אנליסטים: "הפד יעלה ריבית במחצית הראשונה ב-2015"

לדברי כלכלנים, תיתכן העלאת ריבית כבר במארס ■ "אולי הגענו לנקודה שבה השוק מבין שהכלכלה כבר יכולה לצמוח בזכות עצמה, בלי שהפד ידחוף לה כסף"

שוק העבודה ארה"ב / צילום: רויטרס
שוק העבודה ארה"ב / צילום: רויטרס

"אנו רואים עדות נוספת לכך שהצמיחה נמשכת", כך אמר היום, בעקבות פרסום דוח התעסוקה, ביל שולץ, המנהל 1.2 מיליארד דולר במסגרת תפקידו כמנהל השקעות ראשי ב"מק'ווין, בל ושות'" בפנסליבניה. "האם כעת סביר יותר שהפד יעלה את שיעור הריבית מוקדם יותר? השאלה הזו היא כנראה מה שמונע תגובה הרבה יותר חזקה בשוק המניות".

מספר המועסקים בארה"ב עלה בנובמבר בשיעור הרב ביותר זה שלוש שנים כמעט, סימן לחוזק כלכלי שעשוי להוביל את הפדרל ריזרב קרוב יותר להעלאת ריבית. מספר המשרות הלא-חקלאיות זינק ב-321 אלף בחודש שעבר, התוספת הגדולה ביותר מאז ינואר 2012. נוסף על כך, האבטלה נותרה יציבה על 5.8%, רמת שפל של שש שנים.

"אני סבור שהדבר יפעיל לחץ על הפד להעלות את שיעור הריבית במחצית הראשונה של 2015, בחודש יוני, אולי אפילו במארס", כך אומר קרייד דיסמיוק, כלכלן ראשי בווינינג ספרקס, בממפיס טנסי.

הנתונים לספטמבר ואוקטובר תוקנו והם מראים כי נוצרו יותר משרות ממה שדווח קודם לכן, תוספת של 44,000 לדוח. סקר הכלכלנים הצביע על ציפיות לעלייה של 230 אלף בלבד בחודש שעבר.

המסחר במניות נפתח היום (ו') בעליות, ואילו הדולר זינק מול האירו לרמתו הגבוהה ביותר מאז אוגוסט 2012, כתוצאה מכך שהסוחרים מהמרים על העלאת ריבית מוקדמת ממה שצפו קודם לכן.

התשואות על אג"ח ממשלה לשנתיים הגיעו לרמה הגבוהה ביותר מאז מאי 2011. נובמבר הוא החודש העשירי ברציפות שבו הצמיחה במספר המשרות עלתה על 200 אלף, הרצף הארוך ביותר מאז 1994, ואישור חזק לכך שהכלכלה מחזיקה מעמד מול ההאטה בסין ובאירופה, וגם מול המיתון ביפן.

"אם יהיו עוד כמה חודשים של שיפור בסדר גודל דומה, זהו סימן ברור לכך כי שוק העבודה מתחזק, וכי צפויה פריצה בשנה הבאה" אומר ראיין סוויט, כלכלן בכיר ממודי'ס בפנסילבניה.

"אנשים מנסים להבין האם הכלכלה יכולה לעמוד בכוחות עצמה, ורק לפני חודשיים מספרים כאלה היו עלולים להיות גרועים למניות", כך אומר כריס גפני, אסטרטג שווקים בכיר באוורבנק וולת' מנג'מנט, בסנט לואיס. "אבל אולי הגענו לנקודה שבה השוק סבור כי הכלכלה יכולה לצמוח מבלי שהפד ידחוף לתוכה כספים".