פידיון המכירה הישראלית בסותבי'ס: 3.6 מיליון דולר

שליש מהיצירות במכירת האמנות הישראלית שהתקיימה בסוף השבוע בסותבי'ס בניו-יורק לא נמכרו

עדי נס, ללא כותרת / צילום: סותבי'ס
עדי נס, ללא כותרת / צילום: סותבי'ס

הציור "התעוררות" של מרדכי ארדון נמכר בחמישי האחרון בסותבי'ס ניו-יורק בסכום שיא של 821 אלף דולר. שיא מחיר לאמן ראובן רובין נקבע עם מכירת יצירתו "ירושלים" ב-653 אלף דולר. שיא המחיר הקודם לאמנות ישראלית נקבע ב-2010, כאשר עבודה של יעקב אגם "צמיחה" נמכרה אף היא במכירה השנתית של אמנות ישראלית של סותבי'ס, תמורת 698 אלף דולר.

בסך-הכול הסתכמה המכירה ב-3.58 מיליון דולר. בסותבי'ס הגדירו את התוצאה "בתוך טווח ההערכות", אך למעשה מדובר בתוצאה מעורבת. מתוך 97 יצירות נותרו כשליש - 34 יצירות, ללא קונים.

המכירה המתקיימת מדי דצמבר בסותבי'ס ניו-יורק כללה יצירות חשובות בהיסטוריה של האמנות הישראלית, לצד יצירות של אמנים עכשוויים מצליחים ובהן עבודות צילום מאוסף מכון שפילמן. במפתיע, לצד מחירים גבוהים - למשל לעבודתה של עילית אזולאי, שנמכרה ב-43.7 אלף דולר, מעל להערכה המוקדמת שעמדה על 20-30 אלף דולר, נותרו עבודות של אמנים חשובים, ידועים ומבוקשים, ללא קונים.

צילום מפורסם במיוחד של עדי נס מסדרת החיילים, שחזור אמנותי של תמונת השער של "לייף", שבה נראה יוסי בן חנן בתעלת סואץ במלחמת ים כיפור, הוערך ב-15-20 אלף דולר ולא נמכר. רק בשנה שעברה נמכר הצילום המפורסם ביותר של נס מאותה סדרה, "הסעודה האחרונה", בסכום מדהים של 377 אלף דולר.

דוגמה זו מחדדת את העובדה שמדובר בשוק לא צפוי ולא עקבי. גם עבודות מצוינות של אמנים נחשבים נותרות ללא ביקוש לעתים, בלי קשר להילת החשיבות (השיווקית בעיקר), של האוסף ממנו מגיעה היצירה. בדומה לעבודתו של נס, נותרו ללא קונים גם צילום של מיכל רובנר מסדרת "ציוני דרך", שהוערך ב-8-10 אלף דולר, זוג צילומים של שרון יערי שהוערך ב-18-25 אלף דולר ואחרים.

לא רק צילום ואמנות עכשווית, גם יצירות הנחשבות מהקלאסיקה של אמנות ישראלית - של יוצרים כמו אבל פן, נחום גוטמן ומרסל ינקו, או של יוצרים מאוחרים יותר, כמו אביגדור אריכא וידיד רובין - לא מצאו קונים.

סיגל מרדכי, מנכ"ל סותבי'ס ישראל, מסרה: "סותבי'ס גאה מאוד בשיאים החדשים של האמנים הישראלים. הייתה תחרות ערה מצד אספנים בינלאומיים על יצירות של אמנות ישראלית וכמו בשוק של אמנות בינלאומית כך גם באמנות ישראלית, אנו רואים ביקוש גובר לרכישת יצירות אייקוניות, ורמת מחירים שמעידה על התחזקות מעמדה של האמנות הישראלית".