"יש בועת נדל"ן ואם היא תתפוצץ - תהיה קטסטרופה"

תחזית אקסלנס ל-2015: בישראל קיימת "בועת נדל"ן", אבל מחירי הדירות בשנה הקרובה יעלו בכ-5% נוספים ■ הריבית במשק תעלה בכ-0.5% בשנה הבאה ■ "שוק המניות האמריקאי צפוי לעלות בכ-7%-8% נוספים"

בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי
בנין הבורסה החדש / צילום: תמר מצפי

שוק המניות המקומי צפוי להמשיך להיות חיובי בשנת 2015 ולעלות בכ-7%-8%, בדומה לעליות שצפויות להירשם בשוק המניות האמריקאי. שוקי המניות באירופה, סין והודו צפויים לעלות בשיעור אף גבוה יותר. כך מעריך בית ההשקעות אקסלנס. מחלקת המחקר והאסטרטגיה, בראשות הכלכלן הראשי יניב חברון, פרסמה היום תחזיות למה שצפוי בשנה הקרובה במשק הישראלי והעולמי, בשוקי המניות, האג"ח הממשלתי והקונצרני ובתחום המט"ח.

באקסלנס מעריכים, בין היתר, כי מחירי הדיור ימשיכו לעלות בשנה הקרובה בכ-5% נוספים. באקסלנס קובעים כי בישראל קיימת "בועת נדל"ן" ומותחים בהקשר זה ביקורת על קובעי המדיניות, תוך טענה כי אם הבועה תתפוצץ - "תהיה קטסטרופה".

"קובעי המדיניות הכלכלית שמו דגש על שער החליפין, האינפלציה והגרעון, בעוד שבועת מחירי הדיור והזינוק בחובות של משקי הבית הם הבעיה החמורה של המשק. בטווח הארוך, בועת הדיור היא משקולת על הצמיחה, שלא לדבר על קטסטרופה במקרה של התפוצצות הבועה. אני מעריך כי הסיכון הטמון במחירי הנדל"ן ותימחור חסר של סיכוני האשראי גדול הרבה יותר ממעידה בשיעור הגרעון או באינפלציה", כותב חברון.

להערכת אקסלנס, הריבית במשק תעלה בכ-0.5% בשנת 2015, וכל ההעלאה תתבצע ברבעון האחרון של השנה. בהקשר זה מזהירים באקסלנס מהפסדי הון בשוק האג"ח הממשלתי, אחרי שנה של רווחי הון פנומנליים בשוק האג"ח הממשלתי המקומי. "ציפיות הריבית כפי שהן מגולמות בשוק נמוכות מדי ומשקפות ציפיות להעלאת ריבית במשק רק ב- 2016. הציפיות האלו ישתפרו בחודשים הקרובים ובפועל, אנחנו מעריכים שהריבית במשק תתחיל לעלות ברבעון האחרון של 2015, וכי היא תעלה בשנה הקרובה בשיעור מצטבר של 0.5%. להערכתנו, במהלך המחצית הראשונה של 2015 השוק יפנים זאת, נראה עלייה בציפיות הריבית ובתשואות האג"ח, וכתוצאה מכך צפויים הפסדי הון למחזיקים באג"ח ממשלתי. התזמון פה צפוי להיות קשה אך קריטי ולכן אולי עדיף שעה קודם - במהלך השנה נצטרך לתזמן שוב".

בנוגע לשוק האג"ח הקונצרני, מציינים באקסלנס כי "המרווחים המצומצמים של האג"ח לא משאירים הרבה מקום לרווחי הון משמעותיים בשוק הקונצרני. על אף שאנו סבורים כי שנת 2015 תהיה מאתגרת יותר מ-2014 כתוצאה מעליית תשואות בממשלתי וממשיכים להמליץ על הורדת רכיב, עדיין אנו מזהים הזדמנויות בענפים מסוימים כגון אג"ח של חבורת נדל"ן יזמי בישראל, בנקים, ליסינג וכן באג"ח של חברות נדל"ן מארה"ב. "אנו דווקא רואים בחיוב את גל הנפקות חברות הנדל"ן המניב האמריקאיות שפקד את השוק השנה ומעריכים כי נבנתה קרקע פורייה לקליטת חברות נוספות, במידה שיגיעו. לגבי אג"ח הבנקים, אי הודאות בענף הצטמצמה ביחס לאשתקד, כאשר הבנקים חיזקו את כריות ההון באופן משמעותי וכעת יוכלו להתמקד בחיזוק פעילות הליבה וצמיחת תיק האשראי. בתחום הליסינג, אנו סבורים כי עלייה בשער החליפין תדחוף לעליות מחירי המכוניות ולשיפור בתוצאות". מאידך, באקסלנס נזהרים מאג"ח של חברות מזון, סלולר ונדל"ן מניב בתחום המשרדים וממליצים על הקטנת משקלן בתיק.

המשק יצמח ב-3.6%

עוד מעריך חברון כי המשק יצמח בשנה הבאה בכ-3.6% - מעל תחזית בנק ישראל, שעומדת על כ-3%. "המשך התאוששות בארה"ב, התייצבות צפויה באירופה במהלך 2015 כתוצאה ממדיניות הרכישות והתייצבות בסין והודו - יהווה קרקע פוריה יותר עבור היצוא המקומי, שצפוי לצמוח ב-8% בשנה הקרובה, וב-11% בשנת 2016. בנוסף הצמיחה הגלובלית והסחר העולמי צפויים להשתפר גם על רקע ירידת מחירי האנרגיה.

על רקע הקדמת הבחירות ואי אישור התקציב, הגרעון בשנה הקרובה צפוי לעמוד על 3% ולא לגדול, כפי שתוכנן. להערכת אקסלנס, האינפלציה תסתכם בכ-1.2%, מעל לקונצנזוס התחזיות, העומד על כ-0.7% בלבד.

"למרות ציפיות האינפלציה המדוכאות ולמרות תמימות הדעים לגבי דעיכה באינפלציה בישראל ובעולם, אנחנו מעריכים שהאינפלציה תפתיע מעט ותחזור לתחום היעד כבר ב-2015. הכוח המניע יהיה כמובן הפיחות של השקל מול הדולר ומול הסל. 'חוק המזון', שצפוי להיכנס לתוקף בתחילת השנה עשוי להוביל לירידת מחירים נוספת עם תחילתו, אולם אנחנו בכלל לא בטוחים לגבי ההשפעה בטווח ארוך יותר, שעשויה להיות אפילו הפוכה".

עוד חדשות רעות שלא ישמחו ישראלים רבים: היכונו להעלאות מסים ב-2015. "שר אוצר חדש תמיד נוהג לנקות אורוות והדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא העלאת מסים בשנה הראשונה, כדי חלילה לא להתמודד עם העלאה כזו רגע לפני בחירות (במקרה של ישראל, שנתיים-שלוש אחרי שנבחר)", מסביר חברון. שיעור האבטלה צפוי לעלות בשנה הקרובה מ-5.9% ל-6.4%. עלייה בשיעור ההשתתפות שאינה רעה במיוחד עבור המשק, יחד עם זאת המשך התייעלות של החברות, ועליית שכר המינימום בהמשך, תוביל לעלייה זו.

ומה צפוי בכלכלה ובשווקים הגלובליים? באקסלנס מעריכים כי "שוק המניות האמריקאי צפוי לעלות בכ-7%-8% נוספים השנה. ארה"ב תמשיך להוביל את ההתאוששות הגלובלית גם ב-2015. ההתאוששות בשוק העבודה האמריקאי תימשך. באירופה, הרכישות של הבנק המרכזי האירופי (ECBׂ( יעשו פלאים. אשראי זמין, זול וגמיש יותר ייטיב כמובן עם הסקטור העסקי במדינות הפריפריה. אירופה תיהנה גם מירידת מחירי הנפט. כלכלת ספרד חוזרת להתאושש, מחירי הנדל"ן בה צפויים להתייצב ומגמת הירידה שלהם תתהפך". באקסלנס מסמנים את שוק הנדל"ן בספרד כאטרקטיבי אבל קשה להיחשף אליו - ניתן לקבל מעט חשיפה באמצעות מדדי נדל"ן EPRA, המורכבים מחברות יזמות נדל"ן וקרנות ריט באירופה ודרך הבנקים שיהינו מגאות בנדל"ן.