ידוע בשלב זה.

בנוסף, בית המשפט בפריז קבע כי השניים ישלמו כל אחד עשרות אלפי אירו כפיצוי למשפחתה של זיתוני. לשניים אין אפשרות לשחרור מוקדם מהכלא.

רוביק וחייט התייצבו לפני כשבוע על דוכן הנאשמים והחלו להשיב על שאלות השופט-חוקר. רוביק תיאר את האירוע: "שמעתי את הפגיעה, אבל לא ראיתי כלום. גם לא אחרי הפגיעה". הוא נשאל מדוע לא עצר, וענה: "אני לא יודע, זו הייתה החלטה של רגע. רציתי לראות את ילדיי".

השניים נשאלו האם לא הייתה בהם חמלה. רוביק השיב: "לא חשבתי על זה"; וחייט אמר: "פחדתי. לא הייתי אמיץ". השופט שאל: "על מי פחדת, על עצמך או על זיתוני?" - וחייט השיב: "אם היינו עוצרים, המשטרה לא הייתה מקשיבה לנו. זו לא המדינה שלנו, אנחנו לא דוברים את השפה".

"שנות המאבק מגיעות לקיצן"

בית המשפט הכריע למעשה מי נהג ברכב - וקבע כי הדורס הוא רוביק ולא חייט, זאת לאחר שהשניים האשימו זה את זה. בני משפחתה של זיתוני חששו שמי שלא נהג, אלא "רק" הפקיר, יסיים את המשפט עם הרשעה בעבירות קלות בלבד.

"אלה הרגעים האחרונים בעצם של 3 שנים של מאבק שמגיעות לקיצן עכשיו", אמר בפריז רועי פלד, בן זוגה של זיתוני, לפני הכרעת הדין שהתקבלה הערב. "אולי נוכל להגיע לאיזשהו שקט", הוסיף איציק, אביה. "אני מקווה גם לענישה הכי חמורה שאפשר לשני החבר'ה האלה".

מי שניהל את המשפט הוא שופט חוקר שכבר הכיר את התיק והיה בקיא בטענות בו. "אני מקווה ששניהם יורשעו, אבל הם לא נושאים באותה אחריות", הדגיש בדיון האחרון עו"ד ויליאם גולדנצל, פרקליט משפחת זיתוני. "רוביק הוא הבוס, רוביק נבון יותר. רוביק היה הנהג, חייט הוא שותף לפשע".

"מבחינתי מה שחשוב זה רק שהם יעמדו למשפט", אמרה מאיה מיכאל זיתוני, אחותה של לי, בטרם נגזרו על השניים עונשי המאסר. "זה לא סוגר שום מעגל, כי המעגל שלי נפתח, וזה המוות של אחותי. אין משהו שיסגור את המעגל הזה".

זיתוני נדרסה למוות בספטמבר 2011 בזמן שחצתה את צומת הרחובות ויצמן ופנקס בתל-אביב. חייט ורוביק, שנסעו ברכב ספורט שחור, נמלטו מהמקום במהירות ומבלי להזעיק עזרה, תוך שהם חוצים מספר רמזורים אדומים. מספר שעות לאחר התאונה, כשזהותם עדיין לא הייתה ידועה, הצליחו השניים להימלט מישראל לצרפת יחד עם נשותיהם וילדיהם.