60 אלף שקל קנס לרשת ביג זול בגין הפרת חוק הגנת הצרכן

עבור מספר רב של מוצרים שנבדקו לא הוצגו מחירים כלל, ובמוצרים אחרים התגלה פער בין המחיר המוצג על גבי המוצר ובין המחיר שנגבה בקופה מהלקוח

בעקבות פעילות משולבת של הרשות להגנת הצרכן ומשרד הכלכלה, הרשיע בית משפט השלום בחיפה את רשת המרכולים הצפונית "ביג זול ישראל" בעבירות לפי חוק הגנת הצרכן, וגזר על החברה ועל מנהלה יחד קנס פלילי בסך 60 אלף שקל - לצד התחייבות בסך 100 אלף שקל להימנע מעבירה במשך 3 שנים.

במסגרת פעילות פיקוח גילו חוקרי מחוז חיפה והצפון המשרד הכלכלה, במסגרת ביקורי פיקוח שביצעו במהלך שנתיים בסניפים בנצרת עילית, בעוספיה, במגדל-העמק ובעפולה, כי רשת המרכולים מבצעת עבירות רבות על חוק הגנת הצרכן.

כך, למשל, עבור מספר רב של מוצרים שנבדקו על-ידי החוקרים לא הוצגו מחירים כלל, ובמוצרים אחרים התגלה פער בין המחיר המוצג על גבי המוצר ובין המחיר שנגבה בקופה מהלקוח.

בנוסף, במסגרת שילוט שהוצג בחנות בדבר מכירה מיוחדת, גודלן של האותיות שציינו את מחירי הטובין ליחידה בודדת היה מזערי, בניגוד להוראות תקנות הגנת הצרכן.

לאחר גיבוש הראיות בתיקי החקירה הגישה תובעת הלשכה המשפטית, עו"ד רחל בורנשטיין, כתב אישום, שלאחריו הודו הנאשמים בביצוע העבירות.

התביעה טענה כי מדובר בכמות גדולה של פריטים ובהתנהלות שיטתית הדורשת קנס מרתיע. נציג הנאשמים טען מנגד כי מדובר בחברה משפחתית פריפריאלית, כי הנאשמים הודו בביצוע העבירות, וכי החקיקה עצמה דרקונית וקשה לביצוע.

השופט ד"ר זיאד פלאח הרשיע את הנאשמים וקבע כי על החברה יוטל קנס פלילי בסך 50,000 שקל וכן התחייבות בסך 100 אלף שקל להימנע מעבירה למשך 3 שנים, ועל מנהל החברה הוטל קנס בסך 10,000 שקל לצד התחייבות דומה בגובה 30 אלף שקל.

השופט קבע עוד כי "על הנאשם להבין שחובה לקיים את הוראות החוק, ואם הוראות אלה מכבידות עליו לטעמו, עליו לפנות אל המחוקק - ולא להגיע לבית המשפט ולטעון כי אותה הכבדה מקשה עליו לעמוד בהוראות החוק... על אחת כמה וכמה באותם מקומות מרוחקים והקרויים פריפריה, ששם אין לצרכן את המבחר הקיים במרכז הארץ".